کد خبر : 14290
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
-

ادامه واکنش‌ رسانه‌های جهان به فاجعۀ منا/ سی‌ان‌ان: ایران خواستار عذرخواهی عربستان در فاجعه منا شد

ادامه واکنش‌ رسانه‌های جهان به فاجعۀ منا/ سی‌ان‌ان: ایران خواستار عذرخواهی عربستان در فاجعه منا شد

رسانه های غربی اظهارات مسوولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران را در مورد «فاجعه منا» با این محور اصلی که «ایران از عربستان خواست مسئولیت فاجعه منا را بپذیرد » و نیز بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را مبنی بر اینکه خواستار عذرخواهی عربستان سعودی شدند، بازتاب دادند.

به گزارش قائم آنلاین،رسانه های غربی از جمله مطبوعات انگلیسی زبان جهان در گزارش های متعددی به انتشار اخبار مرتبط با فاجعه منا پرداخته اند و مواضع، اقدامات و اظهارات مسئولان ایرانی را در زمینه احقاق حقوق زائران خود پوشش خبری داده اند که از جمله این نشریات می توان به روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل، روزنامه نیویورک دیلی نیوز، فیلیپین دیلی اینکوایرر، گلوب اند میل، کریسچین ساینس مانیتور، آروتز شاوا، مجله تایم و یو اس ای تودی اشاره کرد.

چکیده گزارش های شماری از رسانه های مهم بین المللی که اخبار ایران را در مورد فاجعه منا بازتاب داده اند به شرح ذیل است:

 شبکه تلویزیونی سی.ان.ان

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در جدیدترین گزارش خود، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را بازتاب داد و اعلام کرد: «رهبر عالی ایران خواستار عذرخواهی مقامات عربستان سعودی شد.»
این رسانه آمریکایی همچنین اعلام کرد: «رهبر عالی ایران همچنین خواست تا عربستان سعودی مسولیت خود دراین حادثه (فاجعه) را بپذیرد.»
سی. ان. ان با پخش گزارش پیام های تسلیتی که از جانب مقام های مختلف جهان به مناسبت فاجعه منا صادر کرده اند ، به بررسی تعداد قربانیان این فاجعه و انتقاداتی که به مدیریت عربستان سعودی شده است، پرداخت.
این شبکه تلویزیونی آمریکایی در گزارشی اعلام کرد: « آیت الله خامنه ای با سرزنش دولت سعودی گفت که آنان باید مسئولیت این فاجعه را بر عهده گیرند. دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.»

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴

شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ نیز بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در ارتباط با فاجعه منا بازتاب داد و در زیر نویس خبری خود نوشت: «(آیت الله) خامنه ای (رهبر معظم انقلاب) خواستار عذرخواهی عربستان سعودی شد. »
فرانس۲۴ گزارش داد: ایران، مقامات عربستان را در وقوع این فاجعه به شدت مورد انتقاد قرار داده و آنها را در برخورد با این شرایط «بی کفایت» خواندند.

یورونیوز

شبکه تلویزیونی یورونیوز نیز به دنبال فاجعه منا گزارش داد: « سید ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور ایران از کشته شدن حجاج (در منا) بعنوان جنایت آل سعود نام برد و افزود این حادثه (فاجعه) باردیگر کارآمدی آل سعود را برای اداره حرمین شریفین زیر سوال برد.»
یورونیوز در این گزارش اعلام کرد: دادستان کل کشور ایران خواستار محاکمه مسببان این حادثه (فاجعه) کشته شدن حجاج در منا شد.
شبکه تلویزیونی یورونیوز بخش هایی از اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی ایران را برای مخاطبان خود پخش کرد که ابراهیم رئیسی دراین باره گفت: ‘به لحاظ حقوق بین الملل این قضیه کاملا قابل تعقیب و قابل رسیدگی است و آل سعود نسبت به این قضیه باید پاسخگو باشد.’
دادستان کل کشور افزود: ‘و حتما بدانند که محاکمه آل سعود را به خاطر این جنایتی که نسبت به حجاج بیت الله الحرام شده از مجامع و دادگاه های بین المللی خواهیم خواست.. ان شاالله… .’
یورونیوز گزارش داد یک هیات ایرانی به سرپرستی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عربستان راهی می شود.

 شبکه تلویزیونی جهانی بی بی سی

شبکه تلویزیونی جهانی بی. بی .سی نیز با یادآوری سخنرانی«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم تصویب سند توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: «حسن روحانی از سخنرانی در سازمان ملل استفاده کرد تا بر ضرورت رسیدگی سریع نسبت به آسیب دیدگان و همچنین بررسی علل و عوامل این حادثه و حوادث مشابه در مراسم حج امسال تأکید کند.»
بی بی سی این واقعه را مرگبارترین فاجعه در مراسم حج ظرف ۲۵ سال گذشته می داند و گزارش می دهد «از میان ۷۶۹ کشته، بیش از ۱۳۰ نفر از اتباع ایران هستند.»
در ادامه گزارش بی بی سی آمده است : «از سوی دیگر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز عربستان سعودی را متهم به بی کفایتی کرده و از دولت عربستان سعودی خواسته تا به خاطر این فاجعه مسئولیت را بپذیرد.»

 خبرگزاری آسوشیتدپرس

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس نیز با انتشار گزارشی در مورد این فاجعه به بررسی عملکرد وزارت خارجه ایران پرداخته و نوشته است: «وزارت خارجه ایران کاردار سعودی را برای سومین بار ظرف سه روز اخیر احضار کرد تا به نحوه مدیریت فاجعه از سوی ریاض اعتراض کند.»
در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است: «تلویزیون دولتی ایران گفت عربستان سعودی هنوز برای هیأت ایرانی ویزا صادر نکرده است. این هیأت قرار بود به منظور نظارت بر مداوای مجروحان ایرانی و بازگرداندن قربانیان عازم عربستان شود.»
به گزارش ایرنا، فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته برابر با دوم مهرماه، همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات در منا بر اثر سوءمدیریت و بی کفایتی مسوولان سعودی رخ داد.
در این فاجعه، در مجموع نزدیک به دو هزار زائر جان خود را از دست دادند و به تایید منابع خبری بیش از این تعداد نیز مجروح شده اند.
بر اساس آخرین گزارش رسمی سازمان حج و زیارت تا لحظه انتشار این گزارش، ۱۵۵زائران ایرانی در فاجعه منا جان خود را از دست دادند. بر اساس این گزارش، ۱۰۳ زائر مجروح و ۳۲۱ تن نیز مفقود هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی با تسلیت فاجعه منا، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه نیز در سخنانی حادثه تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و فرمودند: انسان لحظه ای نمی تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند.

ایشان تصریح کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملتها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودیها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده های داغدار عذرخواهی کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودند: دنیای اسلام سئوالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان بجای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.
فاجعه منا در حالی رخ داد که پیشتر نیز در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه، در حادثه سقوط یک بالابر ساختمانی در داخل مسجدالحرام، حدود ۴۰۰ زائر خانه خدا کشته و مجروح شدند.
امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی سفر کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + بیست =