کد خبر : 9993
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
-

قصه خانواده‌ای که هنگام تماشای «اوشین» بمب خانه‌شان را ویران کرد

قصه خانواده‌ای که هنگام تماشای «اوشین» بمب خانه‌شان را ویران کرد

کارگردان نمایش «چشم بر هم زدن» داستان این اثر را که از ۱۵ شهریور روی صحنه می‌رود مربوط به دهه ۶۰ و دوران جنگ دانست.

محمدحسین زیکساری کارگردان نمایش «چشم بر هم زدن» درباره اجرای این اثر نمایشی  گفت: نمایشنامه «چشم بر هم زدن» توسط محمد زارعی از روی یک رمان منتشر نشده با نام «بزرگ بابای آنتن دار» نوشته فرهاد بابایی و البته بسیاری از خاطرات کودکی خودِ من به نگارش درآمده است. این نمایش داستان سفر یک نوجوان به دهه ۶۰ و زمان جنگ تحمیلی و بمباران است.

وی ادامه داد: این نمایش داستان خانواده ای را در دهه ۶۰ روایت می کند که در زمان تماشای سریال «اوشین» بمب به خانه شان اصابت می کند. البته نمایش در زمان حال روایت می شود و ما از طریق پسر نوجوان این خانواده که حالا بزرگ شده اما روح و جسمش هنوز در آن زمان مانده است وارد یک تونل ذهنی شده و به آن دوران باز می گردیم. ذهن این پسر در همان سال ها تثبیت شده و تمام نوستالژی و علایقش متعلق به همان دوران است. این اتفاقات در کودکی من رخ داده و من تمام اتفاقات جنگ و بمباران تهران را هنوز به یاد می آورم بنابراین تلاش کردم در این نمایش با زنده کردن این خاطرات به تعلق خاطری که هنوز بسیاری از مردم به آن زمان دارند، جامه عمل بپوشانم.

زیکساری با اشاره به اینکه بخش متعلق به دهه ۶۰ این نمایش کاملا رئالیستی روایت می شود، بیان کرد: بخش زمان حال به صورت انتزاعی به تصویر در می آید و من نیز تلاش کردم در بازی ها و کلام از عرف و عادتی که مخاطب همیشه با آن روبرو بوده آشنایی زدایی کنم. این اثر نمایشی از ۱۵ شهریور ماه همزمان با افتتاح تماشاخانه «ارغنون» و با حضور گیتی خامنه که مجری برنامه های دهه ۶۰ کودک و نوجوان بود، اجراهای عمومی خود را آغاز می کند.

ابراهیم عزیزی، سرور عرب پور، پرهام یدالهی، مهرداد مصطفوی، علی پویا قاسمی، رعنا قادری، بهنوش ناصرپور، مریم سالمی، اندیا عبدالرسول، سروش شاکر، مهسا محب اهری، شروین عقیلی، ارغوان پور صفر و سجاد تابش از بازیگران نمایش «چشم بر هم زدن» هستند که از ۱۵ شهرور ماه اجرای خود را آغاز می‌کند.

مجموعه فرهنگی «ارغنون» به آدرس خیابان نوفل لوشاتو به سمت ولی عصر، بعد از خیابان رازی، کوچه زیبا، پلاک یک نیز همزمان با اجرای این اثر نمایشی افتتاح خواهد شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =