کد خبر : 8377
تاریخ انتشار : جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
-

گزارش فرانس۲۴ از احتمال رأی نیاوردن توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا

گزارش فرانس۲۴ از احتمال رأی نیاوردن توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا

فرانس بیست و چهار گزارش داد احتمال رای نیاوردن توافق هسته ای در کنگره آمریکا وجود دارد.

 در آمریکا دولت باراک اوباما باید برای به تصویب رساندن توافق هسته ای با ایران مبارزه کند.
دولت اوباما برای تحقق این هدف مجبور است جمهوریخواهانی را که در هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا اکثریت را در اختیار دارند متقاعد کند. به این امید بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه ای با نمایندگان شرکت کرد.

وی تاکید کرد در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند این امکان وجود دارد که تحریم ها بار دیگر اعمال شود و حتی تدابیر سفت و سختی که همچنان بر روی میز قرار دارند در پیش گرفته شود. به گفته وی بسیاری از تدابیر توافق فقط برای ده ، پانزده یا حتی بیست و پنج سال نیست بلکه برای همیشه است.

گالاگر فنویک از واشنگتن گزارش داد: در صورت رای منفی کنگره آمریکا باید گفت که آمریکا نخواهد توانست به تعهدات خود که در مذاکرات وین یا لوزان مقرر شد عمل کنند.

موضوع اصلی به لغو تحریم ها مربوط می شود که برخی از آنها از سوی کنگره اعمال شده است و اگر کنگره از لغو آنها خودداری کند موضوع وتو ریاست جمهوری پیش می آید و اگر کنگره بخواهد مانع از این وتو شود باید آرای دو سوم دو مجلس کنگره را به دست آورد و این امر مستلزم جذب نمایندگان دموکرات یا مستقلی است که هنوز مردد هستند. ظاهرا جمهوری خواهان متفق القول می خواهند به لغو تحریم ها رای منفی دهند. به این ترتیب هر چند سخت است اما غیرممکن نیست که این رای منفی محقق شود و به همین علت است که کاخ سفید این حد از تلاش را به کار بسته است و به عنوان مثال وزرای امور خارجه و انرژی از این توافق دفاع می کنند.
برنده این مبارزه از قبل مشخص نیست و دو مساله در این بین وجود دارد. یکی از مسائل به پیروزی دیپلماتیک برای اوباما مربوط می شود و دیگری نیز به پیروزی سیاسی در داخل آمریکا مربوط می شود زیرا در صورت رد این توافق آمریکایی ها دیگر قادر نخواهند بود به تعهدات خود در این توافق عمل کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 10 =