کد خبر : 11188
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰:۴۸
-

پنج مناره در نیویورک ؛ فیلمی ضد اسلامی با طعم ترک و هالیوود

پنج مناره در نیویورک ؛ فیلمی ضد اسلامی با طعم ترک و هالیوود

فیلم جنجالی “پنج مناره در امریکا” که محصول مشترک ترکیه و امریکا است به رغم داشتن ژانر درام و اکشن، محتوای کاملا ضد اسلامی دارد

قائم آنلاین،

کارگردان و نویسنده این فیلم که محصول سال  ۲۰۱۰ است «محسون قرمزگل» یکی از معروف ترین خوانندهای رپ و پاپ ترکیه است.

سازنده این فیلم سعی دارد با نشان دادن واعظی روحانی در ابتدای فیلم، که در مسجد و در حلقه مریدانش، آمریکا را شیطان بزرگ خطاب می کند، سخن تاریخی بنیانگذار نظام اسلامی ایران را که در کشورهای اسلامی به یک اصل استراتژیک بدل شده را با بنیادگرایی طالبانی مترادف سازد.

نوع برگزاری مراسم مذهبی ابتدایی فیلم، کاملا تعمدی به هیچ کدام از مراسم های اهل تسنن وتشیع شبیه نیست و بیشتر به نوعی صوفی گری افراطی شباهت دارد.

پلیس ترکیه در این فیلم به این نتیجه می رسد که تمامی عملیات های تروریستی دراین کشور توسط فردی در آمریکا با نام حاجی گومش با نام مستعار «دجال» سازماندهی می شود، نهادهای امنیتی آمریکایی نیز که هیچ سوءسابقه ای از گومش ندارند تصمیم می گیرند او را به خاک ترکیه بازگردانند.

دوافسر پلیس ترک، فرات باران (محسون قرمزگل) و آکارآیدن (مصطفی سندل) برای بازگرداندن حاجی گومش رهسپار آمریکا می شوند. ترکیب زوج هایی که دراین فیلم درکنار هم قرار داده شده اند کارکردهای محتوایی لیبرالیستی اثر را افزایش می دهد.

حاجی گومش با یک مسیحی ازدواج کرده است و زمانی که «فرات باران» افسرترک از او می پرسد که چرا با یک مسیحی ازدواج کرده گومش طوری پاسخ او را می دهد که گویی مسلمانی فقط یک عنوان اجتماعی- شهروندی است و در مقوله انتخاب زوج و بافت زندگی اجتماعی فاقد اهمیت است.

همچنین یکی از سینماهای شهر بوگو در ۶۰ کیلومتری شمال جاکارتا مورد حمله تماشاگران قرار گرفته وصندلی های سالن سینما توسط آنان شکسته شد. ب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 6 =