کد خبر : 32177
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
-

سرهنگی: «ملاصالح»، ابوترابیِ «آن بیست و سه نفر» بود

سرهنگی: «ملاصالح»، ابوترابیِ «آن بیست و سه نفر» بود

به گزارش قائم آنلاین،نود و چهارمین «عصرانه ادبی فارس» عصر دیروز ویژه تجلیل از «ملاصالح قاری» و رضی غبیشی نویسنده کتاب «ملاصالح» با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ دفاع مقدس  برگزار شد. *«ملاصالح»، ابوترابیِ «آن بیست و سه نفر» بود مرتضی سرهنگی در این مراسم با اشاره به گونه‌ای از ادبیات جنگ تحت عنوان

به گزارش قائم آنلاین،نود و چهارمین «عصرانه ادبی فارس» عصر دیروز ویژه تجلیل از «ملاصالح قاری» و رضی غبیشی نویسنده کتاب «ملاصالح» با حضور جمع کثیری از اهالی فرهنگ دفاع مقدس  برگزار شد.

*«ملاصالح»، ابوترابیِ «آن بیست و سه نفر» بود

مرتضی سرهنگی در این مراسم با اشاره به گونه‌ای از ادبیات جنگ تحت عنوان ادبیات بازداشتگاهی یا اسارت گفت: این گونه ادبی یک ادبیات شناخته شده در دنیاست. انسانی‌تـرین گونه ادبیات جنگ ادبیات بازداشتگاهی است و کتاب ملاصالح از این جنس است.

وی افزود: ما چه بخواهیم چه نخواهیم حین خواندن این کتاب‌ها خودمان را متر می‌کنیم. اردوگاه اسیران جنگی از جاهایی است اسیر اولین چیزی که آنجا  می‌آموزد،‌ فن زنده بودن است و این چیزی است که آقای ابوترابی سال‌ها به بچه‌ها یاد داد. برخی آزاده‌ها می‌گویند اگر ابوترابی نبود خیلی از بچه‌ها زنده نمی‌ماندند. در چنین جایی ملاصالح خود را فدای زنده ماندن بچه‌ها می‌کرد.

این نویسنده عرصه دفاع مقدس گفت: من معتقدم ملاصالح، ابوترابی آن ۲۳ نفر است. تمام خبرهای آن روزگار وآن ۲۳ نفر در روزنامه‌های خارجی و عراقی بود و ما می‌دیدیم.

*اگر قیمت تمام شده جنگ را بدانیم خیانت نمی‌کنیم

این نویسنده دفاع مقدس گفت: قیمت تمام شده جنگ با خواندن این کتاب‌ها برای ما روشن می‌شود. تا زمانی که با دستور زبان تبلیغ حرف بزنیم این قیمت را درک نمی‌کنیم. دستور زبان تبلیغی برای عصر جنگ است اما دستور زبان تعقلی برای عصر بعد از جنگ است. ولی نظام تبلیغی ما در ارتباط با جنگ هنوز در دستور زبان عصر جنگ به سر می‌برد و اینگونه است که پس از ۳۰ سال از پایان جنگ باید ملاصالح را بشناسیم و یا وقتی گفته می‌شود ما از ۱۵ کشور اینجا اسیر داشته‌ایم کسی باور نمی‌کند. در حالی که من آنها را دیده‌ام.

وی افزود: چهره ارتش ما در نگهداری از اسرا، درخشان است و باید روی آن کار کرد. ما اسارت را در کشور برای اسرا سخت نکردیم که این مسئله مهمی است. از مصر، سودان،‌ یمن، اردن و کشورهای دیگر ما در اینجا اسیر داشتیم. قیمت تمام شده جنگ برای ما هنوز روشن نیست اما کتاب‌هایی مانند ملاصالح به ما کمک می‌کند که این قیمت را دربیاوریم و اگر این قیمت دربیاید خیانت نمی‌کنیم و به مملکت خدمت می‌کنیم.

*«ملاصالح» را چاپ کردیم تا دیگر شهید فهمیده‌ها از کتب درسی حذف نشوند

حمید  خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی در این مراسم، گفت: نوجوان بودیم که از مدرسه فرار می‌کردیم و به جبهه‌ها می‌رفتیم. آخرین باری که به این شیوه به جبهه رفتم با شهید کاظمی روبرو شدم. او من را نصیحت کرد که شما باید درس بخوانید و این رشادت‌ها را به دیگران برسانید و امروز این توفیق در انتشارات شهید کاظمی نصیب ما شد که وصیت شهید کاظمی را اجرا کنیم.

وی افزود: در مورد این کتاب من فکر نمی‌کردم که با اقبال گسترده روبرو شوم. اما به این امید چاپ کردم که این قهرمانان در کتب درسی وارد شوند که دیگر شهید فهمیده‌ها از کتب درسی حذف نشوند.

*«ملاصلاح» شیرین‌تر از عسل بود

اکبر خلیلی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به کتاب ملاصالح گفت: با این کتاب آنجا که شخصیت ملاصالح گریه کرد، گریه کردم. آنجا که خندید، خندیدم و آنجا که دلش گرفت، دلم گرفت. این کتاب شیرین‌تر از عسل بود به خصوص نویسنده‌ای که قدم به قدم و لحظه به لحظه با این مرد بود و حق عدالت را به جا آورده بود. هر چند نتوانستم کتاب را تمام کنم.

وی افزود: تعجب می‌کنم چنین مردی وجود دارد که نماد بسیاری از ارزش‌هاست. این کتاب را پازلی می‌دانم که کتاب من زنده‌ام بخش دوم آن است. آنچه که من را نسبت به نوشتن مطلبی درباره این کتاب ترغیب کرد، روح صادقی است که در این اثر دمیده شده است.

نویسنده کتاب «ترکه‌های درخت آلبالو» گفت: نویسنده توانای این کتاب کلمه به کلمه و نکته به نکته امانت را رعایت کرده است. آنهایی که با حقایق آشنا هستند می‌دانند در این کتاب چه حقایقی نوشته شده و تمام رنج‌ها و سختی‌های ملت ایران در آن جمع شده است. به عنوان نویسنده توصیه‌ام این است که ای کاش دیالوگ‌های عربی کتاب به فارسی سلیس می‌آمد و ترجمه آن در پانوشت ذکر می‌شد.

نود و چهارمین «عصرانه ادبی فارس» ویژه تجلیل از ملاصالح قاری با حضور چهره‌هایی چون محمدمهدی بهداروند، گلعلی بابایی، میثم نیلی، حمید داودآبادی، اکبر خلیلی، یوسف قوجق، محمدرضا اصلانی، محمدعلی گودینی، میثم رشیدی مهرآبادی، سید عارف علوی و … در خبرگزاری فارس برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + چهارده =