کد خبر : 4400
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۷:۱۲
-

سخنان مهم آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره "حادثه جده" و "حمله سعودی به یمن"

فاجعه جدّه، رسوايی جدّی براي نظام عربستان و دستگاه امنيتی اين کشور است./ تجاوز کشورهای عربی به يمن اشتباهي استراتژيک است.

به گزارش علویون؛ «آيت الله اکبر هاشمی رفسنجانی» در اولين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام با محکوم کردن شديد فاجعه پيش آمده براي دو نوجوان ايراني در جدّه، اين عمل را رسوايي جدّي براي نظام عربستان و دستگاه امنيتي اين کشور ذکر کرد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به روند مذاکرات هسته‌اي در لوزان سوئيس و انتشار بيانيه، سخنان اخير رهبري معظم انقلاب را در اين خصوص روشن کننده چارچوب‌هاي اين مذاکرات توصيف کرد و گفت: اميدواريم تيم مذاکره کننده که از کليات عبور کرده است، در تدوين و تنظيم جزئيات، با مطالعه همه جانبه و حفظ هوشياري و درايتي که تاکنون داشته‌اند، جزئيات را به گونه‌اي تنظيم و تدوين کنند که عزت و حقوق حقه هسته‌اي نظام اسلامي و مردم محقق شود.

وی زمان باقي مانده تا بحث در مورد جزئيات و رسيدن به توافق نهايي را بسيار حساس و مهم خواند و تأکيد کرد: شيب خطرناک پس از عبور از گردنه و مشکلات زيادي تا توافق نهايي پيش روست و قطعاً کشورهاي متخاصم و دشمنان، بر سر راه مذاکرات و رسيدن به توافق خوب، مين‌هايي کاشته يا خواهند کاشت و مخالفان در سراسر دنيا، فشارها را مضاعف خواهند کرد.

هاشمي رفسنجاني تأکيد کرد: تيم ديپلماسي کشور و هيأت مذاکره کننده، بايد دنبال تحقق توافقنامه‌اي عادلانه و براساس حفظ و تقويت مصالح و منافع کشور باشند.

متجاوزان در باتلاق یمن فرو خواهند رفت

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بحران يمن و تجاوز عربستان سعودي به اين کشور و دامن زدن به اختلافات مذهبي ميان شيعه و سني را بسيار خطرناک و مقدمه جنگ و خونريزي‌هاي بيشتر در منطقه ذکر کرد و با ابراز نگراني شديد از اينکه دشمنان سعي در القاء شيعه هراسي در منطقه بويژه در يمن دارند، گفت: اين القاء سوء و تحليل، کاملاً اشتباه و در راستاي اهداف دشمنان اسلام است؛ زيرا مسائل يمن ريشه‌دار و داراي سوابق طولاني تاريخي است.

وي تجاوز کشور عربستان به يمن با کمک چند کشور عربي را اشتباهي جدّي و استراتژيک از سوي اين کشورها ذکر کرد و افزود: شروع جنگ و آثار و عواقب شوم تفرقه‌انگيزان در سراسر جهان اسلام، بسيار خطرناک خواهد بود.

وی تأکيد کرد: يمن تبديل به باتلاقي خواهد شد که متجاوزان در آن فرو خواهند رفت.

آیت الله هاشمي رفسنجاني ترکيب جمعيتي و اعتقادي يمن را مجموعه‌اي از مردم سخت‌کوش، مقاوم، قانع و جدّي توصيف کرد که براي دفاع از تماميت ارضي کشورشان، اعتقادات و حيثيت ديني و ملي خود، يکپارچه و متحد، تا پاي جان خواهند جنگيد.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: متأسفانه مسؤولان تازه کار عربستان دچار اشتباه فاحش محاسباتي و تحليل سياسي و نظامي در مورد شرايط يمن شده‌اند و بدون مطالعه و در نظر گرفتن عواقب شوم شروع آتش جنگ در منطقه با ائتلافي شکننده و ناقص وارد جنگي ويرانگر شده‌اند، لذا انتظار مي‌رود تا دير نشده، عقلاي اين کشورها هر چه سريعتر مانع ادامه آتش افروزهاي تازه کارها شوند و تجاوز به يمن و جنگ را متوقف کنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با توجه به اهميت راهبردي و استراتژيک منطقه باب‌المندب، درياي سرخ و خليج عدن براي صلح و آرامش منطقه گفت: از سازمان‌هاي بين‌المللي و کشورهاي بي‌طرف و عقلاي منطقه‌اي و بين‌المللي انتظار مي‌رود با دخالت خود کمک کنند که آتش جنگ در يمن و اين مناطق استراتژيک با راه‌حل‌هاي سياسي و مذاکره، خاموش گردد.وي تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران به سهم خود آماده همه گونه همکاري با مجامع جهاني و منطقه‌اي براي کمک به پايان دادن به مناقشه در يمن و کل منطقه است.

حادثه جده، رسوایی و تکرار اقدامات زشت زنجيره‌ای است

آیت الله هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنان خود، با محکوم کردن شديد فاجعه پيش آمده براي دو نوجوان ايراني در جدّه، اين عمل را رسوايي جدّي براي نظام عربستان و دستگاه امنيتي اين کشور ذکر کرد و گفت: با توجه به برخي سوءعملکردهاي گذشته مقامات فرودگاهي عربستان با روحانيون کاروان‌هاي زائرين، متأسفانه اين اقدامات زشت به صورت زنجيره‌اي در حال تکرار است که بايد در مورد آن تصميم‌گيري قانوني و جدّي انجام شود.

اولين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۴ امروز به رياست آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تشکيل و ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي کلي برنامه ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران پيگيري شد و هفده بند ديگر از اين سياست‌ها به تصويب اعضا رسيد.

در ابتداي اين جلسه، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تبريک شروع سال جديد به مردم ايران و اعضاي مجمع، با توجه به طليعه خوب بهار امسال شادابي و نشاط مردم و بارش نزولات آسماني، ابراز اميدواري کرد سال جديد قرين توفيقات و پيشرفت‌هاي بيشتر براي انقلاب، نظام اسلامي، دولت و مردم ايران باشد.

همچنين در اين جلسه، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، درگذشت والده محترمه رييس جمهور و همسر آيت‌الله جنتي را به آنان تسليت گفت و تقاضاي قرائت فاتحه براي درگذشتگان کرد.

در اين جلسه که علاوه بر رؤساي قواي مجريه و مقننه و اکثريت اعضا، وزاري اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعي، رؤساي کميسيون‌هاي اقتصادي و حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي از مجلس شوراي اسلامي و معاون برنامه‌ريزي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور و مديران و کارشناسان مربوطه از دستگاه‌هاي ذيربط نيز حضور داشتند، ادامه تدوين سياست‌هاي کلي برنامه ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت و هفده بند از اين سياست‌ها درخصوص مسائل اقتصادي و انرژي به تصويب رسيد.

 

منبع: ابنا

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =