کد خبر : 41317
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
-

شهردار تهران فردا به هیأت دولت دعوت شده است

شهردار تهران فردا به هیأت دولت دعوت شده است

به گزارش قائم آنلاین،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری با اشاره به قطعیت سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور به سازمان ملل، اظهار داشت: تمهید مقدماتی در حال انجام است، این سفر پایان شهریورماه صورت می‌گیرد، البته باید روز آخر اظهارنظر قطعی در این باره داشت. وی همچنین با اشاره به لیست دارایی‌های

به گزارش قائم آنلاین،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری با اشاره به قطعیت سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور به سازمان ملل، اظهار داشت: تمهید مقدماتی در حال انجام است، این سفر پایان شهریورماه صورت می‌گیرد، البته باید روز آخر اظهارنظر قطعی در این باره داشت.

وی همچنین با اشاره به لیست دارایی‌های مسئولین و وزرا، توضیح داد: این یک کار روتین قانونی است و در آغاز به کار وزرا، فرمی در این زمینه در اختیار آنان قرار می‌گیرد تا اموال خود و خانواده‌شان را اعلام کنند و قطعاً این کار در حال انجام است.

سخنگوی دولت با اشاره درباره حضور شهردار تهران در جلسات دولت گفت: از آقای نجفی شهردار تهران فردا برای حضور در جلسه هیأت دولت دعوت شده است.

به گزارش فارس نشست خبری امروز سخنگوی دولت در ساختمان کوثر در حالی برگزار شد که جمعی از بازنشستگان و شاغلان نیروهای مسلح مقابل ساختمان کوثر تجمع کرده و خواستار ترمیم حقوق و دریافتی خود بودند.

نوبخت، در ابتدای سخنانش، درباره آخرین مصوبات هیات دولت گزارشی را بیان کرد و گفت: ضمن اینکه بدخواهی های دولت آمریکا سرجای خود است، ولی درباره گشایش‌های بانکی پس از برجام ما توانستیم ۵ میلیارد دلار در عرصه میادین نفتی سرمایه‌گذاری داشته باشیم که باعث قرارداد توتال شد.

او در ادامه گفت: همچنین ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط کره ای ها انجام شد و قراردادهای دیگری در عرصه درمانی و پروژه های آبرسانی صورت گرفت و مصوبات دیروز شورای اقتصاد برای این بود که کارهای اداری و جاری جهت  برخورداری از این اعتبارات انجام شود.

نوبخت با اشاره به اینکه برای جذب ۲۰۳ میلیون یورو برای بیمارستان ۷۲۳ تخت خوابی تبریز مجوز صادر شده است، گفت: برای بیمارستان نمازی شیراز مبلغ ۴۰۶ میلیون و ۵۵۰ هزار یورو و برای بیمارستان شهید رجایی تهران هم ۴۱۵ میلیون یورو، «ازیم بانک» کره جنوبی سرمایه تقبل کرده است. مجموع سرمایه گذاری برای این بیمارستانها ۱ میلیارد یورو است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه شکل سرمایه گذاری بیمارستانها، مشارکتی است، گفت: همچنین مصوب شد درآمد این بیمارستانها، به اضافه بخشی از کمک دولت، به بازگشت سرمایه بانک مزبور اختصاص بیابد.

او با اشاره به مصوبه دیروز شورای اقتصاد گفت: در بهمن سال ۹۵ آقای رئیس جمهور برای چندمین بار به استان خوزستان سفر کردند. در این سفر به سازمان برنامه و بودجه دستور داده شد مشکلات آب، فاضلاب و ریزگردهای این استان رفع شود. در فروردین امسال هیات دولت مصوب کرد ۹۵۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب و فاضلاب استان خوزستان صرف شود. ۱۵۰۰ میلیارد تومان هم برای بازسازی شبکه برق اختصاص یافت. قرار شد بخشی از این بودجه از صندوق توسعه ملی و تسهیلات خارجی تامین شود. بانکهای اروپایی اعلام آمادگی کردند و دیروز در هیات دولت تصویب شد ۲۰۰ میلیون و ۱۴۰ هزار یورو برای آبرسانی به دشت ایذه و باغملک تسهیلات خارجی استفاده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: دولت تقبل کرد در بودجه سنواتی، بازپرداخت این سرمایه گذاری را پیش بینی کند.

همچنین مجوز دریافت اعتبارات خارجی برای طرحهای آبرسانی به آبادان، خرمشهر و بندر ماهشهر هم صادر شده است که هفته آینده در شورای اقتصاد به تصویب خواهد رسید.

وی همچنین گزارش جدیدی از خرید تضمینی گندم ارائه کرد و گفت: تاکنون در مجموع ۸ میلیون و ۸۳۴ تن گندم به ارزش ۱۱ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان خریداری شد. تا این تاریخ ۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و بیش از ۳۹۰۰ میلیارد تومان هم در دست پرداخت است.

نوبخت همچنین گزارشی از روند ارائه تسهیلات به واحدهای متوسط و کوچک ارائه کرد و گفت: در مجموع از ابتدای طرح تاکنون به ۲۵ هزار و ۵۱۸ واحد تولیدی ۱۷ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که امسال ۷۲۰ واحد تولیدی در سراسر کشور مبلغ ۷۸۵ میلیارد تومان دریافت کرده اند.

او با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه به روند پرداخت این تسهیلات و میزان اشتغالزایی بودجه ها نظارت دارد، گفت: اگر این اتفاق نیفتد، با رشد منفی اشتغال مواجه خواهیم بود. در سه ماه اول امسال بالغ بر ۹۲۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند که برای ۷۱۷ هزار نفر ایجاد اشتغال شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی هم درباره نوسازی تاکسی های فرسوده اعلام کرد و گفت: تاکنون ۵۴ هزار و ۶۱۷ تاکسی نوسازی شده است.

سفر روحانی به سازمان ملل

سخنگوی دولت درباره سفر روحانی به سازمان ملل گفت: این سفر عموما در هفته های پایانی تابستان صورت می گیرد و معمولا تمهید مقدمات آن در جریان است.

اموال مسئولان اعلام شده است

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره اعلام اموال مسئولان دولتی گفت: این رویه قانونی است که کلیه اموال هیات دولت و خانواده آنها لیست شده و در اختیار قوه قضاییه قرار می گیرد. ما هم در روزهای نخست، لیست تمامی اموال را در اختیار مسئولان قضایی قرار دادیم.

واکنش به اولین گفت‌وگوی رئیس جمهور

خبرنگاری درباره اولین گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور در دوره دوازدهم سئوال کرد که نوبخت گفت: به عنوان شهروند احساس می کنم توقعات مردم از سخنان وی رفع شده است. رئیس‌جمهور با خدای خود و مردم عهدهایی بسته و من شهادت می دهم آقای روحانی در هر فاصله ای برای اجرای تعهدات خود به مردم تلاش می کند و حتی در پاره ای موارد، مسایل عنوان شده را سخت از اعضای هیات دولت مطالبه می کنند.

محدودیت بودجه جاری

سخنگوی دولت درباره وضعیت بودجه کشور گفت: برخی از سرمایه گذاری های خارجی در کشور نشان می دهد جهش خوبی در راستای جذب بودجه در کشور صورت گرفته است ولی بانکهای بزرگ خارجی انتظار دارند وضعیت شبکه بانکی کشور ما هم در داد و ستد بانکی لحاظ شود.

نوبخت در ادامه گفت: تهدیداتی نیز همیشه از سوی کشورهای خارجی به خصوص آمریکا وجود دارد ولی این تهدیدات هرگز اقدامات دولت را قفل نکرده است.

وی در ادامه گفت: قبل از برجام ما حداکثر می توانستیم ۱ میلیون بشکه نفت بفروشیم و پول آن هم قابل وارد کردن به کشور نبود. الان هر قدر بخواهیم نفت می فروشیم و پولش را هم آسان به کشور می آوریم و استفاده می کنیم. صنعتهای خودرو، پتروشیمی، حمل و نقل هوایی و مانند آن هم دچار گشایش‌های فراوانی شده اند. ممکن است با این وجود برخی بانکها با ما کار نکنند. ولی این مسایل چندان اهمیتی ندارد.

نوبخت در ادامه گفت: بودجه در ماده ۲۸ قانون برنامه ششم، با ۸ مصداق، محدود شده است. این افزایش بهره وری است. به دستگاه ها اجازه می دهیم از بودجه جاری صرفه جویی کرده و به منابع عمرانی اختصاص دهند ولی کسی حقوق را نمی تواند محدود کند. با این حال می دانیم صرفه جویی باعث می شود دوران انتقاد به سازمان برنامه و بودجه آغاز شود. باید سهم نفت کاهش و سهم مالیات افزایش یابد. اجرای این کارها با سازمان برنامه و بودجه است.

وی با اشاره به اینکه ممکن است از فردا برخی جلوی سازمان برنامه و بودجه تجمع کنند، گفت: باید قبول کرد از یک جایی اصلاح اقتصادی صورت گیرد. این کار در بلند مدت باعث امتیاز مثبت برای کشور می شود.

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی

سئوالی درباره واردات خودروهای خارجی عنوان شد. سخنگوی دولت جواب داد: گزارشی از افزایش میزان واردات در ماه‌های اول امسال داشتیم. در ۲ سال اخیر طراز تجارت خارجی غیرنفتی ما مثبت شده بود. امسال واردات زیاد بود و با هدف ما نمی خواند. تلاش شد محدودیتهایی اجرا شود و در این راستا بخشی از واردات خودروهای خارجی محدود می شود.

تعهدات خارجی دولت افزایش یافت

خبرنگاری درباره افزایش بدهی دولت سئوال کرد. نوبخت گفت: منظور از بدهی، تعهدات است یا بدهی های سررسید شده؟ اگر منظور تعهدات دولت است که طبیعی است با جذب سرمایه های خارجی اخیر، تعهدات ما افزایش یافته ولی اینکه بدهی های حال شده ما افزایش یافته باشد، چنین نیست. حتی ما بدهی های خود را زودتر از زمان موعد، پرداخت می کنیم تا اعتبار دولت افزایش یابد.

واکنش وضعیت کولبران غرب

سئوالی درباره کشته شدن کولبران در غرب کشور طرح شد. سخنگوی دولت جواب داد: ساماندهی کولبران در هیات دولت تصویب شد و طرح وزارت کشور ما را قانع کرد که این بخش از هموطنان قابل ساماندهی هستند. درباره برخوردهای اخیر در غرب اطلاعات دقیقی ندارم که به چه دلیل اتفاق افتاده است.

واکنش به تغییر وضعیت حصر

سخنگوی دولت درباره تغییر در وضعیت حصر شدگان گفت: هفته قبل سخن وزیر اطلاعات در زمینه خارج شدن ماموران از منزل حصرشدگان تایید شد.و خانواده آنها و همچنین آقای اژه ای این مطلب را تایید کردند. مواضع صریح، شفاف و شجاعانه آقای رئیس جمهور را می دانم. اجازه بدهید دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مصوبات این شورا جواب دهد. این بحث در شورا مطرح شده، دستور کار نبود ولی در دستور قرار خواهد گرفت. آقای رئیس جمهور هم مواضع شفافی در این باره دارند و از دبیر شورای عالی امنیت ملی درخواست می کنم در این باره توضیح دهند.

وی درباره حضور شهردار تهران در هیات دولت گفت: در این باره هنوز تصمیمی گرفته نشده است. حضور افراد در هیات دولت، ضوابط خاصی دارد و اگر حضور شهردار تهران قطعی شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

ریشه کنی فقر در برنامه دولت

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره حضور دستگاه ها در دفتر مقام معظم رهبری برای کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: اطلاع‌رسانی در این خصوص با دفتر معظم له است و بالتبع ما ماذون نیستیم اطلاع‌رسانی کنیم. قرار بود اردیبهشت امسال گزارش جدید درباره آسیبهای اجتماعی داده شود که به دلیل انتخابات، مقام معظم رهبری دستور فرمودند بعدا این نشست تشکیل شود. ما گزارش دولت را در این باره آماده کرده ایم.

خبرنگاری درباره ریشه کنی فقر در دولت دوازدهم سئوال کرد. نوبخت در این باره توضیح داد: مسئله، ریشه کنی فقرِ مطلق بوده که در دسترس است. این نیاز به برنامه دارد و سازمان برنامه و بودجه موظف به آن شده است. من مشاور ویژه ای برای پیگیری توازن منطقه ای و عدالت اجتماعی تعیین کرده ام.

او در ادامه گفت: دانش و اراده این کار در دولت است و همچنین تعهد شخص اول قوه مجریه در این کار باعث می شود توانایی تیم اقتصادی و اجتماعی دولت مضاعف شود. این از اسناد افتخارآمیز کشور است که در پایان دولت دوازدهم فقرِ مطلق ریشه کن شود.

تعدیل درآمد بخش آموزش

سئوالی درباره افزایش حقوق معلمان و استادان دانشگاه طرح شد. سخنگوی دولت در این باره گفت: بر همه ما فرض است تکریم معلمان و استادان را به جا بیاوریم. اقداماتی نیز در این راستا در دولت یازدهم انجام شد و متوسط حقوق فرهنگیان بیش از دوبرابر شد. البته شان و منزلت جایگاه معلمان بیش از این است و باید توان ما را هم در نظر گرفت.

او در ادامه گفت: بخشی از جوانان ما در زمینه امور عمرانی فعال هستند ولی متاسفانه به‌موقع حقوق خود را دریافت نمی کنند. آنها هم در جاده ها و عرصه های عمومی برای رفاه مردم تلاش می کنند. باید در نظر داشت این که حقوق فرهنگیان بیش از دو برابر شده، نشان از رویکرد دولت است. سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان در آذرماه، پاداش بازنشستگی دادیم و ۳۴۰۰ میلیارد تومان هم در اردیبهشت پرداخت شد. همچنین ۳۶۰۰ میلیارد تومان برای هم‌طرازی حقوق معلمان بازنشسته افزایش یافت. قطعا عزیزان، دولت را درک می کنند که باید به کارهای دیگر کشور از جمله امور عمرانی هم رسیدگی شود.

در میانه جلسه، نوبخت اعلام کرد تصمیم گرفته شد آقای نجفی، شهردار تهران برای حضور در جلسه دولت فردا دعوت شود.

ماجرای حقوق غیرمتعارف

سخنگوی دولت درباره پرونده حقوق های غیرمتعارف گفت: رئیس دیوان محاسبات مجلس اعلام کرد هیچ تخلفی در این مورد صورت نگرفته و هیات دولت هم تصویب کرد مقامات سیاسی باید زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت کنند. طبعا دیوان محاسبات باید جرایم و تخلفات را احراز می کرد. الان به دقت مراقبت می کنیم سقف حقوق رعایت شود. این که عنوان شده کیفرخواست برای عده ای از مدیران صادر شده، بحثی است که باید منتظر نتیجه نهایی آن باشیم. دولت هر همکاری که لازم بود را در این باره انجام داده است.

وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در مهرماه معرفی می شوند

سخنگوی دولت درباره زمان معرفی برخی وزرای کابینه گفت: برای وزارت علوم و نیرو در مهرماه، وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد.

پرداخت یارانه از خزانه

نوبخت درباره پرداخت بخشی از کسری یارانه نقدی از خزانه گفت: هر سال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از خزانه برای کسری پرداخت یارانه نقدی برداشت می شود. ۸ هزار میلیارد تومان شرکت گاز، ۲ هزار میلیارد تومان توانیر باید بدهد که قرار شد دیگر ندهد. ۲۴ هزار میلیارد تومان شرکت پخش و پالایش بدهد که جمع اینها ۳۲ هزار میلیارد تومان می شود و کسری آن برای پرداخت ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان می شود.

او در ادامه گفت: در راه پرداخت این وجوه، برخی سازمانها از جمله سازمان مالیات و یک دوازدهم سود سهام خزانه، سهم قانونی خود را برمی دارند. سازمان هدفمندی یارانه از دادن این وجوه قانع نمی شود و می گوید شرکتهای موظف، باید هزینه های تقبل کرده خود را بپردازند. دو شرکت پخش و پالایش و گاز ۶ هزار میلیارد تومان تاکنون از سهم خود را نداده‌اند. سازمان هدفمندی از آنها طلبکار است. به همین دلیل ما نگران نیستیم.

قراردادهای نفتی باید جاذبه داشته باشد

خبرنگار یک رسانه خارجی درباره سیاستهای نفتی ایران سئوال کرد. نوبخت گفت: طبعا باید قراردادهای نفتی ما جاذبه داشته باشد. به همین دلیل ما روش گذشته را کنار گذاشته ایم و با به‌روز کردن قراردادها، ظرفیت تولید نفت را از طریق سرمایه گذاری خارجی افزایش می دهیم.

واکنش به انتقاد بازنشستگان نیروهای مسلح

نوبخت در واکنش به انتقادات بازنشستگان نیروهای مسلح گفت: سال گذشته دست کم ۲۰ درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شد. همچنین دولت خود را مکلف کرده همسان سازی در حقوق بازنشستگان را در طول برنامه انجام دهد. همچنین ۳۴۰۰ میلیارد تومان سال گذشته برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یافت. البته همه بازنشستگان انتظار دارند در مدت کوتاهی، این کار صورت گیرد ولی در توان دولت نیست. برای سال آینده هم در بودجه لحاظ می شود که بُرش دیگری از همسان سازی اجرایی شود.

او در ادامه گفت: ممکن است دولتهای قبل به موقع تعهدات خود را در این باره انجام نداده باشند ولی باید فرصت داد تا در یک دوره زمانی معقول، همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام گیرد. عزیزان بدانند ما پدری هستیم با پول محدود که خانواده گسترده ای دارد. اگر توقعات انجام نمی شود، دلیل بر بی مهری پدر نیست، منابع محدود است.

واکنش به اعتراضات کسبه پلاسکو

نوبخت درباره کسبه پلاسکو گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است درباره کسبه ساختمان پلاسکو اقدامات لازم را انجام دهد.

او درباره نرخ ارز هم گفت: سیاست دولت، مدیریت کردن نرخ ارز شناور است و با افزایش غیرمتعارف نرخ ارز موافق نیستیم. متاسفانه حالت روانی در اقتصاد داریم که زمانی با افزایش نرخ ارز، مغازه ها در فروش جنس خود مردد می شوند و می خواهند متناسب با نرخ ارز، اجناس خود را بفروشند.

نوبخت درباره افزایش نرخ برخی اقلام مانند لبنیات در آینده هم گفت: دولت به جز برای خریدهای تضمینی، روی کالاها قیمت گذاری نمی کند. لذا برنامه ای برای افزایش نرخ این اقلام در دولت وجود ندارد.

حضور فرزندان مسئولان در مسئولیت

خبرنگاری درباره دادن مسئولیت به فرزندان مسئولان سئوال کرد. نوبخت جواب داد: برخی هر چه شایعه می شود، پخش می کنند. خواهش می کنم بگویند فرزندان کدام مسئول دولتی، مسئولیت گرفته اند. جوسازی مسئله دیگری است. فرزند یک نماینده هم مانند فرزند بقیه مردم است. آیا حق حیات یا کار ندارد؟ وی درباره فرزندان آقایان عارف و وکیلی نمایندگان مجلس تصریح کرد: فرزند یک مسئول اگر شایسته باشد آیا حق حیات ندارد و نباید مسئول شود؟ این ظالمانه است که همه چیز را به هم مرتبط کرده و گفته شود سهمیه بندی شده است.

خبرنگاری درباره رهنمود علما برای دولت سئوال کرد. نوبخت اعلام کرد: ما خود را نیازمند دعای خیر و رهنمودهای علمای عظام می دانیم و بر همین اساس مسئولان دولت دوازدهم در هفته گذشته دیدارهایی با آقایان داشته اند و به صورت مستمر از نظرات ارزشمند مراجع عظام برای پیشبرد کار دولت استفاده می کنیم.

حضور شهردار تهران در دولت «خیر» است

خبرنگاری درباره کاهش مشکلات مردم تهران به دلیل حضور شهردار در هیات دولت سئوال کرد و پرسید آیا این کار باعث می شود بدهی دولت به شهرداری برای کاهش مشکلات شهروندان تهرانی پرداخت شود؟ نوبخت در پاسخ گفت: البته با آن میزانی که به سایر دستگاه ها می دادیم، برای تعهدات خود به شهرداری تهران، پرداخت داشتیم. این که فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در هیات دولت فراهم می شود و در سایه این تعامل کارها بهتر پیش خواهد رفت، باید امیدوار بود. این کار را «خیر» ارزیابی می کنیم.

مانع زیادی برای حضور بانوان در دولت وجود دارد

خبرنگاری درباره حضور زنان در استانداری‌ها سئوال کرد. دکتر نوبخت گفت: اگر لازم باشد می گویم چه مشکلات و موانعی برای حضور بانوان در دولت وجود دارد. باور کردنی نیست برای ریاست سازمان برنامه و بودجه یک استان، یک خانم مدیر باتجربه و تحصیل کرده استفاده شده است ولی مدام تلفن می زنند که نباید این خانم مسئولیت داشته باشد. مگر در آن استان چه خبر است که چنین مسایلی طرح می شود؟ جالب اینجاست آنهایی که می گویند از بانوان استفاده نمی شود، از همان جاها عنوان می شود نباید خانمها را در دولت به کار بگیرید!

آخرین سئوال در نشست خبری هم درباره حصر بود و خبرنگاری پرسید برخی در حال القاء این مطلب هستند که رئیس جمهور عامل تداوم حصر است. دکتر نوبخت پاسخ داد: تصمیمات شورای عالی امنیت ملی توسط دبیر این شورا بیان می شود و اطلاع‌رسانی آنها متفاوت است و محدودیتهایی دارند. البته برخی مسایل را می توانند تا حدی بیان کنند. باید قبول کرد دبیر محدودیتهایی برای انعکاس مصوبات دارد و انتظار داریم دبیر شورا، به جای اینکه سخنگوی قوا مطالب را بیان کنند، اظهارنظر نمایند.

او در ادامه گفت: در شورای عالی امنیت ملی، قوای دیگر و نیروهای مسلح حضور دارند. رئیس جمهور رئیس این شوراست ولی ریاست او با ریاست هیات وزیران متفاوت است. همه از نظر قاطع آقای رئیس جمهور در این باره مطلع هستند و خودم افتخار کردم که ایشان با استدلال و قاطعیت در این باره اظهار موضع کردند. در این شورا باید نظرات مختلف را مشاهده کرد و انتظار داریم مشکلات کشور با تدبیر حل شود تا منافع ملی و امنیت کشور تامین شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − سیزده =