کد خبر : 1220
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۹:۵۳
-

تغییر اوضاع در امریکا و ضرورت توافق هرچه سریعتر

یک پایگاه تحلیلی امریکایی نوشت؛ در حالی که مذاکره‌ کنندگان در تلاش هستند تا ماه مارس به چارچوب توافق نهایی دست یابند، اما دولت امریکا در شرایطی قرار گرفته که باید برای توافق نهایی با ایران، به شدت عجله کند و این فرصت ارزشمند را از دست ندهد.

به گزارش علویون؛ اندیشکده ها و مراکز مطالعات سیاسی در امریکا، با آگاهی از نیاز حیاتی امریکا به توافق با ایران برسر مسائل مختلف بین المللی، تلاش می کنند دولت امریکا را وادارند که برای استفاده از فرصت بوجود آمده فعلی عجله بیشتری به خرج دهد و تا قبل از روی کار آمدن جمهوری خواهانی که ممکن است با نادانی و یا تاثیرپذیری از لابی صهیونیستی، هزینه های بیشتری برای امریکا بوجود آورند، چارچوب توافق نهایی درباره پرونده هسته ای ایران را طراحی کنند.

با این وجود، این تحلیلگران سعی می کنند در عرصه رسانه ای، مشکل امریکا و دولت این کشور را، به عنوان مشکل ایران نیز جلوه دهند تا نه تنها موقعیت مذاکره کنندگان امریکایی تضعیف نشود، بلکه زمینه ای فراهم شود که آنها بازهم، نیاز خود را به عنوان امتیاز، به طرف مقابل بفروشند.

پایگاه تحلیلی “المانیتور” در مقاله‌ای به قلم “لورا روزن” می‌نویسد: با وجود شکاف‌های موجود بر سر مسائل بسیار مهم و اساسی که برای دستیابی به توافق نهایی، باید آن‌ها را برطرف نمود، حس جدیدی از اضطرار به وجود آمده و مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی را برای طراحی هر چه سریع‌تر چارچوب توافق نهایی، به تلاش واداشته است.

در تاریخ ۱۵ ژانویه، مصادف با ۲۵ دی ماه، مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی در هتل «واتر فرانت» ژنو، در تلاش برای تهیه پیش‌نویس سندی برای ارائه به سایر اعضای ۱+۵  ( ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان ) که قرار است در ۱۸ ژانویه در همین مکان با یکدیگر دیدار کنند، به مدت بیش از ۶ ساعت، با یکدیگر به دیدار و گفت و گو پرداختند.

ایران و گروه ۱+۵، در ماه نوامبر به توافق رسیدند تا مذاکرات هسته‌ای را تا تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، تمدید کنند. آن‌ها در عین حال تلاش می‌کنند تا فرا رسیدن ماه مارس، به چارچوب توافق بلندمدت هسته‌ای با ایران دست پیدا کنند.

یکی از دیپلمات‌های شرکت کننده در مذاکرات، پنجشنبه هفته گذشته به «المانیتور» گفت: «ما بر روی «پیش‌نویس» چارچوب توافقنامه کار نمی‌کنیم، بلکه تلاش ما این است که به یک چارچوب واقعی دست پیدا کنیم. به اعتقاد من، ما می‌توانیم در چند روز آینده بفهمیم که تا چه‌اندازه‌ای پیشرفت صورت گرفته است.»

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران سه شنبه هفته گذشته به خبرنگاران گفت: در حالی که مذاکرات «در فضایی جدی و صریح برگزار شد، اما ما هنوز با توافق نهایی فاصله داریم.» به اعتقاد وی، قضاوت در مورد نتیجه مذاکرات هنوز زود است.
هارشنبه هفته گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش جان کری، در گفت و گویی ۸ ساعته که شامل پیاده روی ۱۶ دقیقه‌ای آ‌ن‌ها در خیابان‌های ژنو بود، با یکدیگر به بحث و گفت و گو پرداختند.

وزرای خارجه ایران و آمریکا ابراز امیدواری کردند که مذاکرات اخیر ایران و آمریکا در ژنو، بتواند به تسریع توافق نهایی کمک کند. وزاری امور خارجه‌ای که در ۱۵ ژانویه در پایتخت‌های اروپایی با ظریف دیدار کردند نیز بر ضرورت نهایی‌سازی توافق، در چارچوب زمانی کنونی، تاکید کردند.

هر دو طرف احساس می‌کنند که فضای سیاسی برای طولانی شدن مذاکرات در هر دو کشور، به خصوص در آمریکا ( با توجه به اینکه جمهوریخواهان این ماه اداره کنگره را در دست می‌گیرند )  و همچنین با در نظر گرفتن کاهش قیمت نفت که فشار دوباره‌ای بر اقتصاد ایران وارد کرده است، سخت‌تر شده است.
وزرای  خارجه ایران و آلمان
پنجشنبه هفته گشته، «فرانک والتر اشتاین مایر»، وزیر امور خارجه آلمان، طی دیدار با محمد جواد ظریف در شهر برلین، اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم به روند تمدید مذاکرات ادامه دهیم.» وی با اشاره به تمدید هفت ماهه مذاکرات اتمی گفت: «ما اکنون باید از این فرصت زمانی که به تازگی به دست آمده است استفاده کنیم.»

در نشستی بین «فدریکا موگرینی»، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا  و محمد جواد ظریف در شهر بروکسل که در ۱۵ ژانویه برگزار شد، دو طرف به توافق رسیدند که نباید زمان را از دست دهند. «موگرینی» گفت: «مذاکرات باید در زمان توافق شده، به نتیجه برسد.»

وزیر امور خارجه ایران که در چند روز گذشته با سفر به چند کشور اروپایی  مذاکرات  فشرده ای با همتایان فرانسوی، آلمانی و همچنین وزیر امور خارجه امریکا و مسئول سیاست اتحادیه اروپایی انجام داد بود  پیش از ترک ژنو گفت غربی‌ها باید تصمیم سیاسی بگیرند و بدانند  مذاکره و فشار با یکدیگر قابل جمع نیست.

دکتر ظریف همچنین با بیان اینکه  مسیر  برای رسیدن به یک راه حل، کاملا هموار و قابل دستیابی است افزود طرف های ما باید به این برداشت جدی برسند که موضوع هسته ای ایران فقط از مسیر مذاکره قابل حل است.

اما در انسوی اقیانوس اطلس و تقریبا همزمان با مذاکرات وزیر امور خارجه امریکا با دکتر ظریف “جان بوینر” رئیس مجلس نمایندگان این کشور  با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر اعلام کرد  تحریم علیه ایران تشدید خواهد شد.

رییس جمهور  امریکا  دو روز پیش در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس از نمایندگان مجلس کشورش خواست از وضع تحریم های جدید علیه ایران در مقطع کنونی پرهیز کنند چرا که تحریم جدید درزمان  مذاکرات هسته ای به نفع امریکا نیست.

رئیس مجلس نمایندگان امریکا به فاصله یک روز  با رد درخواست رئیس جمهور کشورش  گفت: برای ما درخواست اوباما مهم نیست بلکه مهم وارد کردن فشار بیشتر به ایران است.

 

دانلود

منبع: شبکه خبر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دوازده + 15 =