کد خبر : 39827
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
-

سگ‌های ولگرد بلای جان مردم رشتخوار

سگ‌های ولگرد بلای جان مردم رشتخوار

به گزارش قائم آنلاین،گسترش زندگی شهری، پیشروی بدون حد و مرز شهرها در محدوده طبیعت و برخی اوقات مجاورت با کوهستان‌ها و جنگل‌ها از یک طرف و رشد غیرمنطقی و غیراصولی حاشیه شهرها منجر به پدیده‌ای جدید به نام حیوانات ولگرد شده است. پدیده‌ای که از یک سو زمینه ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان  و ساکنان

به گزارش قائم آنلاین،گسترش زندگی شهری، پیشروی بدون حد و مرز شهرها در محدوده طبیعت و برخی اوقات مجاورت با کوهستان‌ها و جنگل‌ها از یک طرف و رشد غیرمنطقی و غیراصولی حاشیه شهرها منجر به پدیده‌ای جدید به نام حیوانات ولگرد شده است. پدیده‌ای که از یک سو زمینه ایجاد ترس و وحشت برای شهروندان  و ساکنان شهرها به ویژه حاشیه‌نشینان شهرها را سبب شده و از سوی دیگر سبب بروز بیماری‌های مختلف و انتقال آن به انسان شده است.

 این معضل در شهرستان رشتخوار تا آن‌جایی پیش رفته که زمینه اعتراض گسترده و بروز نارضایتی شدیدی شهروندان رشتخواری شده است.

سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها جولان می‌دهند

«م» ساکن محدوده مسکن مهر از حضور سگ‌های ولگرد شکایت می‌کند: چندین بار با شهرداری یا دفتر شورای شهر تماس گرفته‌ایم. استشهادیه دسته جمعی به همراه همسایه‌ها پر کردیم ولی خبری نشد. واقعا نمی‌دانم مسئولان این شهر خودشان مرگ این‌جا زندگی نمی‌کنند؟ شب‌ها صدای زوزه و ناله‌های سگ‌ها خواب را از ما بزرگ‌ترها گرفته است.چه برسد به خانواده‌هایی که دارای نوزاد و کودک هستند.

وی ادامه می‌دهد: کافی است شب که به نیمه می‌رسد یا در آستانه طلوع خورشید، برای انجام کاری از خانه خارج شوید تا وحشت واقعی حمله سگ‌های ولگرد که در آن ساعت‌ها علناً خیابان‌های محل را در غرق نسبتاً کامل خود دارند بر جانتان مستولی شود.

یکی دیگر از شهروندان رشتخواری در این زمینه می‌گوید: سگ‌های ولگرد آن‌چنان راحت در طول روز هم ممکن است به صورت چندتایی در خیابان قدم بزنند. دیگر از ماشین و بوق و سنگ هم نمی‌ترسند.

وی ادامه می دهد: من قبلاً بچه‌هایم را  به زمین بازی پایین‌تر از محله برای بازی می‌فرستادم ولی از زمانی که فرزند همسایه‌ موقع بازگشت از مدرسه مورد حمله سگ قرار گرفت دیگر به بچه‌ها اجازه دور شدن از درب منزل را نمی‌دهم. اگر فرزندم توسط سگ هار مورد حمله قرار بگیرد کدام مسئول این شهر جوابگو خواهد بود؟

رضا، دانشجوی ساکن رشتخوار هم از نبود امنیت در شب می‌گوید: برای من که وسیله نقلیه ندارم واقعاً خارج شدن از خانه دیروقت شب ولو در حد سر کوچه و خیابان ترسناک است. حمله این سگ‌های کثیف و وحشی که حساب و کتابی ندارد. به ویژه که این‌ها صبح تا شب داخل زباله‌ها و نخاله‌ها می‌چرخند و می‌توانند ناقل همه‌جور بیماری و مریضی باشند. واقعاً امنیت جانی برای خروج شبانه از منزل نداریم. هیچ کس هم به فکر نیست.

شهرداری رشتخوار در حد توان عمل کرده است

محسن زاهدی شهردار رشتخوار در پاسخ به علت وجود تعداد زیادی سگ‌ ولگرد در سطح شهر رشتخوار گفت: رشتخوار در مسیر تردد روستاها واقع شده و این امر دلیل حضور سگ‌های ولگرد  است. از طرفی روستاهای اطراف هم چون از اقدامات شهرداری در زمینه جمع‌آوری مطلع هستند، توله‌سگ‌ها و سگ‌های ولگرد روستایشان را به اطراف رشتخوار آورده و رها می‌کنند؛ همین مسئله جمع‌آوری و ساماندهی این موضوع را سخت و آن را به یک معضل تبدیل کرده است.

وی افزود: علاوه بر این موضوع به دلیل این‌که در حاشیه شهر اکثر ساکنان به شغل دام‌داری مشغول هستند، این منطقه محل تردد سگ‌های نگهبان دام و گله نیز است که متاسفانه با وجود تاکید ما،  فاقد قلاده یا نشان مشخصی هستند. بارها اتفاق افتاده که پس از جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، برخی شهروندان به شهرداری مراجعه و سگ خود را که به دلیل عدم وجود قلاده یا نشانه جمع‌آوری شده است، پس می‌گیرند.

شهردار شهرستان رشتخوار در زمینه حاشیه شهر نیز اذعان داشت: در بخش مسکن مهر به دلیل بافت نوساز شهر و نزدیکی به حاشیه حضور این سگ‌های ولگرد و در نتیجه شکایات مردمی نیز بالتبع بیشتر است.

زاهدی در زمینه راهکارهای پیش‌بینی شده در جهت حل این معضل نیز به جلسات مشترک جهت راه‌اندازی ستاد اتلاف حیوانات ولگرد در بخشداری‌ها و دهیاری‌های اطراف رشتخوار اشاره و گفت: به عنوان راهکار ریشه‌ای و جهت جلوگیری از رهاسازی این حیوانات ولگرد در حاشیه رشتخوار ستادهای اتلاف در هر بخش‌داری و دهیاری روستاها مستقر و شروع به کار کرد که در ابتدای امر شرایط خوب بود ولی در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شد.

شهردار رشتخوار در زمینه اقدامات ستاد جمع‌آوری و اتلاف سگ‌های ولگرد رشتخوار نیز اظهار داشت: در هر نوبت جمع‌آوری حدود ۲۰ قلاده سگ جمع‌آوری و به مرکزی جهت نگهداری و آماده شدن برای اتلاف منتقل می‌شوند. در سال ۹۵ حدود ۱۰۰ قلاده سگ ولگرد به وسیله شهرداری زنده‌گیری و در همین مرکز به روش مرگ آرام اتلاف و معدوم شدند.

وی می‌گوید: هزینه زنده‌گیری هر سگ ولگرد برای شهرداری بدون هزینه‌های جانبی نگهداری و اتلاف چیزی حدود ۵۰ هزار تومان است.

وی همچنین به اشاره به اقدام شهرداری در انتشار آگهی جهت خرید سگ‌های ولگرد از شهروندان و پرداخت پول در ازای تحویل گفت: شهرداری در حد توان رسالت  و وظیفه خود را در این زمینه انجام داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + سه =