کد خبر : 11447
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳
-

نظر بهزیستی درباره تعطیلی آسایشگاهی که معلولان را شکنجه می کرد

نظر بهزیستی درباره تعطیلی آسایشگاهی که معلولان را شکنجه می کرد

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: مدارک و مستندات کافی مبنی بر اینکه معلولان در مرکز نگهداری آفرینش البرز شکنجه شده‌اند وجود ندارد، اما حکم تعطیلی مرکز تا زمان یافتن مستندات کافی و یا ابلاغ حکم دادگاه پابرجاست.

قائم آنلاین،

حسین نحوی نژاد امروز (۲۶شهریور)، در نشستی خبری که پیرامون آخرین بررسی‌های مربوط به شکنجه معلولان در مرکز نگهداری آفرینش البرز برگزار شد، اظهار کرد: مدارک و مستندات کافی مبنی بر اینکه معلولان در این مرکز شکنجه سازمان‌دهی شده‌اند وجود ندارد، اما حکم تعطیلی مرکز را تا زمان یافتن مستندات کافی و یا ابلاغ حکم دادگاه اجرا می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه معلولان ایزوله در مرکز آفرینش نگهداری می‌شوند و این افراد نیاز به مراقبت‌های نباتی دارند، در مواردی با توجه به نظر روانپزشک و روانشناس مرکز، به تخت بسته می‌شدند اما بستن با زنجیر به هیچ وجه مد نظر نیست و شکنجه محسوب می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ادعا نمی‌کنیم که شرایط نگهداری و ارائه خدمات در مراکز نگه داری معلولان با استانداردهای جهانی مطابقت می‌کند اما به دلیل اینکه بهزیستی نمی‌تواند تمامی یارانه نگهداری معلولان و افراد تحت پوشش در مراکز را پرداخت کند. باید نسبت به تعطیلی این مراکز محتاطانه عمل کرد؛ چرا که با تعطیلی هریک از این مراکز از ظرفیت‌های بهزیستی در راستای نگه‌داری از معلولان کاسته می‌شود.

نحوی نژاد در ادامه از تعداد معلولان کشور سخن به میان آورد و گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر معلول جسمی، حرکتی، ناشنوا، نابینا، ذهنی، روانی مزمن و سالمند معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده که از این تعداد ۴۰هزار نفر در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: بودجه سازمان بهزیستی شش دهم درصد بودجه کشور است اما این سازمان پنج درصد افراد جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است که قطعا کمبود بودجه بر نحوه فعالیت این سازمان اثرگذار خواهد بود.

وی یادآورشد: سیاست سازمان بهزیستی بر نگهداری معلول در خانه تاکید می‌کند اما متاسفانه نمی‌توان از برخی معلولان به دلیل داشتن شرایط نامناسب در خانه نگه‌داری کرد لذا خانواده‌ها این معلولان را به مراکز نگه‌داری می‌سپارند.

نحوی نژاد گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته نگه‌داری هر معلول ماهانه ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد که دولت ۴۰۰ هزار تومان آن را به صورت یارانه پرداخت می‌کند و مابقی از سوی خانواده‌ها تامین می‌شود اما برخی از خانواده‌ها توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند که این مهم قطعا بر کیفیت ارائه خدمات مراکز اثر منفی می‌گذارد.

این مقام مسئول در ادامه به برنامه‌های سازمان بهزیستی در راستای خدمت رسانی به معلولان اشاره کرد و افزود: افزایش مراکز نگه‌داری معلولان از طریق تشویق مردم به سرمایه گذاری در این حوزه، تغییر در فرایند عملکردی بهزیستی و توجه به فرایند توانبخشی به جای دستور العمل‌های سخت افزاری، ابلاغ دستورالعمل‌های تامین ایمنی به تمام مراکز نگه داری معلولان و اجرای طرح بازرسی و نظارت ماهانه از سوی خانواده معلولان در غالب انجمن های اولیاء از جمله این برنامه‌هاست.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در پایان از نحوه برخورد با مراکز نگه‌داری متخلف سخن به میان آورد و گفت: پس از بازرسی اگر تخلف کوچک باشد تذکر شفاهی برای اصلاح خطا به مدیر مرکز داده می‌شود اما اگر تخلف حاد باشد یک اخطار یک ماهه و در صورت عدم رفع مشکل یک اخطار ۱۵ روزه به مرکز داده می‌شود که درصورت عدم رفع مشکلات پس از اخطار ۱۵ روزه پرونده مرکز به کمسیون مرکزی ارجاع داده می شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت صلاحدید، حکم تعطیلی مرکز صادر می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × سه =