کد خبر : 6598
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
-

افطاری مسئولان؛ «همدلی» یا «اسراف»؟

پدیده «ضیافت‌های افطاری آنچنانی» از سوی مسئولان سابقه طولانی در کشور دارد که متاسفانه هر سال نسبت به سال قبل پررنگ‌تر می‌شود، البته هر انتخاباتی از جمله انتخابات مجلس دهم نیز در پررنگ بودن این ضیافت‌ها بی‌تاثیر نبوده و نخواهد بود!

به گزارش علویون؛ ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که از هم اکنون برخی نهادهای دولتی – به معنی عام و نه صرفا قوه اجرایی – خود را برای «ضیافت‌های افطاریِ آنچنانی» آماده کرده‌اند، ضیافت‌هایی که صفر تا صد هزینه آن از بیت‌المال – بخوانید از جیب مردم – پرداخت می‌شود.

پدیده «ضیافت‌های افطاری آنچنانی» از سوی مسئولان سابقه طولانی در کشور دارد که متاسفانه هر سال نسبت به سال قبل پررنگ‌تر می‌شود، البته هر انتخاباتی از جمله انتخابات مجلس دهم نیز در پررنگ بودن این ضیافت‌ها بی‌تاثیر نبوده و نخواهد بود!

شواهد گفتاری برخی مقامات کشوری نشان می‌دهد که متاسفانه اکثر مسئولان رده‌های مختلف به «ریخت و پاش» و «حیف و میل» بیت‌المال توجه چندانی نداشته و اتفاقا از هر روشی برای این پدیده شوم بهره می‌گیرند که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به «اشتهای سیری ناپذیر برای سفرهای خارجی»، «همایش‌ها و سمینارهای فاقد توجیه علمی و عملی»، «جشن‌های درون سازمانی و حتی دولتی»، «ضیافت افطار» و … اشاره کرد.

ضیافت در الهیه
همین ماه مبارک رمضان سال ۹۳ بود که یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی از «افطاری آنچنانی دولت» به برخی سرمایه‌داران خبر داد و گفت: متاسفانه نهاد ریاست جمهوری در مجموعه‌ای که در خیابان فرشته در الهیه تهران دارد به برخی سرمایه‌داران افطاری آنچنانی می‌دهد.

البته نماینده مردم ارومیه چندین بار نسبت به چنین افطاری‌هایی تذکر داده و معتقد است دادن افطاری‌های غیرمتعارف از پول بیت‌المال به برخی مسئولان خودی و غیرخودی حرام است.

اما ظاهرا نه تنها گوش شنوایی نیست بلکه مسئولان هر سال با برنامه‌تر و با جدیدیت بیشتری به فکر ریخت‌ و پاش‌های بیت‌المال به بهانه ضیافت افطار هستند تا جایی که داد نماینده مردم قم هم بلند شد و در سالروز ۲ سالگی دولت راستگویان در صحن علنی از برنامه‌ریزی برخی دستگاه‌های اجرایی برای ضیافت افطاری آنهم ضیافت پرزرق و برق خبر داد!

وی در قالب تذکر شفاهی از رییس جمهور خواست جلوی اینگونه افطاری‌ها را بگیرد.

ضیافت پر هزینه!
احمد امیر‌آبادی‌فراهانی در تشریح تذکر خود، به باشگاه خبرنگاران گفت: متاسفانه از هم اکنون برخی وزارتخانه‌ها خود را برای ضیافت افطاری پرهزینه آماده کرده‌اند.

وی افزود: چه نیازی به ضیافت افطاری از سوی این دستگاه‌هاست که مسئولان و نمایندگان مجلس را به اتفاق خانواده دعوت می‌کنند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: برگزاری مراسم ضیافت افطاری این چنینی هزینه سنگینی را در بردارد که از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا در جریان ضیافت افطاری وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی حیف و میل و بریز و بپاش‌ها خیلی زیاد است.

نماینده مردم قم تاکید کرد: اگر رییس جمهور می‌خواهد جلوی حیف و میل بیت‌المال را بگیرد، طی بخشنامه‌ای برگزاری همه ضیافت‌های افطاری از سوی وزارتخانه‌ها و نهادهای زیر مجموعه را ممنوع کند.

امیر‌آبادی‌فراهانی توصیه‌ای هم به همکاران خود کرد و گفت: ما نمایندگان مجلس به عنوان منتخبین مردم نباید در چنین ضیافت‌های حضور پیدا کنیم و اتفاقا باید تلاش کنیم تا مانع حیف و میل بیت‌المال شویم.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم رییس جمهور با جدیدت مقابل این حیف و میل‌ها بایستد و نمایندگان ملت نیز در این راستا کمک کنند.

یک فرصت
مسعود پزشکیان که نظر دیگری در مورد ضیافت افطاری دارد، به باشگاه خبرنگاران گفت: اگر ضیافت افطاری با رعایت هزینه معقول برگزار شود، مذموم نیست.

وی افزود: اگر ضیافت افطاری منجر به ایجاد وحدت شود و مشکلات را حل کند، نه تنها کار غلطی نیست بلکه بجای یک مراسم ضیافت باید ۱۰ مراسم بگیریم.

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: باید سعی کنیم از این مسئله به عنوان یک فرصت خوب برای ایجاد وحدت استفاده کنیم.

جیب مردم
سیدمحمود نبویان نیز در مورد «ضیافت افطاری آنچنانی» به باشگاه خبرنگاران گفت: در حالی که دولت ادعا می‌کند مخارج ندارد و در فشار و تحریم است، البته انشاالله ادعای واقعی باشد و معلوم نیست که واقعیت داشته باشد، اینگونه اسراف‌ها مورد قبول خداوند متعال و مردم نیست.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد: نمایندگان فقط می‌توانند تذکر بدهند اما دولت باید به فکر مردم باشد.

نماینده مردم تهران گریزی هم به هزینه جشن ۲ سالگی دولت زد و گفت: مطلع شدیم در سطح کشور جشن‌های ۲ سالگی دولت گرفته‌اند، باید بگویند هزینه‌ها از کجا بوده است، هزینه دولتی یا شخصی؟! کار اشتباه دولت این است که از جیب مردم هزینه می‌کند.

آغاز مبارک
این در حالی است، که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان امسال، نشست مشترک دولت و مجلس نیز برگزار خواهد شد به طوری که سید باقر حسینی در این مورد به باشگاه خبرنگاران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است نشست افطاری دولت و مجلس در روز یکشنبه هفته آتی (۳۱ خرداد ماه) و به‌ میزبانی دولت برگزار شود.

وی افزود: نشست افطاری دولت و مجلس در محل سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

نشست مشترک دولت و مجلس از آنجایی اهمیت دارد که مسئولان ۲ قوه مجریه و مقننه می‌توانند در آن به تبادل نظر پرداخته و اصل همدلی را بجا بیاروند بنابراین اگر این اتفاق بیفتند دیگری ضرورتی نخواهد داشت هر وزارتخانه به تنهایی تعدادی از نمایندگان و کسانی را که احتمالا ابزار انتخاباتی خوبی هستند، به ضیافت افطاری آنچنانی دعوت کند!

کلام علی
خالی از لطف نخواهد بود مسئولانی که ادعای خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند بار دیگر نامه تمام پند حضرت امیرالمومنین علی(ع) به عثمان بن حنیف انصاری کارگزار حضرت در بصره را بار دیگر و شاید برای اولین بار مرور کنند، آنجا که می‌فرمایند:

«اي پسر حنيف، به من گزارش دادند، مردی از سرمايه‌داران بصره تو را به مهمانی خويش فرا خواند و تو به سرعت به سوی آن شتافتی، خوردنی‌های رنگارنگ برای تو آوردند و كاسه‌های پر از غذا پی در پی جلوی تو نهادند، گمان نمی‌كردم مهمانی مردمی را بپذيری كه نيازمندانشان بواسطه ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شدند. انديشه كن در كجايی و بر سر كدام سفره ميخوری!

سوگند به خدا! من از دنيای شما طلا و نقره‌ای نيندوخته و از غنيمت‌های آن چيزي ذخيره نكرده‌ام، بر دو جامه كهنه‌ام جامه‌ای نيفزودم، و از زمين دنيا حتی يك وجب در اختيار نگرفتم، و دنيای شما در چشم من از دانه درخت بلوط ناچيز تراست.

من اگر می خواستم، می توانستم از عسل پاك و از مغز گندم و بافته‌های ابريشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم، اما هيهات كه هوای نفس بر من چيره شود.

آيا به همين رضايت دهم كه مرا اميرالمومنين خوانند و در تلخی‌های روزگار با مردم شريك نباشم و در سختی‌های زندگی الگوی آنان نشوم!

از خدا بترس ای پسر حنيف! و به قرص‌های نان خودت قناعت كن، تا تو را از آتش جهنم رهايی بخشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × سه =