کد خبر : 5599
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
-

سخنگوی وزارت خارجه: اجازه نمی دهیم موضوع فلسطین از اولویت جهان اسلام خارج شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سفر دکتر ولایتی به سوریه را در چارچوب روابط معمول ایران با لبنان و سوریه توصیف کرد و گفت: محور مقاومت زنده و پویاست و با فرافکنی ها و تحریف اذهان به فراموشی سپرده نخواهد شد.

به گزارش علویون؛ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در نشست خبری هفتگی خود تاکید کرد؛ محور مقاومت در لبنان و سوریه زنده و پویاست و سفر دکتر ولایتی به این منطقه با هدف جلوگیری از به فراموشی سپردن محور مقاومت انجام نشده است.

مرضیه افخم در پاسخ به این سوال که آیا سفر دکتر ولایتی به سوریه با هدف احیا موضوع محور مقاومت انجام شده، تصریح کرد: موضوع مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، بحثی نیست که فراموش شود و یا با فرافکنی ها و انحراف اذهان عمومی از اهمیت آن کاسته شود. محور مقاومت یک موضوع زنده در منطقه است و اگر اتفاقات و فرافکنی هایی ایجاد شود که موضوع فلسطین فراموش شود، ما باید تلاش بیشتری کنیم و نگذاریم که مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و موضوع فلسطین از اولویت جهان اسلام خارج شود.

افخم درباره اهداف سفر ولایتی به سوریه گفت: ارتباط ما با لبنان و سوریه همواره پیوسته بوده و بطور متناوب تماس ها و همکاری ها وجود داشته است. سفر دکتر ولایتی نیز در چارچوب همین ارتباطات بود و به ویژه حوزه مقاومت بود و ایشان در کنار کنگره ای که تشکیل شد، ملاقات هایی نیز با مقامات آنجا انجام دادند. این سفر در چارچوب همه ارتباطاتی است که ما با این کشورها داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالاتی درباره بحران یمن و دخالت های بیگانگان در این این کشور گفت: ما همواره تاکید کرده ایم که بحران یمن باید با راهکارهای سیاسی و گفتگو حل شود. این مذاکرات باید یمنی- یمنی و میان خود یمنی ها باشد و هیچ کشوری دخالت نکند تا زمینه شکل گیری دولت فراگیر فراهم شود.

افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران از ارائه هیچ کمک و مساعدتی در این راه دریغ نمی کند، اما این به معنی حضور در مذاکرات نیست. از همه طرف های خارجی نیز می خواهیم که صادقانه وارد این پروسه شوند و کمک کنند راهکار سیاسی شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادامه مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ نیز تصریح کرد: ما باید با مسیر این مذاکرات و روند آن پیش برویم و چیزی را از هم اکنون پیشگویی نکنیم. اگر تنظیم متون نیازمند طولانی تر شدن گفتگوها باشد مشکلی نداریم. البته این موضوع را پیشرفت کار  نشان خواهد داد. اگر روند کار به این برسد که مذاکرات طولانی تر از ژوئن شود، آن را انجام می دهیم. اصل کار بسیار مهمتر از جدول زمانی است و مهم این است که به یک توافق خوب برسیم.

مرضیه افخم

افخم درباره پیگیری های دولت در زمینه محاکمه ماموران متخلف سعودی که به دو نوجوان ایرانی تعرض کرده بودند، گفت: نمایندگی های ما، هم سفارت و هم کنسولگری ما در جده موضوع را پیگیری می کنند. سعودی ها بطور رسمی اعلام کرده اند که دادسرا حکم را به شعبه اجرای حکم ارجاع داده و انتظار می رود که نتیجه مشخص شود.

افخم سفر سردار دهقان به عراق را نیز در چارجوب روابط معمول ایران با عراق عنوان کرد و گفت: در سفر وزیر محترم دفاع به عراق، موضوعات مختلفی مطرح شد که مهمترین آن بحث مبارزه با تروریست ها بود. ما باز هم تاکید کردیم که در این راه از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما مبارزه با تروریسم را فارغ از نگاه مذهبی می بینیم و عراق یکپارچه برای ما مهم است.

افخم درباره بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: هرگونه متن و بیانیه تحریک آمیزی که وضع منطقه را دور از واقعیات ببیند درست نیست و فرافکنی است. راهکارهای یمن باید یمنی و منطقی باشد. فرافکنی کمکی نمی کند و موضوع یمن را به پیچ و تاب های غیر قابل قبول می اندازد.

افخم درباره پیگیری سرنوشت ایرانیان مفقود شده در عراق اظهار کرد، کمیته ویژه ای از سال ها قبل تشکیل شده و کار می کنند، اما اگر مورد خاصی هست باید با مستندات مطرح شود تا با مناسباتی که داریم سرنوشتش روشن شود.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد ایران به فعالیت دیپلماتیک خود برای حل بحران سوریه و گفتگو میان معارضان سوری و دولت این کشور ادامه می دهد تا نشست ژنو ۳ موثر برگزار شود.

 

منبع: شبکه خبر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =