کد خبر : 3995
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
-

آخرین تحولات مذاکرات لوزان/ متن بیانیه لوزان در دست بررسی و نگارش

در ادامه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس، امروز چهارشنبه مذاکره کنندگان کار نگارش پیش نویس یک بیانیه مقدماتی و مطبوعاتی را آغاز کردند. به گفته عراقچی این متن مشترک و کلی امروز منتشر می شود.

یه گزارش علویون؛ مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در لوزان با آغاز نگارش متن پیش نویس یک بیانیه سیاسی مقدماتی پیگیری می شود.

این متن دو صفحه ای است و احتمالا امروز منتشر می شود.

متن توافق هسته ای

توافقنامه لوزان

** محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد بر سر اغلب مسائل مهم توافق حاصل شده است.

 

تازه ترین اخبار و اظهار نظرها :

* کاخ سفید اعلام کرد : مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران ثمربخش بود و پیشرفت داشته است.

*فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحاددیه اروپا در صفحه توییتر خود نوشته: سخت مشغول کار روی توافق هستیم؛ توافقی خوب.

* برخی منابع از احتمال بازگشت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به لوزان برای پیوستن مجدد به مذاکرات هسته ای خبر دادند.

* مذاکره دو جانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای امریکایی او به پایان رسید و رایزنی های داخلی هیات های هفت گانه شروع شد.در حال حاضر وزیران و معاونان و کارشناسان هیات های مختلف در هتل بوریواژ همچنان سرگرم رایزنی های داخلی هستند و بر روی متنی کار می کنند که قراراست منتشر شود .

 

* فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه  بی بی سی گفت: ما پیشرفت های خوبی را طی چند روز گذشته داشته ایم . وزیر خارجه انگلیس در لوزان سوییس اظهار داشت که هنوز مسائل کلیدی در مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد که باید حل شود اما با نظر هیات ایرانی و روسی موافق است که یک چارچوب گسترده از تفاهم وجود دارد. هاموند با اشاره به از سر گرفته شدن مذاکرات گفت: من خوش بین هستم که امروز بتوانیم پیشرفت های خوبی داشته باشیم. وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: من فکر می کنم که ما به یک چارچوب گسترده تفاهم رسیده ایم هرچند هنوز مسائلی کلیدی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

* صدراعظم آلمان ابراز امیدواری کرد توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه حاصل شود. آنگلا مرکل گفت پیشرفت زیادی در مذکرات با ایران داشته ایم و مذکرات فقط زمانی پایان می یابد که توافقنامه برسر همه مسائل حاصل شود.
* دیپلمات‌های اروپایی مدعی هستند مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ ممکن است برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت دیگر تمدید شود.

* لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران پیشرفت داشته است اما برای رسیدن به توافق هنوز کافی نیست. لوران فابیوس در پایان نشست هفتگی شورای وزیران فرانسه به شبکه تلویزیونی ای تله گفت: « پیشرفت هایی حاصل شده است اما در این لحظه که من گفتگو می کنم برای توافق سریع کافی نیست .» او افزود: « پیشرفت هایی حاصل شده است اما همه موارد را شامل نمی شود. مدیر سیاسی من آنجا حضور دارد و من با او در تماس هستم و زمانی که لازم باشد به لوزان بازخواهم گشت ».

*ادامه جلسه صالحی و مونیز

* نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ پس از دو ساعت پایان یافت . رایزنی های داخلی هیاتها همچنان در جریان است.

* هیات مذاکره کننده چین پس از آنکه وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس را ترک کرده است با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد اگر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به نتیجه نرسد تمام تلاش‌های پیشین این کشورها برای حصول توافق از بین خواهد رفت.

* محمدجواد ظریف و جان کری، نشست دوجانبه ای برگزار کردند.

 

* عراقچی: درباره لغو تحریم ها دربرخی موارد راه حل هایی پیدا شده است. وی گفت: در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت چرا که توافق زمانی است که متن مکتوب و نگارش شده باشد هر چند در برخی مسائل نگارش متن مکتوب آغاز شده است. او درباره لغو تحریم ها گفت: ما نمی توانیم توافقی داشته باشیم که در آنها لغو تحریم ها نباشد. حتما باید همه تحریم ها لغو شوند.

عضو ارشد مذاکره‌کننده‌ای هسته‌ای کشورمان گفت: بدون لغو تحریم‌ها توافقی در کار نخواهد بود.
عراقچی در گفتگوی زنده تلویزیونی از لوزان سوئیس با خبر نیمروزی سیما افزود: ما اصرار داریم که در گام اول توافق، تحریم‌های اقتصادی ، مالی ، نفتی و بانکی همه باید لغو شود و تحریم‌های مربوط به موضوعات دیگر نیز در چارچوب مشخصی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: درباره بسیاری از مسائل، اقدامات و راه حل‌هایی پیدا شده و دو یا سه مورد باقی مانده است که لغو تحریم‌ها و تحقیق و توسعه از مهم‌ترین آنهاست البته در باره لغو تحریم‌ها نیز در برخی موارد راه حل‌هایی نیز پیدا شده اما هنوز کامل نشده است.
عراقچی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها از لحاظ کمی و کیفی گستره خاصی دارد که شورای امنیت، امریکا و اتحادیه اروپا را شامل می شود.
وی گفت: طرح مقابل نیز به این نتیجه رسیده است که باید خواسته های ما را مد نظر قرار دهد که نمونه آن لغو تحریم‌ها و همچنین موضوع تحقیق و توسعه است چرا که ما باید تحقیق و توسعه روی ماشین‌های پیشرفته داشته باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا امروز جلسه با ۱+۵ در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار می شود تصریح کرد: این جلسات در سطح وزرای خارجه است و اگر چه نماینده برخی کشورها معاون وزیر خارجه است اما سطح آن وزرای خارجه است به گونه‌ای که هم‌اکنون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انگلیس، آلمان و امریکا حضور دارند و تصمیم گیری در این سطح است.
عراقچی افزود: امیدواریم امروز این نشست‌ها به بیانیه مشترکی منجر شود که این البته به معنای توافق نخواهد بود بلکه معنای آن اعلام پیشرفت در نقاط کلیدی و کلیاتی راه‌حل‌هاست.
وی گفت: در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت چرا که توافق زمانی است که متن مکتوب و نگارش شده باشد هر چند در برخی مسائل نگارش متن مکتوب آغاز شده است.

*منابع آگاه در هیات مذاکره کننده هسته‌ای آلمان شب گذشته اعلام کردند:‌ فضای مذاکرات پیچیده است و همه مذاکره کنندگان برای دستیابی به یک راه حل قابل اجرا و قابل قبول از سوی تمام طرف‌ها به سختی تلاش می‌کنند. خبرگزاری رویترز هم به نقل از یک منبع در تیم مذاکره کننده آلمان گزارش داد که هنوز هیچ توافقی با ایران صورت نگرفته است.

این منبع در ادامه گفته است که همچنان حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ امکان پذیر است.

* فابیوس، وزیر خارجه فرانسه لوزان را ترک کرد و یکی از معاونانش گفت: اگر مذاکرات مفید باشد، او باز می گردد!   رسانه های صهیونیستی به شدت از این اظهارات و نیز مواضع امریکا و انگلیس که از باقی ماندن مسائل کلیدی سخن می گویند، استقبال کرده اند. آنها امیدوارند پافشاری امریکا و متحدانش مانع از توافق شود.

* صالحی و مونیز نشستی دوجانبه برگزار کردند و در ادامه، گروه های معاونان و کارشناسان مذاکرات را ادامه می دهند.

* لاوروف به کشورش بازگشت.

* وانگ یی، وزیر خارجه چین اظهار کرد: پیشرفت های قابل توجهی در مسائل اصلی صورت گرفته و طرفین باید به تعهداتشان پایبند باشند.

* هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز همانند امریکایی ها از باقی ماندن مسائل کلیدی سخن گفت.

 

 

لاوروف در لوزان

* وزیر امور خارجه ی روسیه از آغاز نگارش متن توافق مقدماتی بین ایران و پنج بعلاوه ی یک خبر داد.

خبرگزاری راشاتودی به نقل از وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد؛ ایران و شش قدرت جهانی موفق شدند به یک توافقنامه ی مقدماتی درباره ی همه ی جنبه های مهم مربوط به توافقنامه بر سر برنامه ی هسته ای مورد مناقشه ی تهران دست یابند.
لاوروف افزود: طرف ها تهیه ی متن پیش نویس را آغاز کرده اند.

سرگئی لاوروف ابراز امیدواری کرد که کارشناسان ایران و پنج بعلاوه ی یک که کار نگارش متن توافق مقدماتی را آغاز کرده اند بتوانند در چند ساعت آینده یا در اواخر روز چهارشنبه کارشان را تمام کنند.
لاوروف در عین حال افزود جزئیات فنی توافقنامه ی نهایی ممکن است تا پایان ماه ژوئن شروع شود.

 

* گاردین گزارش داد ایران و روسیه از رسیدن به توافق می گویند، اما امریکا ساز مخالف می زند.

* کارشناس بی بی سی با اشاره به نشست شورای امنیت ملی امریکا و ارتباط ویدئویی با لوزان، تاکید کرد دولت امریکا به شدت به این توافق نیاز دارد.

شبکه بی بی سی با اشاره به تفاوت و تناقض اظهارات مقام های ایرانی و روس با مواضع امریکایی ها، افزود: اینکه برخی ها از رفع تمام مسائل می گویند و ظریف اعلام کرده در اکثر مسائل به تفاهم رسیده ایم اما امریکایی ها از باقی ماندن برخی موضوعات مهم می گویند، به معنی تفاوت داشتن این اظهارات نیست!

 

* ظریف و موگرینی متن توافق را قرائت می کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز بامداد امروز از آغاز نگارش متن پیش نویس خبر داده بود. گفته می شود که ایشان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز این متن را در حضور خبرنگاران قرائت خواهند کرد.

ظریف

* وزرای خارجه امریکا، انگلیس، چین، فرانسه و آلمان دیشب جلسه ای برگزار کردند.  آسوشیتدپرس اعلام کرده بود که قرار است امروز چهارشنبه هم با حضور ظریف نشستی دایر کنند، اما وزرای خارجه چین، روسیه، آلمان و فرانسه لوزان را ترک می کنند.

* حمید بعیدی نژاد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای رسیدن به توافق نهایی به زمان بیشتری نیاز داریم.

 

منبع: شبکه خبر

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =