کد خبر : 2119
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵
-

عدم حضور ابتکار در خوزستان جای هیچ‌گونه دفاعی را نگذاشت/ ابتکار باید از مردم عذرخواهی کرده و استعفا دهد

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: نباید موضوع آلودگی هوا به جایی برسد که مقام معظم رهبری خود شخصاً وارد قضیه شوند و این برای دولت بسیار بد است.

به گزارش علویون؛ “عباس پاپی‌زاده بالنگان” نماینده مردم دزفول با بیان اینکه وضعیت اسفناک زیست محیطی استان خوزستان ناشی از سکوت سازمان محیط زیست طی دو دهه اخیر روی داده است، اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان بازدارنده و نظارت بر امور به شدت کم کاری کرده است و اتفاقا ابتکار در دولت‌های گذشته و دولت کنونی ۱۰ سال سابقه مدیریتی بر این سازمان را به عهده داشته است، یعنی بیشترین اتهام شامل وی خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: مشکل عمده این استان آب بوده و در واقع تغییرات اکوسیستمی که در این استان به وجود ‌آمده ناشی از عدم مدیریت صحیح آب مانند سد سازی‌ها، پروژه انتقال آب به استان‌ اصفهان و دیگر مناطق بوده  که باعث شده خروجی آب این استان‌ها به تالاب خوزستان به شدت کم شود، اگرچه فعالیت‌های نفتی نیز در این استان تا حد زیادی منجر به خشکی تالاب‌ها شده است.

وی در ادامه افزود: این موضوعات اتفاق نمی‌افتد مگر با رضایت سازمان محیط زیست، زیرا اساساً رسالت سازمان محیط زیست حفظ رعایت مناسب محیط زیست برای ‌آینده است، یعنی حتی اگر بخواهیم سدسازی کنیم محیط زیست باید اعلام نظر کند و تغییراتی که در مسیر رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد که احتمالاً منجر به یک بحران خواهد شد، سازمان محیط زیست باید درباره آن پیش‌بینی و کارشناسی کرده باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان داشت:‌ در جلسه‌ای که نماینده رئیس‌جمهور در استان خوزستان تشکیل داد، نمایندگان استان اعلام کردند که وزارت نیرو و دستگاه‌های دیگر در این رویداد کاملا مقصر هستند زیرا انتقال آب را به صورت غیر کارشناسی انجام داده‌اند و محیط زیست به عنوان دستگاهی‌ که باید اعلام خطر کرده و هشدار می‌داد، سکوت کرده و اکنون باید به همراه سازمان نیرو به عنوان مقصران اصلی پاسخگو باشند.

پاپی‌زاده بالنگان با تاکید بر اینکه ابتکار به عنوان شخصی که در حوزه محیط زیست جوایزی هم دریافت کرده اکنون باید پاسخ دهد که چرا در دوره مدیریتش این خطرات و هشدارها اعلام نشده است، گفت: چگونه است که می‌توانند در مقابل خودرو سازی بایستند و خودروهایی که آلایندگی بالایی دارند را متوقف کنند اما نمی‌توانند بحث انتقال آب را متوقف کنند تا در این حوزه جغرافیایی کشور این مشکل ایجاد نشود، البته اکنون ۲۲ استان در کشور درگیر این ریزگردها هستند و تا تهران هم می‌آید، پس چرا محیط زیست در این رابطه سکوت کرده؟! اگر هم سکوتش تحت فشار بوده باید اعلام کند که از چه ناحیه‌ای تحت فشار قرار گرفته است.

نماینده دزفول بیان داشت: در جلسه‌ای که در تهران با رئیس سازمان محیط زیست داشتیم و همچنین طی بارها تماس بنده، آن‌ها گفتند که ابتکار اعلام کرده حتما در منطقه حضور پیدا خواهد کرد اما در نهایت وی نیامد و این نیامدن هم از نظر مردم یعنی دیگر جای هیچگونه دفاعی وجود ندارد و وی مقصر است و باید استعفا دهد و از مردم به دلیل کم کاری‌های خود معذرت‌خواهی کند زیرا در بسیاری از کشورها برای اتفاقات کوچک مسئول مربوطه عذرخواهی کرده و یا استعفا می‌دهد، اکنون مردم سرگردان شده‌اند و نمی‌دانیم ‌آینده به کدام سمت پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در سفر استانی دکتر روحانی به خوزستان بحث ریزگردها مطرح شد، افزود: بحث عدم انتقال آب به عنوان یکی از راهکارهای کلیدی برای ریزگردها مطرح شد و رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که در صورت غیرمنطقی بودن انتقال آب جلوی‌ آن را خواهد گرفت اما ما هنوز منتظریم و تاکنون هیچ اعلام نظر رسمی صورت نگرفته است، اکنون کارگران کشت و صنعت‌های بزرگ استان خوزستان در این گرد و غبار مشغول کار هستند و اگر غلظت گرد و غبار در زمان معمولی صد برابر حد مجاز باشد برای کارگری که میان نیزارها و گرد و غبار کار می‌کند هزار برابر است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی کنونی مشکلات بیماران تنفسی، پیوندی و همچنین جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس است که به دلیل وضعیت بد هوا باید برای ‌آن‌ها هواپیما تهیه کرد تا به شهرهای دیگر بروند اما اکنون با وضعیت متمادی آلودگی هوا به ریزگردها آن‌ها تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند و اکنون نوع درخواستشان متفاوت شده و به دنبال وام‌هایی هستند تا بتوانند در شهرهای دیگر سکونت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه تصریح کرد: اکنون این استان از لحاظ اقتصادی نیز در معرض خطر قرار گرفته است، حتی با این وضعیت آب و هوا موضوع راهیان نور در کشور نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

پاپی‌زاده بالنگان در ادامه افزود: نمی‌دانم ابتکار بر چه اساسی می‌خواهد محیط زیست کشور را اداره  کند! زمانی که به سادگی با جستجو در اینترنت و موبایل می‌توان به راحتی همه مناطق را مشاهده کرد اما ابتکار در جلسات اعلام می‌کند که ما نمی‌دانیم منشاء این ریزگردها از کجاست، این موضوع برای سازمان محیط زیست بسیار بد است که با این پیشرفت در تکنولوژی نمی‌توانند با دو عکس ماهواره‌ای این موضوع را تشخیص دهد و این فرض به وجود می‌آید یا نمی‌توانند تشخیص دهند و یا می‌بینند و دروغ می‌گویند زیرا میان ریزگردهای داخلی و خارجی کاملاً تفاوت وجود دارد و محل ریزگردهایی که طی این سه هفته با ‌آن درگیر بودیم منشأ داخلی دارد.

نماینده دزفول خاطر نشان کرد: تعهداتی که وزارت نفت در رابطه با کاشت درخت و مالش‌پاشی داده بود، انجام نشده و هیچ‌گونه زیر بار آن نمی‌رود و اینجاست که باید محیط زیست با آن‌ها برخورد کند و نباید موضوع آلودگی هوا در استان خوزستان به جایی برسد که مقام معظم رهبری خود شخصاً وارد قضیه شوند و این برای دولت بسیار بد است و در بحث گرد و غبار دولت بیش از اندازه سکوت کرده و عدم مسئولیت‌پذیری به خرج داده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =