کد خبر : 18518
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
-

۲۸ مورد بیمار مبتلا به تب کریمه ـ کنگو در کشور مشاهده‌ شده است

۲۸ مورد بیمار مبتلا به تب کریمه ـ کنگو در کشور مشاهده‌ شده است

به گزارش قائم آنلاین،بهروز بنیادی در گفت‌وگو در کاشمر با بیان اینکه تب خونریزی(کریمه-کنگو) یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون و ترشحات با لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، اظهار داشت:  با توجه به این‌که این نوع بیماری هر سال و در

به گزارش قائم آنلاین،بهروز بنیادی در گفت‌وگو در کاشمر با بیان اینکه تب خونریزی(کریمه-کنگو) یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون و ترشحات با لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، اظهار داشت:  با توجه به این‌که این نوع بیماری هر سال و در فصل بهار و تابستان که زمان رشد عامل کنه است و این ویروس نیز از طریق کنه به انسان منتقل می‌شود باید برای جلوگیری از این بیماری اقدامات پیشگیرانه موردتوجه قرار گیرد.

نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که هشدارهای بهداشتی و پیشگیرانه توسط مرکز بهداشت و دامپزشکی در هر شهرستان به‌عنوان دستگاه‌های آگاهی‌بخش به مردم داده می‌شود ابراز داشت: این مراکز علاوه بر نقشی که در کنترل سم‌پاشی  مرکز نگهداری دام انجام می‌دهند باید آموزش‌های لازم را به افرادی نظیر دامداران، قصابان و افرادی که به‌نوعی با دام یا محصولات دامی زنده سروکار دارند و بیشتر در معرض خطر قرار دارند ارائه کنند.

بنیادی با تأکید بر اطلاع‌رسانی به‌موقع از نحوه شیوع، ابتلا و راه‌های پیشگیری بیماری تب کریمه-کنگو افزود: اگرچه خانواده‌ها و افراد عادی در معرض این خطر قرار ندارند و تنها افرادی که تماس مستقیم بادام دارند اما ضروری است که روش‌های پیشگیری اطلاع‌رسانی  شود و خانواده‌ها از مصرف گوشت‌های غیر بهداشتی و فاقد مهر دامپزشکی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه-کنگو تنها یک بیماری است که باید با  آگاهی بخشی به جامعه، افراد را از ابتلا به آن مطلع کنیم خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که نشانه اولیه ابتلا به این بیماری مشابه بیماری‌های دیگر است و فرد بیمار در هنگام مراجعه و بیان شرح‌ حالش به پزشک باید سابقه تماس با دام را اعلام کند تا پزشک متوجه این قضیه شود، بنابراین با توجه به این‌که داروی درمان این بیماری در کشور وجود دارد باید فرد مبتلا در مراحل اولیه نسبت به درمان آن اقدام کند.

بنیادی با اشاره به این‌که درمان و استفاده از داروها برای فرد مبتلایی که وارد فاز خونریزی دهنده شده خیلی اثرگذار نیست، بیان داشت: بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در مراکز نگه داری و کشتار دام و نیز خودداری از گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی است.

وی در ادامه به حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این جلسه گزارش اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده و میزان شیوع این بیماری در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه هرساله موضوع بیماری تب کریمه کنگو همانند آنفولانزا و سرماخوردگی در کشور مطرح است، ادامه داد: چون این بیماری از طریق کنه منتقل می‌شود خانواده‌ها و افرادی که در خط اول ارتباط و تماس با دام هستند باید مسائل بهداشتی در این زمینه را رعایت کنند. بنابراین با توجه به این‌که کشاورزان بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل می‌شوند باید تحت آموزش‌های آگاهی بخشی و پیشگیرانه قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه مراکز بهداشتی و درمانی و دامپزشکی باید اکیپ‌هایی را به‌منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در زمینهٔ شیوع و علائم بیماری به روستاها و مناطق عشایری اعزام و نحوه مراقبت را به‌ منظور جلوگیری از عدم ابتلا به این بیماری آموزش دهند، اظهار داشت: در این راستا نشریات، مطبوعات و رسانه‌ها به دلیل نقش مهم و اثرگذاری که در حوزه اطلاع‌رسانی دارند می‌توانند نقش خوبی در آگاهی بخشی جامعه و آموزش‌های مربوط به روش‌های پیشگیری ایفا کنند.

بنیادی با تأکید بر آموزش‌های اولیه و اساسی به دامداران و قصابان که بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه-کنگو قرار دارند، ابراز داشت: در مرحله بعدی نیز خانواده‌ها بایستی تلاش کنند ضمن خودداری از تماس با مواد خامی دامی، تنها گوشت‌هایی که ممهور به مهر دامپزشکی است را استفاده کنند و حداقل گوشت را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ویروس‌ها در فاصله زمانی ۲۴ ساعت در دمای یخچال از بین می‌روند افزود: متأسفانه در برخی مناطق کشتار دام خارج از امکان تحت نظارت دامپزشکی، در منازل و یا روستاها انجام می‌شود لذا ضروری است از این گوشت‌ها استفاده نشود و در صورت لزوم پس از نگهداری ۲۴ ساعت در یخچال نسبت به استفاده از آن اقدام کنند.

نماینده مردم کاشمر با اشاره به اینکه براساس  اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در هفته گذشته، از ابتدای امسال ۲۸ مورد اثبات‌ شده بیماری تب کریمه-کنگو در کشور مشاهده‌ شده ادامه داد: از این تعداد دو نفر که ساکن استان‌های کرمانشاه و هرمزگان بودند، فوت کردند.

وی با اشاره به ابتلا ۱۹ نفر به این بیماری در زاهدان به دلیل مشکل فنی در سردخانه، با اقدامات به‌موقع درمان شدند ابراز داشت: علاوه بر این موارد ۶ نفر دیگر در کرمانشاه، زابل، ایرانشهر، هرمزگان و چادگان به این بیماری مبتلا شده‌اند. ضمن این‌که اخبار منتشر شده برای ابتلا  ۴ نفر در اصفهان به تب کریمه-کنگو هنوز قطعی نیست و تنها یک مورد تأییدشده است.

بنیادی با تأکید بر آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در جامعه و لزوم استفاده از گوشت‌های ممهور شده به مهر دامپزشکی یادآور شد: خوشبختانه در خراسان رضوی گزارشی مبنی بر فوت بیمار مبتلابه تب کریمه-کنگو نداشتیم و امیدواریم با رعایت مسائل بهداشتی از سوی دامداران، قصابان و شهروندان شاهد شیوع این بیماری در استان نباشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده − شش =