کد خبر : 16238
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴
-

بیش از ۶ درصد درآمد کشور در تصادفات هزینه می شود

بیش از ۶ درصد درآمد کشور در تصادفات هزینه می شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: بیش از ۶ درصد درآمد کشور، در تصادفات هزینه می شود که یکی از آنها، هزینه زیادی است که بابت معلولیت سرنشینان خودروهای تصادفی، به کشور تحمیل می شود.

به گزارش قائم آنلاین،از وزارت بهداشت، سردار تقی مهری درمراسم امضای تفاهم نامه بین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درمحل این دانشگاه افزود: براساس آمارها، تعداد کشته شدگان و مجروحان ناشی از تصادفات درسال گذشته ۱۶ هزارو ۸۷۲ کشته و ۳۰۰ هزار مجروح بوده است.
وی اظهار داشت: اکنون تصادفات و آسیب های ناشی از آن، به عنوان یکی از مسایل جهانی مطرح است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی، دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی را تحت عنوان «اقدام برای ایمنی» نام گذاری کرده است.
وی افزود: سه عامل جاده ، خودرو و انسان در حوادث ترافیکی و میزان آسیب های ناشی از آن موثرند اما این نکته حائز اهمیت است که جاده و خودرو با استانداردهای لازم، می توانند به کاهش آسیب ها کمک کنند، ولی عامل انسان یک مولفه اصلی و اساسی است که مجموعه ای از رفتارها را شکل می دهد و متاسفانه با افزایش تولید خودرو، فرهنگ استفاده از آن گسترش نمی یابد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجااظهارداشت: حدود ۲۴درصد کشته ها توسط موتورسیکلت رخ می دهد، حدود ۲۰ درصد، عابرپیاده نقش دارد و مابقی مربوط به خودروهاست.
رییس پلیس راهورافزود: شاید بتوان با فعالیت های پژوهشی ، خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث ترافیکی و تصادفات را کاهش دهیم.
وی گفت:البته هم اکنون نسبت به سال های گذشته، این خسارات کاهش یافته ولی همچنان عدد بزرگی بابت این موضوع داریم که چون اکثر افراد درگیر، قشر فعال جامعه هستند، آثار و تبعات آن ، تاثیرات منفی بسیار بر سلامت جامعه و رشد و پیشرفت کشور می گذارد.
مهری افزود: این موضوع یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و مقام معظم فرماندهی کل قوا است و همانطور که در آخرین ملاقات با ایشان فرمودند، ما باید تلاش کنیم تا حوادث به حداقل رسیده و خسارات جانی و مالی کاهش یابد واین مستلزم آن است که حوادث ترافیکی، جزو اولویت های کاری ما قرار بگیرد و مدیریت ، پیشگیری ، آموزش و تغییر رفتار رانندگان را مدنظر قرار دهیم.
وی گفت: ظرفیت حرکت به سمت فعالیت های علمی و پژوهشی در نیروی انتظامی ایجاد شده است و امیدواریم دستاوردهای این فعالیت ها و اطلاعات میدانی و به روز که پلیس دراختیار دارد ، بتواند در کنترل سوانح ترافیکی که یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشور محسوب می شود ، بکار گرفته شود.
مهری با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی را نمی توان در کشور حل کرد، مگر برپایه مطالعات پژوهشی و علمی باشد، افزود: این مهم ، نیاز به برنامه دارد و یکی از این برنامه ها، همکاری خوب پلیس راهور با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است.
وی به ایجاد رویکرد جدی استفاده از پژوهش های کاربردی، صنعتی و انسانی، از دهه ۸۰ و ایجاد مراکز تحقیقات متفاوت کاربردی و بنیادی در همه معاونت های نیروی انتظامی اشاره کرد وگفت:هرچند پلیس مجری قوانین و مقررات است، اما نحوه اجرای مقررات خیلی مهم است که نیازمند کار علمی و راهنمایی اساتید و کارشناسان مربوطه است تا آن قوانین و مقررات را متناسب با فرهنگ کشور، عملیاتی کنیم.
مهری برانجام تحقیقات کاربردی تاکید کرد وادامه داد:مسئولان مختلف، چه برای مناسب سازی معابرشهری و برون شهری وچه در تولید وسایل نقلیه استاندارد ، از نظر قانونی مسئولیت هایی دارند و استانداردهایی را با شرایط کشور تعریف می کنند تا سوانح را به حداقل رسانده و کشته ها را کاهش دهند.
وی براهمیت تقویت مراقبت های بهداشتی ، پیش بیمارستانی و بیمارستانی بعد از تصادفات تاکید کرد و گفت: یکی از رویکردهای ما در کاهش مصدومیت ها ، بحث مراقبت های بهداشتی ، پیش بیمارستانی و بیمارستانی است تا میزان مرگ سرنشینان کاهش یابد .
وی توجه به مدیریت سوانح ترافیکی را بسیار ضروری دانست وافزود: انتقال سریع مصدومان ناشی از تصادفات برای درمان ، تجهیز آمبولانس ها ، نوسازی و بازسازی این ناوگان ، داشتن تجهیزات مناسب امداد و نجات ، تامین آمبولانس هوایی مورد نیاز و در نهایت ، آموزش برای کاربران ، از مسایل اساسی و موثر در کاهش آسیب های ناشی از سوانح ترافیکی و جاده ای است.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، ابراز امیدواری کرد، با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بتوان موفق ترین الگو را با توجه به شرایط کشور در زمینه امداد و نجات، درمان، آموزش و فرهنگ سازی جامعه ارائه داد و برنامه مدون و جامعی را در چشم انداز و افق بیست ساله کشور و در آستانه برنامه ششم توسعه کشور ، داشته باشیم.
وی افزود: ضمن آنکه بتوانیم از توانایی علمی اساتید دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و یافته های جدید در تعالی رفتار کارکنان پلیس راهور که مجریان قانون هستند ، استفاده کنیم ، همانطور که تاکنون از توانایی علمی اساتید برجسته کشور به این منظور ، بهره برده ایم.

** عامل انسانی مهمترین علت حوادث جاده ای است
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دراین نشست ضمن تسلیت به بازماندگان جان باختگان حادثه غم انگیز منا، از برقراری ارتباط علمی و اجرایی بین دانشگاه و پلیس راهور جهت تقویت مدیریت ترافیکی و کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و جاده ای، ابراز خشنودی کرد.
دکتر حمیدرضا خرم خورشید ابراز امیدواری کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات که یکی از آنها، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و فوریت های پزشکی است ، بتواند به معضل حوادث ترافیکی و جاده ای که بعد از بیماری های قلبی و عروقی و سرطانها، سبب بیشترین مرگ و میر در جامعه می شود، رسیدگی کند.
وی تصریح کرد: رسیدگی به مسایلی همچون حوادث ترافیکی و جاده ای که در سطح ملی مطرح هستند، وظیفه تمامی ارگان ها بخصوص ارگان های ذیربط با موضوع است.
وی یکی از مهمترین عوامل این حوادث را عوامل انسانی دانست و افزود: با توجه به وجود سابقه فرهنگی و اجتماعی هر فرد، این عامل از پیچیدگی بسیار برخوردار است که دانشگاه علوم بهزیستی و مراکز تحقیقات آن ، می توانند با مجموعه فعالیت هایشان در حوزه هایی همچون روانشناسی بالینی، مددکاری ، رفاه اجتماعی و حوادث و فوریتهای پزشکی ، جنبه های مختلف عوامل انسانی را مورد بررسی قرار بدهند.
وی با اشاره به اینکه هیچ اقدامی نمی تواند نتیجه مطلوب داشته باشد مگر اینکه مطالعات دقیق روی آن انجام شده باشد، گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اگر نیاز مدیریت ترافیکی کشور را بداند ، می تواند با استفاده از توانایی علمی ۴۰۰ دانشجوی دکترا و ۸۰۰ دانشجوی فوق لیسانس خود ، عوامل انسانی را موضوع تحقیق و مطالعه قرار داده و از نتایج آنها ، پلیس راهنمایی و رانندگی کشور استفاده کند.
وی افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین می تواند با پلیس راهور، در زمینه آموزش مباحث مرتبط با حوادث ترافیکی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، اجرای طرح های مشترک پژوهشی ، برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی و در نهایت تقویت مدیریت ترافیکی و کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی و جاده ای ، همکاری داشته باشد.
این تفاهم نامه با موضوع همکاری های مشترک در تمامی زمینه های ارتقای ایمنی و سلامت در حوزه ترافیک و با در نظر گرفتن تمامی امکانات طرفین اعم از علمی، فنی، اطلاعات، تجربه و تخصص، به امضای دکتر حمیدرضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و سرتیپ دوم پاسدار تقی مهری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی رسید.
این تفاهم نامه، هشت مورد همکاری های مشترک تحقیقاتی و آموزشی را مشخص کرده است که برگزاری میزگردها و همایش های علمی و پژوهشی، اطلاع رسانی دستاوردها و فعالیت های علمی و پژوهشی، طراحی و اجرای طرح های پژوهشی کاربردی مشترک، فراهم کردن امکان استفاده از کتابخانه برای محققان طرفین و انجام اقدامات لازم در خصوص تالیف یا ترجمه مشترک، از جمله موارد این همکاری است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =