کد خبر : 5088
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
-

پاسخ ظریف به کاتن درباره فرار از ایران/ ظریف سربازی خود را کجا گذرانده؟

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به انتقادهای شخصی و خارج از عرف دیپلماتیک سناتور تندروی آمریکایی، در صفحه توئیتر خود تولد فرزند تازه به دنیا آمده او را تبریک گفت. کاتن به ظریف اتهام زده بود که به بهانه تحصیل، در زمان جنگ، ایران را ترک کرده بود.

به گزارش علویون از شبکه خبر؛ به نقل از پولیتیکو در پی توییت کردن محمد جواد ظریف از سوی تام کاتن و انتقادهای چند باره و خارج از عرف و ادب این سناتور تندرو آمریکایی از ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک یادداشت خطاب به او نوشت:” آنچه ما به آن نیاز داریم دیپلماسی جدی است نه اتهام زنی شخصی. تولد نوزاد تازه متولد شده ات را تبریک می گویم. امیدوارم شما و خانواده ات در کنار او در آرامش لذت ببرید.”

پاسخ ظریف به کاتن

بر اساس این گزارش، تام کاتن، سناتور جمهوری خواه تندرو که ۳۷ سال دارد در دو روز گذشته با توئیت کردن چند باره ظریف از او خواست تا برای مناظره به واشنگتن برود.

او همچنین پا را از دایره مسائل عمومی فراتر گذاشت و با طرح اتهامات شخصی و بی اساس علیه وزیر امور خارجه ایران، او را به فرار از ایران در زمان جنگ به بهانه تحصیل در آمریکا متهم کرد.

یادداشت هایی که به نظر می رسد با عصبانیت نوشته شده و قصد آن به واکنش واداشتن عالی ترین مقام دیپلماتیک ایران بود.

با این حال ظریف فقط دیروز در یک یادداشت پاسخ همه انتقادها و حملات شخصی کاتن را داد.

کاتن که چند ماهی بیشتر نیست که به سنای آمریکا راه یافته مبتکر ایده نگارش نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه خطاب به رهبران ایران بود که در آن نامه با انتقاد از توافق احتمالی هسته ای به رهبران ایران هشدار داده شده بود توافق با اوباما موقتی است و رئیس جمهور جمهوری خواه بعدی آمریکا می تواند فقط با یک امضا همه قول و قرارها و توافق دولت اوباما در موضوع هسته ای را لغو کند.

نگارش این نامه در یک ماه گذشته بارها با انتقاد کاخ سفید و شخص اوباما رو به رو شده و رئیس جمهور آمریکا در هفته اخیر و در مراسم شام با خبرنگاران در هتل هیلتون واشنگتن به کنایه و طنز بار دیگر در انتقاد از نگارش این نامه گفت ۴۷ تن از مقامات ایران برای آشنا کردن سناتورها با قانون اساسی آمریکا برای آنها نامه بنویسند.

پاسخ ظریف به سناتور دلواپس آمریکایی: تولد نوزادت مبارک!

این سناتور جمهوری خواه روز دوشنبه صاحب یک فرزند پسر (به نام گابریل) شده است.

محمد جواد ظریف سربازی خود را کجا سپری کرده است؟  

ظریف در بخشی از کتاب «آقای سفیر» درباره دوران خدمت سربازی خود می گوید: تا مرداد ۶۷ از معافیت تحصیلی استفاده می کردم، اما در مرداد ۱۳۶۷ و پس از گرفتن دکترایم به ایران آمدم.اوایل مذاکرات ایران و عراق بود.

 

(به گزارش ایسنا، ظریف در کتاب مزبور می افزاید:) آقای ولایتی به رئیس جمهور وقت که رئیس شورای عالی دفاع نیز بودند، نامه ای نوشت تا مرا در وزارت امور خارجه مامور کنند. به این صورت از تاریخ ۸ آبان ۱۳۶۷ مامور به خدمت سربازی در وزارت امور خارجه شدم. حتی وقتی به عنوان سفیر و نفر دوم آقای دکتر کمال خرازی به نیویورک اعزام شدم هنوز سرباز بودم. دکتر خرازی شرط رفتنشان به نیویورک را پذیرش سفارت و نفر دومی بنده اعلام کرده بودند.

 

همچنین چندی پیش نیز غلامعلی خوشرو، سفیر کنونی ایران در سازمان ملل متحد در نوشتاری که سایت دیپلماسی ایرانی منتشر کرد، درباره این مسئله گفته بود: به تازگی در دیدگاه هایی درباره جناب آقای دکتر ظریف به  موضوعی برخوردم که اشاره داشت به اینکه دکتر ظریف سربازی خود را درحالی که در مأموریت نیویورک به سر می برده، گذرانده است.

 

اینجانب به واسطه اینکه حدود شانزده سال با دو وزیر امور خارجه به علت مسئولیت هایم در دفتر این بزرگواران ارتباط کاری بلافصلی با ایشان داشته ام و لذا به خوبی به یاد دارم که جناب آقای دکتر ولایتی، با نگاه تیزبین و شگرفی که داشتند چگونه با شناخت دقیق و دوراندیشی خود، در سفرهای سالیانه که به نیویورک جهت شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل داشتند، دکتر ظریف را با وجود سن کم به عنوان فردی توانمند و حرفه ای و صاحب آینده ای روشن یافته و از حمایت های بی دریغ خود ایشان را محروم نساختند.

 

این موضوع همزمان با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل رخ داد، هنگامی که دکتر ظریف به صورت غافلگیرکننده ای مورد سئوال چند خبرنگار خارجی گرفت و ایشان با پاسخ هوشمندانه خود بیش از پیش زیرکی و توانمندی خود را به منصه ظهور رساند. از آن پس دکتر ظریف همواره در کنار دکتر ولایتی در مذاکرات مهم مربوط به قطعنامه ۵۹۸ حضور داشت.

 

به خاطر دارم در یکی از سفرها به ژنو، مرحوم نظران که در آن زمان، از طرف ستاد ارتش و امور مربوط به اسرای عراقی در هیئت ایرانی عضویت داشت، در صحبتی دوستانه با اینجانب، به توانائی دکتر ظریف و حمایت های دکتر ولایتی از ایشان اشاره کرد و گفت، در ابتدا عزم و پیگیری دکتر ولایتی برای صدور امریه برای  گذراندن سربازی دکتر ظریف در هیئت نمایندگی ایران در نیویورک و پذیرش این موضوع برایش خیلی سخت بود، اما پس از توضیحات وزیر خارجه مبنی بر اینکه وظیفه دکتر ظریف هم اکنون در سازمان ملل و نقشی که در مذاکرات به عهده دارد، کمتر از تلاش رزمندان در جبهه های جنگ نیست، چرا که او با هوشمندی و پیگیری مستمر و توانائی حرفه ای خود مثل یک دیده بان جنگ، تجاوزگری دشمن را رصد کرده و در سازمان ملل متحد به ثبت می رساند.
مرحوم نظران تاکید کرد که خود نیز از نزدیک با کار دکتر ظریف آشنا شده و اکنون وجدانش راحت است که امریه صادره شده به حق بوده و بایستی صورت می گرفت.

 

اکنون با گذشت حدود ۲۴ سال از این خاطره، بر همگان واضح و مبرهن شده است که این اقدام و دوراندیشی وزیر خارجه وقت تصمیمی صحیح و دوراندیشانه بوده است و اقدامات دکتر ظریف در سالیان دور و در راستای یک کار گروهی و جمعی منجر به متجاوز شناخته شدن صدام شد و اکنون در برهه ای حساس، این سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی به ثمر نشسته و امید است که از میوه آن همه مردم و میهن عزیزمان بهره مند گردند.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =