کد خبر : 1534
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
-

حضور ظریف و دیدار با جان کری در کنفرانس مونیخ/ توضیح پیرامون پیاده‌روی وزیر خارجه و کری/پیگیری اقدام تروریستی علیه شهید الله‌دادی

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست سخنگوی این هفته از حضور محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدار با همتای آمریکایی در این اجلاس خبرداد.

به گزارش علویون؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست سخنگویی این هفته که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد پیرامون بازتاب بیانات مقام معظم رهبری و پیام ایشان به جوانان غرب اظهار داشت: در این مدت شاهد بازتاب گسترده پیام بسیار مهم رهبری انقلاب به جوانان غرب بودیم.

وی افزود: هر روز مخاطبان بیشتری به این مسئله جلب می‌شوند و بازتاب این بیانات مهم روز به روز افزایش می‌یابد چرا که این پیام بدیع و تأثیرگذار بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: یکی دیگر از وجه مهم این پیام در حوزه دیپلماسی ایران بود چرا که نشان داد دیپلماسی ایران به موضوعات جهانی، روند تحولات و تأثیرات آن در آینده توجه دارد و وزارت امورخارجه نیز در کمک به انتشار این پیام و بازنشر آن اقدامات لازم را در دستور کار قرار داده و ما به سفارت‌خانه‌های خود مأموریت دادیم که این مسئله را دنبال کنند و گام‌های لازم برای روشنگری دیدگاه‌های اسلام نسبت به مسائل مهم جامعه بشری و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف را بردارند و ظرفیت این پیام استفاده شود.

افخم تأکید کرد: درآستانه پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و من این پیروزی را تبریک می‌گویم و در همین‌جا یاد و خاطره امام راحل و شهدای عزیز را گرامی می‌دارم و فکر می‌کنیم هر سال بیش ازسالهای گذشته مردم نسبت به تأثیرات انقلاب اسلامی ایران در جهان آگاه می‌شوند و امیدواریم امسال هم با شکوه‌تر از گذشته این مراسم برگزار شود و پیام انقلاب اسلامی به جهانیان منتقل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون حوادث اخیر بحرین و محاکمه شیخ علی سلمان اظهار داشت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد بحرین و تداوم بازداشت‌ها در این کشور پیشتر اعلام شده است، ما بازداشت معترضان را محکوم می‌کنیم چرا که تداوم این اقدام و عدم فعالیت یک جمعیت قانونی پذیرفتنی نیست.

*رویکرد امنیتی جاری بحرین به نفع دولت و ملت این کشور نیست

وی افزود: امیدواریم دولت بحرین در این خصوص با انعطاف بیشتری عمل کند چرا که رویکرد امنیتی جاری به نفع دولت و ملت این کشور نیست در همین راستا امیدواریم که صدای معترضان در بحرین شنیده شود و به طور منطقی به آن پاسخ دهند.

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران درپی شهادت شهید الله‌دادی پیامی را به مجامع بین‌المللی ارسال کرده است، گفت: ایران متعاقب این اقدام تروریستی است و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی دیدگاه خود را پیرامون شهادت شهید الله‌دادی از طریق مجاری دیپلماتیک به آمریکا منتقل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران این اقدام تروریستی را محکوم کرده، افزود: بی‌تفاوتی نسبت به این گونه اقدامات تروریستی موجب تداوم آنها می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: از دولت آمریکا خواسته‌ایم توجه جدی نسبت به این مسئله نشان دهد و جمهوری اسلامی ایران به وظایف دیپلماتیکی خود عمل خواهد کرد و این مسئله را پیگیری می‌کنیم و آن را حقوق خود می‌دانیم در همین راستا این پیام به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع امریکا اعلام شده و مواضعمان را به طور صحیح اعلام کردیم.

افخم در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات کلودیاروت نایب رئیس مجلس آلمان بیان کرد: در حوزه دیپلماسی پارلمانی مناسبات میان کشورها و پارلمان ما ادامه دارد و دیپلماسی پارلمانی یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم است و ارتباطات میان مجالس در حد خوبی برقرار است و بین ایران و آلمان در طی یکسال گذشته ۸ هیئت پارلمانی مبادله شده است و گفتگوهای صریحی صورت گرفته و نقش پارلمان‌ها در این حوزه بسیار مهم است چرا که در این حوزه ظرفیت وسیعی دارند که البته دراین راستا می‌تواند مواضعشان متفاوت باشد.

وی افزود: پارلمان و دیپلماسی پارلمانی یکی از راه‌های انتقال و تبادلات دیدگاه‌هاست در همین راستا این هیئت (آلمان) درخواست‌هایی برای ملاقات‌ها داشتند و مجموعه آن به مجلس منتقل شد و آنها نیز اکثر برنامه‌ها را دریافت کردند و مشکلی هم نداشتند و بحث‌های مطرح شده پیرامون برنامه‌های اعلانی بوده است.

افخم تصریح کرد: ما مجموعه مذاکرات و صحبتهای پیرامونی این سفر را دنبال می‌کنیم و چنانچه اقدامی لازم باشد حتما صورت خواهد گرفت و باید تمام مسائل بررسی شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه پیرامون تحولات اخیر صنعا گفت: جمهوری اسلامی ایران این تحولات را دنبال می‌کند، ما خواهان پایبندی طرف‌ها به موافقت‌نامه صلح هستیم چرا که این مسئله راهی برای خروج از بحران جاری است و این روند سیاسی می‌تواند به ملت این کشور کمک کند و امیدواریم همه طرف‌ها برای کمک به اجرای کامل روند صلح گام بردارند.

*جایگاه مهم مجلس در روند مذاکرات هسته‌ای

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون تعامل وزارت امورخارجه و مجلس شورای اسلامی در روند مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت:‌گفتگوهای فشرده‌ای با مجلس شورای اسلامی داریم، از ابتدای مذاکرات هسته‌ای این گفتگوها برقرار بوده این مسئله هم به دلیل جایگاه مهم مجلس و هم به دلیل سوال‌ها و نقدهای نمایندگان است.

وی افزود: طی ده روز گذشته هیئت مذاکره کننده جلساتی با برخی نمایندگان داشته و ما تلاش داریم تا بتوانیم نسبت به پیشرفت مذاکرات نمایندگان را قانع کنیم و اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم.

دیدار معاونین وزیر خارجه با کشورهای اروپایی فردا در استانبول

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا احتمال رسیدن به توافق تا پیروزی انقلاب وجود دارد اظهار داشت: فردا معاونین وزیر امورخارجه کشورمان با معاونین کشورهای اروپایی در استانبول دیدار می‌کنند و این گفتگوها یک روزه خواهد بود.

وی افزود: احتمالا در این گفتگوها مذاکراتی جمعی و جداگانه نیز صورت گیرد، روز گذشته وزیرامورخارجه کشورمان نیز تأکید کردند که می‌خواهیم هرچه سریعتر به توافق برسیم اما نه به هر قیمتی و در همین راستا از هر فرصتی استفاده می‌کنیم و همانطور که شاهد بودیم مذاکرات فشرده‌ای طی یک ماه گذشته برگزار شد و امکان بررسی روندها برای رسیدن به توافق صورت گرفته است.

افخم تأکید کرد: در همین راستا گروه‌های کارشناسی فعال هستند و تیم مذاکره کننده پیشنهادات و ابتکاراتی را هم ارائه کرده است و امیدواریم طرف‌های مذاکراتی به پیشنهادات ایران توجه کنند و اکنون در مسیری هستیم که امیدواریم تفاهم و توافق سیاسی حاصل شود در عین حال باید بگویم که مذاکرات سخت فشرده و پیچیده‌ای در جریان است و هنوز نیازمند گفتگو هستیم.

وی ادامه داد: چارچوب‌های اصلی تنظیم شده و اکنون وارد جزئیات شده‌ایم و لازم است طرف‌ها با اراده و حسن نیت بیشتر در مذاکرات حاضر شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا قرار است محمود عباس به تهران سفر کند اظهار داشت: ما نیز این خبر را دیدیم اما چیزی بیشتر از این در اخیار نداریم.

*روابط دوجانبه به حل وفصل مسائل منطقه کمک می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان گفت: در این راستا شاهد سفر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به عربستان بودیم، ایران خواهان روابط خوب با همسایگان است چرا که این مسئله علاوه بر امنیت روابط دوجانبه به حل و فصل مسائل منطقه کمک می‌کند بنابراین همیاری هرچه بیشتر کشورها ضروری است و جمهوری اسلامی ایران در این مسئله بسیار جدی است و امیدواریم که کشورهای همسایه نیز در این مسیر حرکت کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اظهار نظر پادشاه جدید عربستان در دیدار با باراک اوباما در مورد مسئله هسته‌ای ایران گفت: ایران در دکترین دفاعی خود بحث سلاح هسته‌ای را ندارد موضوع فعالیت‌های ما کاملا صلح آمیز است و در راستای توسعه و پیشرفت کشور است.

وی افزود: اظهار نظرها باید به سمت واقعیت‌های منطقه پیش رود و ما خواهان توسعه کشورهای منطقه و برقرای صلح هستیم و هرگونه توافق هسته‌ای به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند و هیچ کس در این توافق ضرر نخواهد کرد و امیدواریم همه کشورها به این سمت حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه باردیگر با اشاره به مسئله پیگیری شهادت شهید الله‌دادی تأکید کرد: ما از ظرفیت‌های سیاسی خود درخصوص این موضوع استفاده می‌کنیم چرا که آقای الله‌دادی در یک مأموریت مستشاری حضور داشت و رژیم صهیونیستی موجب شهادت وی شد، ما از طریق دیپلماتیک این مسئله را دنبال می‌کنیم چرا که امروز جهان با افراطی‌گری، تروریسم دولتی مواجه است و باید کشورها برای مبارزه با این مسئله همکاری کنند.

*ارتقا روابط تهران_مسکو

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی پیرامون سفر پوتین به کشورمان گفت: ایران و روسیه در ابعاد گسترده‌ای با یکدیگر رابطه دارند و ما در صدد هستیم روابطمان را به سطوح بالا برسانیم و شاهد تبادل نظرها و مشورت‌ها هستیم افخم ادامه داد تهران و مسکو می‌توانند نقش خوبی در منطقه ایفا کنند و این یک موضوع مورد توجه دو کشور است و ما شاهد ارتقاء سطح تبادلات و رفت و آمدها هستیم و امیدواریم این سفر در زمان مناسب خود انجام شود و ظرفیت‌های جدیدی میان دو کشور برقرار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر وزیر دفاع روسیه به ایران و گفتگو پیرامون موشک‌های اس ۳۰۰ گفت: در این حوزه توافقاتی شده که دو طرف راه حلی برای این موضوع پیدا کنند.

*محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی در سوریه

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی در سوریه اظهار داشت: پیرامون این مسئله اخبار ضد و نقیضی داشتیم و مدنظر ما اخبار دقیق هستند و چنانچه تجاوزی صورت گرفته باشد کاملاً‌ محکوم است و در عین حال همان طور که می‌دانید در این مناطق تروریست‌ها حضور دارند لذا باید با هشیاری این مسائل را رصد کنیم.

افخم در ادامه پیرامون برخی اظهار نظرها در کنگره آمریکا اظهار داشت: پیش از این هم اعلام کردیم این مسئله داخلی آمریکاست، بنابراین باید بگویم ابزار تحریم ابزاری کهنه و فرسوده است و امیدواریم واقع‌بینانه این موضوعات مورد توجه قرار گیرد. در هر صورت آن چه که گفتید مربوط به مسائل داخلی آمریکاست و ما نیز این اخبار را دنبال می‌کنیم و باید ببینیم روند امور چگونه خواهد بود تا بتوانیم جمع‌بندی کنیم و اظهارنظر داشته باشیم.

افخم در ادامه پیرامون توافقات ایران و دیگر کشورها گفت: بحث منافع جمهوری اسلامی ایران در همه قراردادهای دوجانبه یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است و در همه تفاهمات و قراردادها توجه به منافع ایران خطوط اصلی است و نباید در این مسئله تردیدی داشته باشیم.

وی افزود: مسئولین جمهوری اسلامی ایران به دنبال حفظ منافع هستند و این مسئله‌ای بدیهی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه پیرامون همکاری و تعامل مجلس و وزارت امور خارجه بار دیگر تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی ظرفیت خاص خودش را دارد و نمایندگان مجلس هم نسبت به موضوع مذاکرات دیدگاه‌هایی را دارند که توجه آن‌ها به تأمین منافع کشور کاملاً قابل درک است.

افخم تأکید کرد: تحرک کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی کاملاً طبیعی است و انتظار می‌رود نمایندگان نقش خود را در تأمین منافع حداکثری کشور ایفا کنند، البته جنس کار تیم مذاکره‌کننده متفاوت است و البته آن‌ها هم تلاش دارند منافع حداکثری را دنبال کنند و در همین مسیر گام برمی‌دارند لذا تضادی با یکدیگر ندارند البته در این راستا شاهد انتقادات نمایندگان مجلس هستیم که البته وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی با یکدیگر دارند و این کمک‌کننده برای تأمین منافع ملت است.

*محکومیت کشته شدن یک تبعه ژاپنی توسط گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کنیم

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کشته شدن یک تبعه ژاپنی توسط گروه تروریستی داعش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی خود را با ملت و دولت ژاپن اعلام و این اقدام تروریستی را محکوم می‌کند.

وی افزود: این گروه تروریستی با بی‌رحمی تمام این اقدام را انجام داده و احساسات تمام جهانیان جریحه‌دار شده است در همین راستا امیدواریم راه حلی برای این مسئله و افراطی‌گری یافت شود و امیدوار هستیم تبعه دیگر ژاپنی به سلامت به کشور خود بازگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه بار دیگر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: تنظیم چارچوب به منظور نوشتن متنی در این خصوص نیست یعنی پایه‌های اصلی مشخص شده و در همین راستا و طبق توافق غنی‌سازی پذیرفته شده و این که تحریم‌ها باید برداشته شود، مورد توافق صورت گرفته است و این‌ها چارچوب‌های اصلی هستند و حالا باید در مورد چگونگی اجرای هر کدام از این بخش‌ها گفتگو و مذاکره صورت گیرد. لذا اکنون صحبت بر سر جزئیات و چگونگی اجرای این چارچوب‌هاست و مذاکرات به نقطه حساسی رسیده و گام‌های آخر بسیار تأیین کننده و مهم هستند و بحث‌های بسیاری پیرامون جزئیات باید انجام شود. بنابراین از هر فرصتی برای گفتگو استفاده می‌شود.

افخم ادامه داد: در همین راستا گفتگو در قالب ۱+۵ و یا با تک تک اعضا صورت می‌گیرد. همچنین تیم مذاکره‌کننده عراقچی گفتگوهایی نیز با همتای روسی داشتند تا در خصوص رسیدن به توافق رای‌زنی کنند. در همین راستا باید تأکید کنم دانستن هر کدام از این موضوعات جانبی می‌تواند بر شکل مذاکرات تاثیر بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون دعوت کنگره آمریکا از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی گفت: این مسئله در چارچوب سفرهای داخلی امریکاست و اظهارنظر پیرامون آن مرسوم نیست، البه رژیم صهیونیستی از ابتدای شروع مذاکرت هسته‌ای از هیچ اقدامی فروگذار نبوده و تلاش کرده این مسیر را تخریب کند.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد راکتور اراک اظهار داشت: این بحث پیرامون جزئیات این مذاکرات است و اجازه دهید فراتر از آن نرویم و تا قبل از توافق نهایی نمی‌توان پیرامون چگونگی آن اظهارنظر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون ناآرامی‌های قاهره اظهار داشت: ما نسبت به مسائل مصر نگران هستیم و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کنیم وامیدواریم با سعه صدر و راه‌های مسالمت‌آمیز دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود چرا که مصر کشوری برزگ در ابعاد متخلف است.

افخم پیرامون پیام مقام معظم رهبری به جوانان غرب تأکید کرد: این پیام بسیار مهم است چرا که هم بدیع و ابتکاری است و هم روش و شیوه‌ای را که برای انتقال آن انتخاب شده، جدید است و جنس مخاطبان جوانان هستند تا پیام لازم را در اختیار داشته باشند. ما درصدد هستیم تا سفارتخانه‌هایمان با اقدامات ابتکاری پیام مقام معظم رهبری را انتقال دهند و امیدواریم این پیام به همه مخاطبان برسد و محتوای اصل آن هرچه بهتر و بدون تخریب انتقال یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات مسکو اظهار داشت: همان طور که شاهد بودیم یک دور از گفتگوها تمام شده و جمهوری اسلامی ایران از چنین تحرکاتی در راستای حل بحران سوریه حمایت می‌کند چرا که باید این گفتگوها برای خروج از این بحران انجام شود. همچنین حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با همتای روس خود گفتگوهایی داشتند و مشورت‌ها در این خصوص برقرار است.

افخم در مورد پیام جمهوری اسلامی ایران پیرامون شهادت الله دادی گفت: همتای آمریکایی بنده اعلام کردند هنوز پیام را ندیده‌اند اما ما این پیام را از طریق سفارت سوئیس تحویل داده‌ایم و به تلاش‌های خود در مجامع بین‌المللی ادامه می‌دهیم و هم تهدیدات تروریستی را محکوم می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون این که دستگاه دیپلماسی طی یک سال اخیر منفعل عمل کرده است، اظهار داشت: در این جا باید بگویم سیاست خارجی ما طی یک سال و نیم گذشته فعال بوده و مبتنی بر تعامل و گفتگو عمل کرده است. این فعالیت همواره با تأکید بر تکریم ملت ایران بوده است.

وی افزود: تعامل نیازمند رفت و آمد و گفتگو است در همین راستا وزرای خارجی بسیاری به ایران سفر کردند و دیپلماسی پارلمانی ما در این حوزه نیز فعال است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: بحث تعامل سازنده مدنظر ماست و ما نسبت به حفظ عزت ایران با دقت عمل می‌کنیم و این مسئله به هیچ وجه نادیده گرفته نشده است، در مذاکرات نایب رئیس مجلس آلمان هم مسئولین ایرانی اظهاراتی داشته و پاسخ‌هایی را ارائه دادند.

وی افزود: پارلمان‌ها در معرض تماس‌های مستقیم هستند و معاندین خارج از کشور تماسهایی با این افراد دارند و یکی از راه‌های کمک کننده برای خنثی سازی انجام همین سفرهاست تا چهره واقعی ایران در بسیاری از مسائل روشن شود.

افخم تصریح کرد: ما به عنوان وزارت امورخارجه چارچوب امور را مراقبت کرده و ابعاد سفر را بررسی می‌کنیم و اگر این چارچوب‌ها ناقض حاکمیت ما باشد، به وظیفه خود حتما عمل می‌کنیم، البته ایران باید از فرصت گفتگو‌ها استفاده کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه بار دیگر با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای صرفا هسته‌ای است، اظهار داشت: اگر در حاشیه مذاکرات مطلبی مطرح شود، به عنوان خبر و گفتگوست، نه به عنوان مذاکرات اصلی هسته‌ای.

وی در مورد اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو گفت: به نظر می‌آید مدت طولانی است که بنیامین نتانیاهو آشفته است، از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای که جمهوری اسلامی ایران مصمم بوده تا به این مسئله پایان دهد، این فرد نگران بوده، چرا که یکی از دستاویز‌هایش در حال از دست رفتن است و آشفتگی‌های وی قابل درک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای نیازمند اراده سیاسی است و امیدواریم طرف‌های غربی این اراده را از خود نشان دهند.

افخم در ادامه پیرامون پیاده روی جان کری و محمدجواد ظریف گفت: مذاکرات هسته‌ای موضوعی پیچیده است که پرداختن به یک موضوع این چنینی در مقایسه با آن مهم نیست و من فکر می‌کنم نباید موضوع ساده را پیچیده کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وقتی مذاکرات چندین ساعت به طول می‌انجامد و هر دو وزیر می‌خواهند از تمام فرصت‌ها استفاده کنند، طبیعی است که بعد از ۳ ساعت از اتاق خارج شوند و به مدت چند دقیقه شکل این گفتگو‌ها عوض شود، بنابراین اجازه دهید مذاکرات مسیر اصلی خود را ادامه دهد و درگیر مسائل اینگونه نشویم و از متن به حاشیه حرکت نکنیم.

وی در ادامه از حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس مونیخ خبر داد و گفت: وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس شرکت می‌کنند و جان کری نیز در این اجلاس حضور دارد، بنابراین از این فرصت برای گفتگو پیرامون پرونده هسته‌ای استفاده می‌شود، اما هنوز ساعت دقیق این گفتگو و رایزنی مشخص نشده و تا این حد نهایی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان پیرامون آزادسازی «کوبانی» خاطرنشان کرد: این آزادسازی را تبریک می‌گوییم و نشان می‌دهد مقاومت قریب به ۵ ماه کوبانی بالاخره به نتیجه رسیده و همه از این مقاومت درس می‌گیرند، در همین راستا شاهد جهت گیری‌هایی در موضع برخی کشور‌ها هستیم، بنابراین امیدواریم واقع بینی در مواضع آن‌ها حاکم شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + شانزده =