کد خبر : 21529
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
-

شب قدر در کلام امام خمینی (ره)

شب قدر در کلام امام خمینی (ره)

به گزارش قائم آنلاین،امشب شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با اولین شب از لیالی قدر، شب ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) است. شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های آن بزرگواران باید فرصتی جهت

به گزارش قائم آنلاین،امشب شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با اولین شب از لیالی قدر، شب ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) است. شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های آن بزرگواران باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‎پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.

در عصرما امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائل و عبرت‌هایی از ماجراهای اهل‌بیت(ع) پرداختند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‎شویم، قیمت و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‎کنیم.

در ادامه، متن بیانات امام خمینی (ره) را درباره اهمیت شب قدر و نزول قرآن کریم در این شب منتشر می‌شود:

«در وجه تسمیه «لیله القدر» علماء اختلافاتی کردند، بعضی بر آنند که چون صاحب شرف و منزلت است، و قرآنِ صاحبِ قدر به توسّطِ ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر برای امّتِ صاحب قدر وارد شده است، لیله القدرش گویند. بعضی گفته‌‏اند که برای آن «لیلة قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب می‏‌شود. بعضی گفته‏‌اند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص ۳۲۴)

«سید عابد زاهد رضی اللَّه عنه در اقبال فرماید: «بدان که این شب بیست و سوم از شهر رمضان، وارد شده است اخبار صریحه به اینکه لیلة قدر است به مکاشفه و بیان. از آن جمله آن است که روایت کنیم به اسناد خود تا سفیان بن السیط (السمط- خ ل) گفت: «گفتم به حضرت صادق (ع) تعیین فرما لیلة قدر را برای من مفرداً». فرمود: «شب بیست و سوم» و از آن جمله آن است که روایت کنیم به اسناد خود تا زراره از عبد الواحد بن المختار الأنصاری گفت: «سؤال کردم از حضرت باقر (ع) از لیلة القدر» فرمود: «به خدا قسم خبر می‌‏دهم به تو و تعمیه نمی‏‌کنم به تو. آن اول شب از هفت شب آخر است». پس از آن از زراره نقل می‏‌کنند که گفته آن ماهی که حضرت تعیین فرمود بیست و نه روز بود. پس از آن روایات دیگر نقل کنند که «لیلة قدر» شب بیست و سوم است، که از آن جمله است قضیه جهنی که معروف است.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص ۳۳۲)

همچنین حضرت امام (س) در کتاب عرفانی «آداب الصلاه» به ذکر روایات متعددی در باب فضیلیت این شب‌ها و بهترین عبادات در این شب‌های قدر می پردازند و می‌فرماید:

«از آن جمله روایاتی است که عارف باللَّه، سید بن طاوس رضی اللَّه عنه در کتاب شریف اقبال نقل فرموده، می‌‏فرماید: «در کتاب یواقیت، تألیف ابوالفضل بن محمد الهروی، یافتم اخباری در فضل لیله القدر»، تا آن که می‌‏گوید از پیغمبر نقل است که فرمود: «موسی گفت: «الهی من قرب تو را می‏‌خواهم.» فرمود: «قرب من از برای کسی است که بیدار باشد در شب‏ قدر»، گفت: «الهی رحمت تو را می‌‏خواهم»، فرمود: «رحمت من برای کسی است که رحم کند فقرا را در شب قدر»، گفت: «خدایا من گذشتن از صراط را می‏‌خواهم»، فرمود: «این برای کسی است که تصدّق کند به صدق‌ه‏ای در شب قدر» گفت: «خدایا از درخت‌های بهشت و میوه‏ه‌ای آن می‏‌خواهم»، فرمود: «این برای کسی است که تسبیح کند به تسبیح‌ه‏ای در شب قدر»، گفت: «خدایا نجات می‌‏خواهم،» فرمود: «نجات از آتش؟» گفت: «آری»، فرمود: «این برای کسی است که استغفار کند در شب قدر»، گفت: «خدایا رضای تو را می‏‌خواهم.» فرمود: «خشنودی من از برای کسی است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر». (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص ۳۳۳ و ۳۳۴)

«در ماه مبارک رمضان قضیه‌ای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلةالقدر».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 6 =