کد خبر : 17844
تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
-

سؤالات سخت امتحان نهایی و گلایه‌های دانش‌آموزان

سؤالات سخت امتحان نهایی و گلایه‌های دانش‌آموزان

به گزارش قائم آنلاین، این‌روزها دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به جز دانش‌آموزان دوره ابتدایی، در حال گذراندن امتحانات پایانی سال تحصیلی هستند. در این میان امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال سوم متوسطه از اهمیت بیشتری برخوردار است و به تبع آن بازار شایعه لو رفتن سؤالات و خرید و فروش آن گرم بوده و هر از

به گزارش قائم آنلاین، این‌روزها دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به جز دانش‌آموزان دوره ابتدایی، در حال گذراندن امتحانات پایانی سال تحصیلی هستند.

در این میان امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال سوم متوسطه از اهمیت بیشتری برخوردار است و به تبع آن بازار شایعه لو رفتن سؤالات و خرید و فروش آن گرم بوده و هر از گاهی شائبه خرید و فروش و لو رفتن سؤالات به خصوص در فضای مجازی مطرح می‌شود.

در کنار این مسائل، دشواری سؤالات امتحانی نیز موضوع دیگری است که ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول کرده و اعتراضاتی را در برخی از مناطق به همراه داشته است.

روز گذشته تعدادی از دانش‌آموزان گرگانی در پی سختی سوالات امتحان نهایی مقابل آموزش و پرورش شهرستان گرگان تجمع کرده و خواستار پیگیری موضوع شدند.

اما در این میان مسئولان آموزش و پرورش، سخت بودن سؤالات امتحانی را رد کرده‌اند و طراحی سؤالات را براساس مطالب و محتوای درسی می‌دانند؛ ضمن اینکه ضریب امنیت طراحی سؤالات را نیز مورد تأکید قرار می‌دهند.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «سختی سؤالات امتحانات دانش‌آموزان»، اظهار داشت: تا به حال موضوعی در این خصوص که به کمیسیون آموزش مربوط شده و به این کمیسیون ارجاع شده باشد، اتفاق نیفتاده و در دستورکار نبوده است.

وی ادامه داد: این مسائل منطقه‌ای و داخلی است، در داخل آموزش و پرورش قابل حل است و نیاز به کمیسیون آموزش مجلس ندارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: رسانه‌ها باید مواظب چنین مواردی باشند و این مسئله‌ای نیست که به این شکل به آن ورود پیدا کنند؛ ممکن است در مدرسه‌ای چند دانش‌آموز نتوانند به سؤالات امتحانی پاسخ دهند، حال اگر آنها تجمع کنند و ما این مسائل را بزرگ کنیم، این به صلاح کشور نیست.

میرزاده در واکنش به این پرسش که « آیا آموزش و پرورش در این خصوص بی‌تقصیر است؟»، خاطرنشان کرد: معمولاً معلمان رعایت این مسائل را می‌کنند و سؤالات امتحانی چارچوب مشخصی دارد و اگر موردی نیز وجود داشته باشد، آموزش و پرورش بلافاصله عکس‌العمل نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: این موضوع چیزی نیست که بخواهیم آن را رسانه‌ای کنیم، به این جهت که هر زمان ممکن است این کار در گوشه‌ای از کشور اتفاق افتاد و دانش‌آموزانی نتوانند به سؤالات امتحانی پاسخ دهند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم، معلمان رعایت این مسائل را می‌کنند و بعید می‌دانم در این خصوص مشکلی وجود داشته باشد.

میرزاده خاطرنشان کرد: مسائل خیلی مهمی داریم که باید به آنها ورود پیدا کنیم؛ ضمن اینکه معلمان، دانش‌آموزان را می‌شناسند، کتاب درسی مشخص است و در چندین سال گذشته همه مواردی که بوده، در هیچ‌کدام از آنها مشخص نشده است که سؤالات امتحانی خارج از کتاب باشد؛ البته سؤالات سخت بوده است، اما قانون نگفته است که سؤالات امتحانی سخت نباشد و معلم می‌تواند سؤالات امتحانی را سخت یا آسان بگیرد.

وی متذکر شد: اگر نیاز به قانونگذاری باشد، کمیسیون آموزش به این موضوع ورود پیدا می‌کند، اما چیزی که هیچ ارتباطی با قوه مقننه نداشته باشد، درست نیست که به آن ورود پیدا کنیم.

با عنایت به این نکته که دانش‌آموزان باید کتاب‌های درسی خود را به خوبی مورد مطالعه قرار دهند و وقت خود را مصروف محتوای درسی کنند و از پرداختن به مطالب خارج از کتاب درسی به ویژه جزوات متعدد کمک آموزشی پرهیز کنند، امری طبیعی و مورد تأیید است، اما نمی‌توان از این موضوع غافل بود که سطح آموزش و کیفیت خدمات آموزشی در همه مدارس و نواحی کشور هم سطح و یکسان نیست و باید در طراحی سؤالات امتحانات نهایی این موارد مورد توجه قرار گیرد.

نکته مهم دیگر در خصوص امتحانات نهایی دانش‌آموزان که چند سالی است در ایام پایان سال تحصیلی متداول شده است، بحث لو رفتن سؤالات امتحانی است که علی رغم انکار مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر شایعه و فضا سازی رسانه‌ای بودن آن ، مواردی نیز بوده است که با واقعیت همراه بوده و ضرورت بازنگری و ریشه یابی این مسائل از سوی متولیان امر به خوبی احساس می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =