کد خبر : 48002
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
-

چطور یک کپسول آتشنشانی مناسب بخریم؟

چطور یک کپسول آتشنشانی مناسب بخریم؟

به گزارش قائم آنلاین، کپسول‌های آتش‌نشانی با توجه به مواد داخل هر کپسول، به چند دسته تقسیم شده و کاربرد هر کدام بسته به نوع آتش‌سوزی فرق می‌کند.به نقل از همشهری آنلاین موادی که برای پر کردن هر کپسول استفاد می‌شود آب، پودر آب، پودرخشک، پودرخشک مخصوص، کف، کربن دی‌اکسید و مواد شیمیایی مرطوب هستند. شما با توجه

به گزارش قائم آنلاین، کپسول‌های آتش‌نشانی با توجه به مواد داخل هر کپسول، به چند دسته تقسیم شده و کاربرد هر کدام بسته به نوع آتش‌سوزی فرق می‌کند.به نقل از همشهری آنلاین موادی که برای پر کردن هر کپسول استفاد می‌شود آب، پودر آب، پودرخشک، پودرخشک مخصوص، کف، کربن دی‌اکسید و مواد شیمیایی مرطوب هستند. شما با توجه به وسایل و موادی که هرروزه با آن سر و کار دارید، به راحتی از روی رنگ بدنه هر کپسول می‌توانید کاربرد آن را تشخیص داده و بنا به نیازتان یکی از آن‌ها را خریداری کنید. با علی انتظاری، کارشناس و مشاور فروش کپسول آتش‌نشانی و سیستم اطفاء حریق در مورد نکته‌های خرید کپسول آتش‌نشانی صحبت کرده‌ایم.

 

کپسول نجات!

 

کد‌های رنگی

کپسول قرمز (بر پایه آب)

برای خاموش کردن آتش‌هایی است که در برگیرنده مواد جامد و البته ارگانیک مثل چوب، پارچه، کاغذ، پلاستیک و زغال‌سنگ است.

کپسول قرمز (آب با افزودنی‌های دیگر)

از این کپسول می‌توانید برای خاموش کردن آتشی که دربرگیرنده مواد جامد و ارگانیک است استفاده کنید. فرق این کپسول با کپسول بر پایه آب این است که توانایی بهتری برای خاموش کردن آتش دارد و قدرتمندتر است. این کپسول‌ها در حجم ۳ و ۶ کیلویی هستند.

یادتان باشد که از این کپسول برای خاموش کردن چربی و روغن استفاده نکنید. پاشیدن محتویات این کپسول روی تجهیزات الکتریکی هم بسیار خطرناک است.

کپسول قرمز با پس زمینه سفید (پودر آب)

از این کپسول برای خاموش کردن مواد جامد و ارگانیک و مایعات و گاز‌های قابل اشتعال استفاده کنید. اگر دوره آتش‌نشانی دیده باشید با رعایت فاصله یک متری می‌توانید برای خاموش کردن بعضی از آتش‌های الکتریکی هم از این کپسول استفاده کنید.

کپسول آبی (بر پایه پودر)

از این کپسول می‌توان روی آتش‌هایی که بر اثر اشتعال مواد جامد ارگانیک، مایعاتی مثل گریس، چربی، روغن، رنگ و بنزین ایجاد شده‌اند استفاده کرد. همچنین می‌شود از این کپسول برای خاموش کردن آتش ناشی از گاز هم استفاده کرد.
از این کپسول هرگز برای خاموش کردن تراشه‌های خانگی و ماهیتابه آتش‌گرفته استفاده نکنید؛ چرا که خطر استنشاق این پودر وجود دارد.

کپسول آبی (بر پایه پودر‌خشک)

این پودر‌های خاص برای مبارزه و مقابله با آتش‌هایی طراحی شده‌اند که دربرگیرنده فلزات قابل‌اشتعال مثل لیتیم، منیزیم، سدیم یا آلومینیوم هستند. در این کپسول‌ها معمولا ۳ پودر خاص براساس گرافیت، مس یا سدیم کلرید وجود دارد.

کپسول کرمی

برای خاموش کردن مایعات و جامدات قابل اشتعال مثل چربی، روغن، رنگ و بنزین بسیار مناسب است، اما نه هر نوع چربی و روغنی؛ مثلا برای خاموش کردن چربی آتش گرفته در ظرف غذا مناسب که نیست، بلکه بسیار هم خطرناک است.

کپسول سیاه (کربن‌دی‌اکسید)

برای خاموش کردن تجهیزات الکتریکی عالی است. از این کپسول بیشتر برای خاموش کردن تجهیزات یا سرور‌های رایانه‌ای بزرگ استفاده می‌شود. توجه داشته باشید مواد این کپسول برای مکان‌های کوچک باید با احتیاط مصرف شود چرا که خطر خفگی افراد وجود دارد.

کپسول زرد روشن (مواد شیمیایی مرطوب)

این کپسول برای خاموش کردن مواد منفجره بسیار ایده‌آل است؛ همچنین برای خاموش کردن روغن‌هایی که از آن‌ها در آشپزی استفاده می‌شوند مناسب است؛ چربی‌هایی مثل روغن آفتابگردان، روغن زیتون و کره.
از این کپسول هرگز برای خاموش‌کردن مایعات قابل‌اشتعالی مثل بنزین استفاده نکنید.

قیمت: کپسول‌های آتش‌نشانی در حجم‌های ۳ و ۶ کیلویی عرضه می‌شوند و قیمت‌شان بسته به حجم و نوع ماده درون کپسول از ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

سیستم اطفاء حریق دستی

سیستم‌های دستی خودشان به ۲ گروه جعبه‌های آتش‌نشانی یا فایرباکس و کپسول‌های آتش‌نشانی تقسیم می‌شوند.
جعبه‌های آتش‌نشانی را احتمالا در آپارتمان‌های نوساز دید‌ه‌اید. جعبه‌ای است با در قرمز که تجهیزات اولیه آتش‌نشانی درون آن قرار گرفته است. این جعبه‌ها در دو اندازه ۶۰×۷۰ و‌۵۰×۶۰‌سانتی‌متر و در دو نوع معمولی و استیل هستند. نوع عملکرد این جعبه‌ها به‌گونه‌ای است که درصورت وقوع آتش‌سوزی می‌توانید سر شیلنگ تعبیه شده در این جعبه را به شیر‌آب خانه‌تان وصل و از آن استفاده کنید.
قیمت این جعبه‌ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

برای سیستم اتوماتیک به لوله‌کشی خاصی که به شیر آتش‌نشانی وصل می‌شود نیاز است و معمولا برای ساختمان‌های ۶ طبقه به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که لوله‌کشی و تجهیز یک واحد خانه علاوه بر اینکه به صرفه نیست، ظاهر زیبایی هم ندارد.
قیمت یک سیستم جمع و جور معمولی با تجهیزات کامل از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

پتوی ضد‌حریق

این پتو‌ها ضد‌آتش هستند و حضورشان در کنار کپسول‌های آتش‌نشانی خیالتان را بابت آتش و آتش‌سوزی راحت می‌کند. این پتو‌ها معمولا با خفه کردن آتش، آن را مهار می‌کنند و برای خفه کردن آتش ناشی از سوختن مایعات و پیچیدن دور کسی که دچار آتش‌سوزی شده بسیار مناسب است. یادتان باشد این پتو‌ها درصورتی می‌توانند آتش را مهار کنند که کاملا شیء یا فرد آتش گرفته را بپوشانند. این پتو‌ها در دو اندازه ۱۵۰×۱۵۰ و ۱۲۰×۱۸۰ سانتی‌متر و یک‌بار مصرف هستند.
قیمت: بسته به اندازه و شرکت تولید‌کننده از ۶۵ هزار تومان تا ۲۶۵ هزار تومان.

بیمه آتش سوزی

آتش‌سوزی عمدی نباشد

وقتی آتش‌سوزی از نظر بیمه مورد قبول واقع می‌شود که سوختن یا آتش گرفتن به‌صورت ناخواسته اتفاق بیفتند. انفجار‌هایی که روز‌های آخر سال درون خانه‌ها اتفاق می‌افتد مثال خوبی برای این موضوع است. اگر خانه‌ای در یک اتفاق این چنینی طعمه حریق شود، بیمه‌گر، پولی بابت جبران خسارت به صاحب‌خانه پرداخت نخواهد کرد؛ چرا که این نوع آتش‌سوزی خود خواسته بوده و خسارت وارده غیرقابل جبران است. این را هم بدانید اگر پول نقد، اوراق بهادار، فلزات قیمتی مثل طلا و نقره در خانه داشته باشید و خدایی نکرده خانه‌تان دچار آتش‌سوزی بشود بیمه‌گر تعهدی برای پرداخت خسارت بابت از بین رفتن این اموال نخواهد داد.

حق بیمه چطور محاسبه می‌شود؟

وقتی شما به‌عنوان بیمه‌کننده به یکی از دفاتر بیمه مراجعه می‌کنید نخستین چیزی که بعد از مطالعه شرایط و قوانین بیمه آتش‌سوزی باید مشخص کنید ارزش ساختمان است. باید بدانید ارزش بیمه آتش‌سوزی یک ساختمان با ارزش بازاری ساختمان (غیر از زمین ملک) و همچنین ارزش مقدار و تعداد کالای موجود در خانه شما رابطه مستقیم دارد و برای هر کدام سقفی تعیین شده است. البته اینطور نیست که شما هر قیمتی که خواستید روی ساختمان یا اثاث خانه‌تان بگذارید. بیمه‌گر‌ها معمولا برای مراکز صنعتی و غیرصنعتی کارشناس اعزام می‌کنند و تنها در این دو مورد برای خانه‌های مسکونی حضور کارشناس لازم نیست: اول اینکه هزینه ساخت بنا بر مترمربع معادل یک میلیون و نیم و کمتر باشد و دوم ارزش لوازم منزل کمتر از ۷۰ درصد ارزش بنا باشد. برای محاسبه مبلغی که قرار است شما به‌صورت سالانه بابت بیمه آتش‌سوزی بپردازید برای خانه‌های مسکونی ۱۸/۰ در هزار تعیین می‌شود و البته بسته به میزان خسارت و خدماتی که بعد از آتش‌سوزی قرار است به شما داده شود ممکن است کمی مبالغی که از سوی دفاتر بیمه تعیین می‌شود متغیر باشد؛ به‌عنوان مثال یکی از بیمه‌گر‌ها پرداخت خسارت ساختمان و تاسیسات منزل را تا مبلغ ۳ میلیون تومان، اثاث منزل تا مبلغ یک میلیون تومان، خسارت وارده به همسایگان در نتیجه آتش سوزی منزل شما تا ۲ میلیون تومان، فوت و نقص عضو برای یک‌نفر تا یک میلیون تومان و برای چند نفر تا ۴ میلیون تومان، هزینه پزشکی برای یک نفر تا ۱۰۰ هزار تومان و برای چند نفر تا ۴۰۰ هزار تومان و هزینه اجاره و اسکان موقت را تا ۶۰۰ هزار تومان تضمین می‌کند، اما ممکن است این مبالغ توسط بیمه‌کننده دیگر بالاتر یا پایین‌تر تعیین شده باشد. به‌طور کلی اگر شما یک خانه ۵۰ متری با سازه بتنی داشته باشید، قیمت هر مترمربع خانه‌تان هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد و ارزش اثاثی که در منزل دارید هم ۳۰ میلیون تومان باشد حق بیمه‌ای که باید برای یک سال پرداخت کنید از ۱۵ هزار تومان تا ۳۰ هزارتومان است، اما اگر همین خانه با سازه فلزی باشد مبلغی که باید پرداخت کنید کمتر است. حق بیمه واحد‌های تجاری و صنعتی هم بسته به نوع فعالیت‌شان تعیین می‌شود. طبیعتا برای کارخانه یا انبار چوب، الیاف و البسه باید مبلغ بیشتری نسبت به کارخانه یا انباری که تولیداتش خیلی دیر آتش می‌گیرد یا درصورت آتش گرفتن خسارت کمی می‌بیند پرداخت کرد.

چطور تخفیف بگیریم؟

اول این را بدانید بیمه آتش سوزی مثل بیمه خودرو یا شخص ثالت نیست که اگر یک سال از آن استفاده نکنید برای سال بعد هنگام پرداخت حق بیمه شامل تخفیف شده و حق بیمه کمتری بپردازید، برای بیمه آتش سوزی همواره باید مبلغ مشخصی را سالانه پرداخت کنید. اما بعضی از بیمه‌کننده‌ها به بهانه‌هایی بیمه‌هایشان را با ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه می‌کنند. غیراز این نوع تخفیف، اگر دارای مدرک نظام مهندسی یا نظام پزشکی باشید یا در شرکت بیمه، بیمه عمر خریداری کرده باشید احتمالا شامل تخفیف خواهید شد، از طرفی بعضی از شرکت‌های بیمه‌گر وابسته به یکی از بانک‌های کشور هستند، همین که در این بانک‌ها حساب بلندمدت داشته باشید هم کافی است تا مشمول تخفیف شوید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =