کد خبر : 1472
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۹:۱۲
-

اوباما در راس هیئت ۳۰ نفره راهی عربستان شد/ جان کری و جان برنان رئیس سیا اوباما را همراهی می کنند

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دهلی نو پایتخت هند را ترک کرد و عازم عربستان سعودی شد.این سفر در پی درگذشت ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی و برای ادای احترام به او انجام می شود و منعکس کننده تقویت هم پیمانی آمریکا و عربستان سعودی است .

به گزارش علویون؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از دهلی نو به قلم روبرتا رامپتون با عنوان « سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در بحبوحه تشدید بحران در یمن »، نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به همراه هیئت ۳۰ نفره ( متشکل از مقامات بلندپایه و جمهوری خواهان کهنه کار در عرصه سیاست خارجی ) عازم ریاض پایتخت عربستان سعودی  شد تا در بحبوحه تشدید بحران در یمن با سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی دیدار و گفتگو کند.

این سفر در پی درگذشت ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان سعودی و برای ادای احترام به او انجام می شود و منعکس کننده تقویت هم پیمانی  آمریکا و عربستان سعودی است که فراتر از منافع نفتی است و شامل امنیت منطقه ای نیز می شود.

کاخ سفید اعلام کرد جیمز بیکر مقام بلندپایه حزب جمهوری خواه  که در دوران جورج بوش پدر وزیر امور خارجه آمریکا بود  و برنت اسکوکرافت مشاور امنیت ملی در دولت های فورد و  بوش پدر در عربستان سعودی به اوباما ملحق خواهند شد.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه دولت جورج دبلیو بوش ، استیفن هادلی مشاور امنیت ملی دولت بوش و جان مک کین سناتور جمهوری خواه  که اغلب منتقد سیاست خارجی باراک اوباما محسوب می شود  نیز در ریاض به رئیس جمهور آمریکا خواهند پیوست.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و جان برنان رئیس سیا و همچنین سوزان رایس و لیزا موناکو نیز بخشی از این هیئت خواهند بود .

اوباما برای رفتن به عربستان سعودی سفر خود را به هند کوتاه کرد . سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در حالی انجام می شود که واشنگتن با مناقشات بسیاری در خاورمیانه رو به روست و در کمپین خود علیه شورشیان داعش که بخش هایی از عراق و سوریه را تحت اشغال دارند  بر روی عربستان سعودی  که از جمله معدود هم پیمانان استوار واشنگتن محسوب می شود ، حساب کرده است.

گفته می شود اوباما قرار است در ساعت سه و ۲۵ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی وارد ریاض شود و چهار ساعت بعد نیز عربستان  را ترک خواهد کرد.

** درگیری ها در یمن **

مناقشات امنیتی هفته گذشته زمانی افزایش یافت که کمیته های مردمی کنترل پایتخت یمن را در اختیار گرفتند که این اقدام ضربه ای به تلاش های آمریکا برای مهار اعتراضها در این کشور محسوب می شود. این اقدام همچنین سبب شده است تلاش های واشنگتن برای محدود کردن نفوذ منطقه ای ایران تضعیف شود.
سقوط دولت یمن به سبب مرزهای طولانی با عربستان و همچنین افزایش نفوذ ایران – که رقیب مهم منطقه ای عربستان محسوب می شود   از نگرانی های مهم عربستان سعودی است.
نقش عربستان سعودی در جلب حمایت کشورهای عربی از کمپین کشورهای غربی علیه شورشیان دولت اسلامی عراق و شام ( گروه داعش ) با استقبال واشنگتن همراه شد و دیگر کشورهای غربی نیز عربستان سعودی را بازاری مهم برای فروش تجهیزات دفاعی خود می دانند.

در پی مرگ ملک عبدالله در جمعه گذشته، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد روابطی هموار را با سلمان – پادشاه جدید عربستان سعودی – آغاز کند که در دوره ای زمام امور را در عربستان  بر عهده می گیرد که روابط بین واشنگتن و ریاض با تنش همراه شده است.

سیمون هندرسون کارشناس روابط آمریکا و عربستان سعودی در موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن در مقاله ای اعلام کرد:« بیانیه نهایی هر چه که باشد،  سوریه، ایران، داعش و بهای نفت از موضوعات مورد بحث در ریاض خواهند بود.»

او همچنین اعلام کرد:« جالب ترین سوال در ذهن رئیس جمهور اوباما این خواهد بود که آیا دستورالعمل های سلمان پادشاه عربستان سعودی و تیم مشاورانش با دستورالعمل های ملک عبدالله متفاوت خواهد بود یا خیر.»

انتقاد آمریکا از عربستان سعودی بر سر پیشینه حقوق بشری اش متوقف شده است و پیش بینی می شود همچنان در همین حالت سکوت باقی بماند. گروه های بین المللی حقوق بشری از مقامات عربستان سعودی به سبب زندانی کردن فعالان انتقاد کرده اند.

اما کاخ سفید ممکن است برای منعکس کردن نگرانی های حقوق بشری در عربستان سعودی تحت فشار قرار گیرد . کاخ سفید تأکید می کند اوباما در دیدارهای خصوصی با رهبران کشورهای هم پیمان درباره این موضوع گفتگو می کند.

با وجود هم پیمانی بین آمریکا و عربستان سعودی که سنگ بنای سیاست واشنگتن در قبال خاورمیانه محسوب می شود ، ریاض از ناکامی دولت اوباما برای انجام اقدامات بیشتر با هدف سرنگون کردن  بشار اسد رئیس جمهور سوریه ابراز نگرانی کرده است. عربستان سعودی همچنین از تلاش های به رهبری آمریکا برای مذاکره درباره توافق هسته ای با ایران ابراز خشم کرده است.

حاکمان عربستان سعودی از این موضوع نیز نگران هستند که اوباما در حال نادیده گرفتن هم پیمانان عرب خود است به ویژه این که آمریکا از حمایت از حسنی مبارک در زمان سقوط دولتش طی اعتراضات مردمی در اوایل سال ۲۰۱۱ دست کشید.

روابط آمریکا و عربستان سعودی پس از دیدار اوباما از ریاض در ماه مارس گذشته رو به بهبود گذاشت.

 

منبع: شبکه خبر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =