کد خبر : 30123
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
-

ارتش مهندسان آمریکایی/ پیمانکاری برای پروژه‌های غیرنظامی

ارتش مهندسان آمریکایی/ پیمانکاری برای پروژه‌های غیرنظامی

به گزارش قائم آنلاین، این روزها شاهد بحث‌هایی در خصوص ورود واحدهای فنی – مهندسی یک نهاد نظامی کشور به پروژه‌های اقتصادی بوده‌ایم. عده‌ای چنین جلوه داده‌اند که این مساله، امری نادر است. در این گزارش، مخاطبان محترم خواهند دید که در کشورهای دیگر نیز واحدهای فنی – مهندسی نیروهای مسلح وارد پروژه‌های فنی – مهندسی

به گزارش قائم آنلاین، این روزها شاهد بحث‌هایی در خصوص ورود واحدهای فنی – مهندسی یک نهاد نظامی کشور به پروژه‌های اقتصادی بوده‌ایم. عده‌ای چنین جلوه داده‌اند که این مساله، امری نادر است.

در این گزارش، مخاطبان محترم خواهند دید که در کشورهای دیگر نیز واحدهای فنی – مهندسی نیروهای مسلح وارد پروژه‌های فنی – مهندسی می‌شوند و علاوه بر فعالیت نظامی، در پروژه‌های Civil (غیرنظامی) نیز با دولت‌ها همکاری می‌کنند. یک نمونه از این کشورها، «ایالات متحده آمریکا» است که بودجه نظامیش، به تنهایی حدود نیمی از بودجه نظامی کل جهان است.

انتشار این گزارش به‌معنای مقایسه نقش نیروهای مسلح در ایران و آمریکا یا تشبیه آنها به یکدیگر نیست، بلکه دلیلی بر این واقعیت است که استفاده از توان فنی نیروهای مسلح در امور غیرنظامی، امری‌ست معقول و درست که دیگران نیز به آن توجه کرده‌اند.

***

ارتش آمریکا در کنار یگان‌های مهندسی رزمی که معمولاً در مناطق عملیاتی انجام وظیفه می‌کنند یگانی به نام «ارتش مهندسان ایالات متحده» دارد که در زمان صلح نقش فعالی در توسعه زیرساخت‌های این کشور و ساختن تأسیسات و آبادانی مناطق به عهده دارد.

«ارتش مهندسان ایالات متحده آمریکا» که با نام «قرارگاه مهندسان ارتش آمریکا» هم شناخته می‌شود سازمانی فدرال است که زیر نظر پنتاگون فعالیت می‌کند و خودش را «بزرگترین سازمان مهندسی عمومی» این کشور معرفی می‌کند. (منبع)

توضیحات وب‌سایت این قرارگاه آن را سازمانی با بودجه مشخص فدرال و ۳۷۰۰۰ نیروی نظامی و غیرنظامی معرفی می‌کند که در حال ارائه خدمات مهندسی به مشتریانی در ۱۳۰ کشور دنیا است.

در معرفی آن آمده است: «نیروهای ما با قرار دادن پایداری محیط زیست به عنوان سرلوحه کارشان، سخت‌کوشانه مشغول تلاش برای تقویت امنیت آمریکا با ساخت و حفظ زیرساخت‌های کشور و فراهم‌سازی تأسیسات نظامی برای اماکن مربوط به آموزش، کار و زندگی نیروهای نظامی‌مان هستند.»

 قرارگاه مهندسان، در سال ۱۷۷۹ توسط کنگره آمریکا برای کمک در برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت تأسیسات برای ارتش آمریکا تشکیل شد. از جمله پروژه‌های مشهور این سازمان در این زمینه می‌توان به عنوان مثال به طراحی و ساخت ساختمان پنتاگون اشاره کرد.

به مروز زمان، اما مأموریت‌ها و وظایف این سازمان به سمت جدا شدن از مأموریت‌های صرف نظامی پیش رفت تا آنجا که در سال‌های بعد به یکی پیمانکاران اصلی در حوزه‌های سواحل، دریاچه‌ها و معادن آمریکا تبدیل شد.

پایگاه آمریکایی «بالانس» در توضیحی در همین ارتباط می‌نویسد: «اوایل  ۱۸۰۰، بعد از جنگ سال ۱۸۱۲ (بین ایالات متحده و امپراتوری بریتانیا)، ارتش مهندسان ایالات متحده آمریکا از ارائه خدمات به ارتش به سمت کمک در برنامه‌ریزی برای اراضی کشف‌نشده‌ای که به بخش غربی ایالات متحده تبدیل شد، تکامل یافت.»

«با آغاز سال ۱۸۲۴ این قرارگاه مسئولیت عملیات‌های کنترل سیل و تأسیسات رودخانه‌های آمریکا را به عهده گرفت. دیگر مسئولیت‌های این سازمان در زمان صلح، ایجاد سازه‌های ساحلی و فانوس‌های دریایی را شامل می‌شدند.»

از مأموریت‌های موفق این قرارگاه در آن زمان به عنوان مثال می‌توان به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در آب‌های ایالت «اورگون» اشاره کرد که رشد اقتصادی چشمگیر این ایالت را به همراه داشت.

وب‌سایت «دایره‌المعارف اورگون» در مدخل معرفی این قرارگاه چنین می‌نویسد: «ارتش مهندسان ایالات متحده آمریکا یک سازمان دوگانه نظامی-غیرنظامی است که با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل آبی اورگون نقش عمده‌ای در رشد اقتصادی این ایالت بازی کرد.»

 مطابق این توضیحات، رشد اقتصادی اولیه «اورگون» به استفاده این ایالت از رودخانه‌های اصلی‌اش وابسته بود که با کشتی بخار تولیدات کشاورزی و معدنی خود را از مناطق شرقی به شهر «پورتلند» در این انتقال می‌داد.

از «پورتلند» هم کشتی‌های اقیانوس‌پیما مواد خام را به سمت مناطق شرقی ایالات متحده و مناطق برون‌مرزی انتقال می‌دادند. با آنکه با ساخته شدن خطوط ریلی بین قاره‌ای در دهه ۱۸۸۰ وابستگی این ایالت به راه‌های آبی کاهش یافت، اما رودخانه‌های «کلمبیا» و «ویلامرت» کماکان مسیری مفید و اقتصادی برای انتقال بارهای عظیم مانند گندم، پشم و بعداً نفت بودند. از طرف دیگر، حمل و نقل رودخانه‌ای، رقیب خطوط ریلی محسوب شده و به کاهش نرخ کرایه‌ها کمک می‌کرد.

 ارتش مهندسان اقدامات سازنده‌اش در «اورگون» را با بهبود بخشیدن کانال کشتی‌رانی بین پورتلند و دهانه رودخانه کلمبیا آغاز کرد. این قرارگاه همزمان، مسیرهای میان رودخانه کلمبیا و شهرهای پورتلند و ایداهو را هم گسترش داد که به رشد اقتصادی این ایالت منجر شد.

در طول سال‌های بعد، پروژه‌های این سازمان در ایالت یاد شده به حیطه‌های متنوعی مانند تولید برق آبی و کنترل سیل گسترش یافت.

 در کنار این موفقیت‌ها، البته قرارگاه مهندسان آمریکا از مأموریت‌های رزمی غافل نبود و در جریان جنگ داخلی آمریکا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵، همانند بسیاری از دیگر جنگ‌های بعدی این کشور نقش فعالی ایفا کرد. (منبع).

فعالیت‌های سازندگی ارتش مهندسان در جریان قرن بیستم حتی بیشتر از قبل توسعه یافت. از آغاز این قرن، این سازمان به اصلی‌ترین نهاد فدرال برای کنترل بلایای طبیعی تبدیل شد و  با گسترش فعالیت‌های غیرنظامی خود ساخت نیروگاه‌های برق آبی برای آمریکا را آغاز کرد. (منبع)

مطابق آمارها ارتش مهندسی آمریکا در حال حاضر کنترل و نظارت مستقیم بر ۷۵ درصد نیروگاه برق آبی در آمریکا، که تأمین‌کننده حدود ۳ درصد از برق کل این کشور است را در دست دارد.

همچنین در حال حاضر، روزانه چهار میلیارد گالن آب از پروژه‌های چندکاربری مربوط به کنترل سیل ارتش مهندسان استخراج می‌شود که معادل ۱۲٫۱ کیلومتر مکعب از ذخایر آبی آمریکا است. به این دلیل، این سازمان یکی از بزرگترین نهادهای ذخیره آب آمریکا هم به شمار می‌رود.

در مجموع، چناکه تحلیلگران می‌گویند فعالیت‌های قرارگاه مهندسی آمریکا در سال‌های گذشته به تقویت امنیت ملی و بهینه‌سازی اقتصاد این کشور و کاهش خطرات پیش روی آن در زمان بحران منجر شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − هشت =