کد خبر : 33349
تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
-

آمار تاسف بار از وجود بی سوادان مطلق در کشور

آمار تاسف بار از وجود بی سوادان مطلق در کشور

به گزارش قائم آنلاین،علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در خصوص «آخرین وضعیت سوادآموزی در کشور»، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران، چند گروه سنی داریم که مهم است و یکی از این گروه‌ها، افراد بالای ۶ سال است که شامل همه جمعیت می‌شود. وی ادامه داد: در کل جمعیت،

به گزارش قائم آنلاین،علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در خصوص «آخرین وضعیت سوادآموزی در کشور»، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران، چند گروه سنی داریم که مهم است و یکی از این گروه‌ها، افراد بالای ۶ سال است که شامل همه جمعیت می‌شود.

وی ادامه داد: در کل جمعیت، قریب به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افراد خود را بی‌سواد مطلق ثبت کرده‌اند، اما به نسبت سرشماری سال ۹۵، یک و نیم میلیون نفر کاهش آمار بی‌سواد در کشور داشته‌ایم.
* ۹۴ درصد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، با سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با اشاره به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، یادآور شد: در این گروه درصد باسوادی به ۹۴٫۷ درصد رسیده است و تعداد بی‌سوادان کمتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است؛ یعنی با کاهش یک میلیون و ۱۱۳ هزار نفری بی‌سوادان مواجه بوده و با رشد ۲٫۳ درصد نرخ باسوادی روبه‌رو هستیم.

باقرزاده با بیان اینکه این آمار در مقایسه با میانگین جهانی بسیار خوب است، گفت: در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۸۵ تا ۹۰ نیز این آمار بسیار عالی است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت باسوادی در کشورهای مختلف دنیا، تصریح کرد: در تمام کشورهای آسیای میانه، اروپا، بخشی از کشورهای آمریکای شمالی و شرق آسیا بیش از ۹۹ درصد افراد باسواد هستند، اما کماکان نزدیک به ۷۵۰ میلیون بی‌سواد در دنیا وجود دارد.
* ۴۵ درصد مردم افغانستان و پاکستان بی سواد هستند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به وضعیت بی‌سوادی در کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان و عراق، گفت: در کنار این کشورها، کشورهای عربی نیز شرایط بدی دارند؛ ضمن اینکه در کشورهای افغانستان و پاکستان درصد بی‌سوادی تا ۴۵ درصد رسیده است.
* ۹۸ درصد گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال،با سواد هستند

باقرزاده با اشاره به گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، افزود: در این گروه، درصد باسوادی بالای ۹۸ درصد است و گروه جمعیتی در فاصله ۱۰ تا ۲۹ سال داریم که ۹۷٫۳ درصد این گروه باسواد هستند؛ ضمن اینکه ۱٫۱ درصد نسبت به ۵ سال گذشته رشد را نشان می‌دهد؛ در حالی که میانگین رشد باسوادی در دنیا در ۱۵ سال یک درصد بوده است و در حال حاضر در تمام استان‌ها حداقل ۱٫۵ درصد از میزان بی‌سوادی کم شده است.

وی با بیان اینکه در بعضی استان‌ها بیش از ۵ درصد رشد باسوادی داریم، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار بعد از ۱۵ سال در تعداد بی‌سوادان کاهش قابل توجهی داشته‌ایم؛ با توجه به اینکه در سال‌های ۷۵، ۸۵ و ۹۰ سه سرشماری در کشور انجام شده است، تقریباً تعداد بی‌سوادان ثابت بوده است، اما در حال حاضر نرخ باسوادی افزایش یافته و ۱٫۵ میلیون نفر از تعداد بی‌سوادان کشور کم شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده − دو =