کد خبر : 17785
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
-

موسیقی مقامی خراسان مستندسازی شد/ تلاش برای استمرار پروژه ملی

موسیقی مقامی خراسان مستندسازی شد/ تلاش برای استمرار پروژه ملی

به گزارش قائم آنلاین، بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی و عضو هیات علمی پژوهشکده میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبق برنامه ریزی هایی که از چندی پیش به همت پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت بنابر این است که در آینده ای نزدیک «اطلس مردم نگاری» در دو بخش

به گزارش قائم آنلاین، بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی و عضو هیات علمی پژوهشکده میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبق برنامه ریزی هایی که از چندی پیش به همت پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت بنابر این است که در آینده ای نزدیک «اطلس مردم نگاری» در دو بخش نرم افزار و محتوا تهیه شود که هم اکنون برنامه ریزی ها برای تدوین اطلس در چهار بخش آغاز شده است. بر این اساس در بخش استانی «اطلس مردم نگارگری سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی» و در بخش موضوعی «اطلس نوروز، یلدا، و طب سنتی» به عنوان فاز اول تعریف شده است.

وی ادامه داد: آنچه که بنده در بخش خراسان رضوی پیگیری آن را انجام داده ام در بخش موسیقی مقامی خراسان بوده که ما آن را به عنوان میراث ناملموس مورد توجه قرار داده و از تمامی موسیقی مقامی خراسان مستندسازی کردیم. البته آنچه که در بخش «اطلس مردم نگاری» مورد توجه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته است تمرکز روی موسیقی تمامی اقوام ایران زمین است که ما به دلیل اهمیتی که موسیقی مقامی خراسان دارد آن را به عنوان کار اول شروع کردیم.

وجدانی بیان کرد: طی سال های اخیر کارهای بسیار ارزشمند و خوبی توسط پژوهشگران موسیقی نواحی ایران درباره موسیقی مقامی خراسان انجام گرفته اما مساله مهمی که در این میان وجود دارد پراکندگی فعالیت ها و کارهای انجام گرفته است که امیدوارم این اقدام بتواند شروع خوبی برای ادامه کارهای دامنه دار و گسترده سازمان میراث فرهنگی برای تمرکز روی تدوین و مستندسازی موسیقی اقوام ایران باشد. به هر صورت در حوزه موسیقی مقامی خراسان باید به این نکته اشاره کنم که هنرمندانی معروف به «بخشی» در خراسان به ویژه شمال خراسان حضور دارند که معتقدند به سبب اخلاق ها و رفتارهایی که داشتند خداوند به آنها بخششی عطا کرده که از نعمت خواندن، نواختن و ساختن ساز دو تار بهره منده شوند؛ موضوعی که می تواند برای هر پژوهشگری دارای جذابیت ها و ارزش های زیادی باشد و البته در حوزه مردم شناسی منطقه خراسان منابع بسیار ارزشمندی را در اختیار گروه مستندسازی قرار دهد.

این پژوهشگر موسیقی با برشمردن اهمیت تدوین و مستندسازی میراث فرهنگی ناملموس به ویژه موسیقی اقوام تاکید کرد: تمامی این موارد میراث فرهنگی است که به صورت سینه به سینه و نسل به نسل به هنرمندان این سرزمین منتقل شده اما متاسفانه اینها در شرایطی قرار دارند که اگر به آنها توجهی نشود به طورحتم در خطر نابودی قرار می گیرند که باید برای احیا و زنده نگه داشتن آنها از هیچ تلاشی دریغ نکرد. ضمن اینکه مستندسازی و توجه به گردآوری پژوهش های مرتبط با موسیقی اقوام به شکلی است که از درون آن می توان جنبه های انسانی مردم شناسی یک منطقه از ایران را نیز مورد بررسی قرار داد. بنابراین کاری که ما برای مستندسازی موسیقی مقامی خراسان انجام دادیم شروعی برای یک فعالیت گسترده است که امیدوارم بتوانیم در این زمینه گام های موثری برداریم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه ارائه این مستندات به مخاطبان و علاقه مندان توضیح داد: پروژه مستندسازی موسیقی مقامی خراسان ذیل «اطلس مردم نگاری» پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفته بنابراین ما پس از پالایش و گردآوری این فعالیت ها آنها را در اختیار مسئولان پروژه قرار می دهیم تا آنها بر اساس سامانه ای که درباره این موضوع طراحی شده کارها را به مخاطبان عرضه کنند. به هر حال ارائه این پژوهش ها و مستندها نیازمند سنجش و دقت بسیار بالایی است که با توجه به گستردگی پروژه نمی توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =