کد خبر : 1901
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
-

روحانی: صاحب نظران کاهش تیراژ و کتاب خوانی را آسیب شناسی کنند/ اشکال را با زبان نرم بگویید/ کتاب‌هایی نوشته شوند که مشکل جامعه را حل کنند

رئیس‌جمهور که صبح امروز در مراسم اهدای بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال حضور یافت گفت: اندیشمندان باید وحدت را در سراسر کشورمان افزایش دهند و میزان تنش را با جهان کمتر کنند و همزیستی مسالمت آمیز را برای سراسر جهان به ارمغان آورند.

به گزارش علویون؛ حجت‌‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم بسیت و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال حضور یافت.

رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: به ظاهر به نظر می‌رسد از ۱۵۰ سال پیش به این طرف که رسانه‌های دیگر به رقابت کتاب آمده‌اند، مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و در نهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و انواع ابزار و وسایل برای ارتباط انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها امروز به صحنه آمده‌اند.

وی افزود: شاید به نظر برسد که دوران کتاب تا حدی به سر آمده و رسانه‌های دیگر به ویژه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند جایگزین کتاب شوند، اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است.

روحانی خاطرنشان کرد: همه آن ابزار و وسایل برای انتقال سریع‌تر مفاهیم و ارتباط سریع‌تر جایگاه ویژه دارند، اما اصل اندیشه و فکر و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رادیو و تلویزیون و سینما و همه ابزار امروز ارتباطی در واقع ریشه آن از کتاب است، گفت: فیلم و تئاتر هم که یک هنر نمایشی است و فیلم‌نامه که اساس است از کتاب اقتباس می‌شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در بسیاری از امور دقت و ظرافت و حتی گاهی لذت فقط در کتاب است، تصریح کرد: گاهی آدم از خواندن یک کتاب آن قدر مشعوف و لذتمند و سیراب می‌شود که هیچ چشمه سار دیگری نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، البته کتاب به معنای عام کلمه، یعنی همه خلقت و همه موجوداتی که خداوند آفریده کلمة الله هستند و همه سرنوشت عالم دیروز و امروز و فردا در ام الکتاب است و در روز قیامت هم باز با کتاب مواجه می‌شویم که اقرأ کتابک؛ کفی بنفسک الیوم علیک نصیبا.

روحانی با اشاره به اینکه ریشه انقلابی که این روزها در سالروز آن هستیم، در کتاب بود، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در اندیشه راهوران آن و در صدر آنها امام بزرگوار ما امام خمینی (ره)، ریشه دارد و از آنجا که منشا اندیشه انقلاب اسلامی در کتاب بود در این انقلاب کتاب سوزی نداشتیم و انقلاب ما با افراط و تفریط همراه نبود، بلکه انقلاب عقلانیت، فقه و تحقیق و تلاش برای باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم بود.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این شما اندیشمندان هستید که باید بیندیشید که چگونه باید نقد کنیم، تصریح کرد: ای کاش در کنار جایزه کتاب سال جایزه‌ای هم برای بهترین نقادان کتاب در سال گذشته قرار می‌دادیم.

روحانی نقد را تعریف مسیر حرکت و تصحیح آن توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: باید نقد کردن را یاد بگیریم. نقد کردن این نیست که بگوییم چرا دو نفر با هم راه می‌روند و چگونه قدم برمی‌دارند، بلکه این است که ببینیم به کجا قدم برمی‌دارند. مهم این نیست که یک نفره قدم می‌زند یا دو نفره، مهم این است که ببینیم مسیر قدم زدن آنها به کدام سمت است و نتیجه قدم زدن آنها چیست و به کدام مقصد می‌رسند؟

رییس جمهوری تاکید کرد: در نقد کردن مهم این نیست که رنگ کفش و لباس کسی را نقد کنیم و این شما بزرگان و فرهیختگان اهل کتاب هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید و راه نقد را به ما بیاموزید

رئیس جمهور افزود: فرهیختگان باید شیوه نقد و نقادی را نشان دهند. گاهی اوقات برخی از نویسندگان و ناشران در زمینه تخصصی‌شان بهتر از دولت نظر می‌دهند، این را باور کنیم. اصحاب قلم و کتاب راجع به کتاب بهتر از یک مدیر وزارتخانه نظر خواهند داد. چرا نباید باور کنیم راجع به هنر، اصحاب هنر بهتر می‌توانند حرف بزنند.

وی تأکید کرد: چرا نباید با آنان مشورت نکنیم. این چه مبنایی است که بر علم و توسعه قرار دادیم مگر آن‌ها که عمری در اقتصاد کار کردند و هزاران ساعت درس دادند، اقتصاد را بهتر از مدیر معمولی که او هم یک نفر از صاحب‌نظران است،‌جمع او از یک نفر بهتر نمی‌تواند تشخیص دهد.

روحانی با بیان این که در این راستا باید سوظن را کنار بگذاریم اظهار داشت: نباید هر کسی را با یک بهانه کنار بگذاریم اندیشمندان، تصحیل‌کردگان، کتاب‌خوان‌ها جواهر و معادن ماهستند با کوچک‌ترین بهانه می‌شود یک معدن طلا را بست؟ اشکال را با زبان نرم بگویید، چرا سوظن پیدا کرده‌اید؟ چرا باید سرمایه‌ها برای یک نقص کوچک تعطیل شود؟‌این چه خاصیتی دارد؟

رئیس جمهور اضافه کرد: من نمی‌گویم بر کتاب ممیزی باشد یا خیر. یک اصل درست این است که برای یک ممیزی دو الی چهار اصل باید قرار داد. اخلاق، مقدسات و ارزش‌ها،‌امنیت و مصالح ملی به عنوان یک اصل است. خط قرمز یا مثلث یا مربع یا پنج ضلعی است ولی دیگر هزار ضلعی نداریم.

وی تأکید کرد: ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر واگذاریم و ناشران و نویسندگان و اساتید برجسته نظارت کنند و اگر کتابی چاپ شد و خواندند، برای چاپ دوم از هفت خوان رستم بگذارند.

روحانی تأکید کرد: روزی تنها رسانه موجود کتاب بود اما امروز هزاران و ده‌ها هزار رسانه وجود دارد و هر روز یک رسانه جدید متولد می‌شود.

وی افزود: این قدر مته به خشخاش نگذاریم و تحریک نکنیم.

رئیس جمهوری خطاب به بزرگان گفت: شما به ما بگویید که چگونه به مسائل فرهنگی نظارت کنیم و شما بگویید تا گفته شما به قانون و آیین‌نامه تبدیل شود، نه این که ما بگوییم!

روحانی با بیان این که اگر قانونی برپایه نظر صاحب‌نظران نوشته شود، مستحکم و پایدار خواهد بود، اظهار داشت: قوانینی که نوشته صاحب‌نظران نیست هر چند وقت یک بار نیاز به بازنویسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید برای این که بیشترین جوانان‌مان کتاب بخوانند، جشن بگیریم.

وی در ادامه با طرح چند پرسش گفت: چرا جوان ما کتاب نمی‌خواند و شرح آن تراژدی شده است؟ آیا کتاب ما جاذبه ندارد؟ یا جوانان ما تشویق نشده‌اند و یا ارزش کتاب پایین است؟

روحانی با بیان این که شما باید بگویید مشکلات کتاب چگونه باید حل شود،‌ تصریح کرد: آموزش و پرورش چه باید بکند، زیرا در کشورهای اروپایی دانش‌آموز اول دبستان آن قدر تشویق به کتاب خواندن می‌شود که در آخر باید خلاصه چند کتاب خوانده شده را ارائه دهد.

رئیس جمهور با طرح یک پیشنهاد گفت: چه اشکالی دارد که یک نمره ما به این صورت باشد که دانش‌آموزی خلاصه سه کتابی را که خوانده ارائه دهد و نکات آن را بگوید.

وی با ابراز گلایه از فرهنگ کتابخوانی ادامه داد: چرا در مترو کشورهای دیگر در مسیر راه این همه کتاب خوانده می‌شود و چه بسیار افرادی که ده‌ها جلد کتاب را در ماشین، هواپیما و قطار خوانده‌اند و چرا ما این کارها را نمی‌کنیم؟

روحانی در ادامه حاضرین را دعوت به تشویق جامعه برای نوشتن کتاب‌های لازم کرد و گفت: کتاب‌هایی باید نوشته شود که مشکلی را از جامعه حل کند و در راستای زدودن ابهامات و تاریکی‌ها باشد.

رئیس جمهوری اظهار داشت: خودمان فکر کنیم چه کتابی نوشتن آن آسان‌تر است ومشکل ناشر و ویراستار چیست.

وی با تأکید بر این که باید کتاب‌هایی در مورد انقلاب اسلامی نوشته شود، خاطرنشان کرد: باید در این کتاب‌ها به شبهات و سوالات جوانان در خصوص وقایای انقلاب اسلامی پاسخ داده شود.

رئیس جمهور افزود: زبان خارجی به معنای بازشدن باب جدید فرهنگ و فهم و علم است، ما باید استقلال، ازادی، نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم.

روحانی با مورد خطاب قراردادن اصحاب اندیشه اظهار داشت: شما باید برای جوانان انقلاب را تبیین کنید، شما اندیشمندان باید واقعیت انقلاب، شعار‌ها و مسیرهای انقلابی را برای نسل جوان ما تبیین کنید، چرا که برای یک دنیا یک ضرورت است. ما اسلام رحمانی را برای دنیا تبیین کرده‌ایم. افراط، آدم کشی و تروریست نه تنها از اسلام نیست، بلکه هیچ رابطه‌ای با اسلام محمدی ندارد.

روحانی اضافه کرد: فرهیختگان باید با نوشته‌های زیبای خود امید و تدبیر را بیشتر کنند و راه آن را به دولت و ملت نشان دهند.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: اندیشمندان باید وحدت را در سراسر کشورمان افزایش دهند و میزان تنش را با جهان کمتر کنند و همزیستی مسالمت آمیز را برای سراسر جهان به ارمغان آورند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + شش =