کد خبر : 11758
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
-

فرصت طلایی سرمایه گذاری خارجی برای توسعه گردشگری مازندران

فرصت طلایی سرمایه گذاری خارجی برای توسعه گردشگری مازندران

با احتمال حضور اسپانیایی ها در صنعت گردشگری مازندران واگراین اتفاق رخ دهد تکمیل زیرساخت ها و افزایش سرمایه گذاری در بخش سخت افزاری می تواند چهره گردشگری مازندران را که ۴۰ سال است ثابت مانده تغییر دهد.

قائم آنلاین،توافق امیدوارکننده هسته ای که در واقع بزرگترین و مهمترین دستاورد دیپلماسی ایران در دو دهه گذشته به شمار می آید نخستین آثار مثبتش را بر روی گردشگری ایران گذاشت.
از تفاهم ژنو تا برجام وین آمار گردشگران ورودی به ایران به شدت افزایش یافت و تنها در ٥ ماهه نخست سالجاری شاهد افزایش ٧٠ درصدی ورود گردشگران آمریکایی به ایران بودیم.
این ظرفیت مغفول به همراه کاستی های فراوان حوزه گردشگری راه را برای حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش گردشگری ایران هموار می کند. اتفاقی که ما به شدت نیازمند آن هستیم چون بنا به آمارها و با استناد به سند چشم انداز باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشیم. تعداد هتلهای موردنیاز با درجه سه ستاره تا پنج ستاره حدود ۳۰۰ هتل است. یعنی سالیانه باید ۳۰ هتل ساخته شود و این یک فرصت مناسب است برای حضور سرمایه گذاران خارجی که درصنعت هتل سازی ایران مشارکت داشته باشند.
از طرفی دیگر حضور سرمایه گذاران خارجی تنها محدود به ساخت هتل ها و اقامتگاه های تفریحی نمی شود ، بلکه آنها می توانند در زمینه توسعه سواحل، استفاده زیست محیطی از منابع طبیعی به عنوان منابع گردشگری و توسعه زیرساختی به ما مشاوره دهند.
همچنین توسعه راه های مواصلاتی به عنوان یکی از پیش نیازهای ضروری رشد صنعت گردشگری نیازمند جدی سرمایه گذاری خارجی است. چندانکه طومار موریانه خورده آزاد راه تهران ـ شمال نشان می دهد که حضور سرمایه گذاران خصوصی در چنین پروژه هایی عملا ممکن نیست و دولت نیز با محدودیت های فراوان مالی عملا امکان به سرانجام رساندن چنین پروژه هایی را ندارد. حتی قرارگاه خاتم الانبیا که تقریبا به هیچ پروژه ای نه نمی گوید هم از پس اجرای آن برنیامد. ضمن اینکه تنها آسفالت کردن به معنای ساخت جاده و توسعه راه نیست بلکه در هر مسیری که ساخته می شود باید جانمایی های خالص بهداشتی، تفریحی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود که تجربه غربی ها، مخصوصا اروپایی ها در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.
به تازگی هیات وزیران کشور اسپانیا متشکل از وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، انرژی و گردشگری و رییس افتخاری اتاق بازرگانی کشور اسپانیا به ایران آمدند و نشستی مشترک را با سلطانی فر و جلال پور رییس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و اسپانیا برگزار کردند.
طبق توافقات صورت گرفته ایران قرار است از سرمایه گذاری اسپانیا برای توسعه طرح های گردشگری خود بهره ببرد. ناگفته پیداست که مازندران اگر قطب نخست گردشگری ایران نباشد یکی از سه استان اصلی گردشگری کشورمان است و به همین خاطر اگر قرار است توسعه ای در صنعت گردشگری ایران صورت گیرد مازندران باید حتما در نظر گرفته شود.
برنامه ریزی درجهت بهبود و توسعه روابط همه جانبه با کشورها و سرمایه گذاری وسیع داخلی وخارجی در زمینه ساختارهای زیربنایی نظیرساخت هتل ها و واحدهای اقامتی، توسعه جاده ها وبزرگراه ها و فرودگاه ها، تقویت صنعت حمل ونقل شهری، بین شهری وبین المللی دراولویت سیاست های دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته است که مازندران به همه این موارد برای توسعه نیازمند است.
متاسفانه به تازگی استاندار مازندران جهتگیری اصلی توسعه در استان را از گردشگری به کشاورزی تغییر داد و شاید به همین خاطر دست مازندرانی ها از نخیل سرمایه گذاری خارجی کوتاه شد اما به هرحال این فرصتی است که دلاور بزرگ نیا و همکارانشان باید درسایه غفلت استانداری مازندران به آن توجه کنند.
هم اکنون گردشگری مازندران در سه حوزه( هتل ها و مراکز اقامتی، راه های مواصلاتی و سیستم حمل و نقل برون و درون شهری) نیازمند خانه تکانی و پیشرفتی جدی است. متاسفانه در یک دهه اخیر توسعه این حوزه ها لاکپشتی و عموما بی کیفیت بوده است به همین خاطر است که اصرار داریم از تجربه و سرمایه خارجی برای توسعه گردشگری مازندران استفاده شود.
از طرفی دیگر مازندران یکی از امن ترین و خوش آب و هواترین استان های ایران است که می تواند توجه سرمایه گذاران را به شدت به خود جلب کند. مخصوصا اینکه همسایگی ما با کشورهای حاشیه خزر و رقابت تجاری اروپا و روسیه می تواند به نفع مازندران باشد چون هرکدام از آنها برای افزایش حضور خود تلاش می کنند و آنچه روشن است اینکه کیفیت خدمات اروپایی های در این حوزه به مراتب بهتر از روسیه است.حضور سرمایه گذاران خارجی در مازندران از جمله ماتادورها می تواند آینده ای روشن را برای اشتغال و توسعه خدمات در مازندران رقم بزند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =