کد خبر : 3260
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
-

پاسخ دندان شکن عراق به آل سعود درباره ایران

وزیر امور خارجه عراق نگرانی های رژیم آل سعود را درباره این که ایران در حال در دست گرفتن کنترل عراق است، رد و اعلام کرد، بغداد در پی روابط خوب با هر دو قدرت منطقه است.

به گزارش علویون از شبکه خبر؛ به نقل از رویترز در گزارشی از قاهره نوشت:  عربستان قدرت سنی و رقیب منطقه ای اصلی ایران شیعه، نگران افزایش نفوذ این کشور در عراق است که دولتش تحت کنترل شیعیان است.

ریاض همچنین نگران است که تهران از هر گونه توافق هسته ای که بتواند در ادامه مذاکرات با غرب به دست بیاورد، سود ببرد.

ابراهیم الجعفری وزیرخارجه عراق اواخر روز سه شنبه در گفتگو با رویترز در قاهره پس از شرکت در نشست اتحادیه عرب اعلام کرد: «ایران از عراق حمایت کرده ولی نیرو به عراق نفرستاده و در حاکمیت عراق مداخله نکرده است.»

وی گفت: «ما خواهان روابط با عربستان  و ایران هستیم… گشاده رویی ما در قبال عربستان بدین معنا نیست که روابط ما با دیگر کشورها تضعیف خواهد شد… و این بدین معنا نیست که عراق، ایرانی می شود».

از زمان ترک خدمت گسترده نیروهای ارتش عراق در تابستان گذشته، شبه نظامیان قدرتمند مورد حمایت ایران هدایت نبرد با داعش را برعهده گرفته اند.

ایران به تازگی به منظور نظارت بر بخشی از نبرد در تکریت واقع در شمال بغداد، یک فرمانده ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعزام کرد.

«سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «اوضاع تکریت، نمونه بارز چیزی است که ما نگرانش هستیم. ایران در حال در اختیار گرفتن کشور (عراق) است.»

جعفری در پاسخ به پرسشی درباره این اظهارات اعلام کرد نبرد تکریت، نتیجه تلاش های عراق است.

وی افزود: «بر هیچکس پوشیده نیست کشورهایی هستند که از ما حمایت می کنند.»

مقامات عراقی اعلام کردند پس از آن که آیت الله سیستانی در پی پیشروی های داعش از عراقی ها خواست از کشور خود دفاع کنند، ایران سال گذشته میلادی به سازماندهی داوطلبان شیعه و نیروهای شبه نظامی کمک کرد.

با این حال، مقامات تعداد مستشاران ایرانی را در عراق صدها تن اعلام کرده اند که بسیار کمتر از سه هزار افسر آمریکایی است که نیروهای عراقی را آموزش می دهند.

نیروهای ائتلاف و آمریکا همچنین در حال انجام حملات هوایی علیه جنگجویان داعش در عراق هستند.

عربستان همچنین درباره افزایش نفوذ ایران در یمن ابراز نگرانی کرده جایی که به گفته مقامات ایرانی و یمنی، تهران تسلیحات، پول و آموزش در اختیار شبه نظامیان شیعه حوثی قرار داده است.

جعفری تلاش کرد شواهد را درباره بهبود روابط عراق-عربستان برجسته کند.

وی گفت: «ما برای تعریف ساختمانی برای سفارت عربستان در بغداد همکاری کرده ایم… و ما از هیئتی از وزارت امور خارجه عربستان استقبال کردیم.»

پس از تهاجم نیروهای صدام حسین دیکتاتور وقت عراق به کویت در سال ۱۹۹۰، عربستان سعودی روابط خود را با آن کشور قطع کرد.

اوایل سال میلادی کنونی، عبدالله پادشاه فقید عربستان دستور داد دفاتر دیپلماتیک در بغداد و اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، باز شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =