کد خبر : 365
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
-

ضرورت‌های انقلاب محتوا در شبکه‌های تلویزیونی/ چشم امید بینندگان به افزایش کیفی برنامه‌ها

تغییر و تحولات صورت گرفته در تلویزیون این امید را در مخاطبان زنده می‌کند که قرار است نقاط ضعف برطرف شده و نقاط مثبت گذشته نیز با قوت به کار خود ادامه دهند. به گزارش علویون؛ بعد از انتصابات جدید مدیران صداوسیما در بخش‌های مختلف به ویژه سیما و در پی آن تغییرات مدیران شبکه‌ها

تغییر و تحولات صورت گرفته در تلویزیون این امید را در مخاطبان زنده می‌کند که قرار است نقاط ضعف برطرف شده و نقاط مثبت گذشته نیز با قوت به کار خود ادامه دهند.
به گزارش علویون؛ بعد از انتصابات جدید مدیران صداوسیما در بخش‌های مختلف به ویژه سیما و در پی آن تغییرات مدیران شبکه‌ها در چند روز گذشته، تغییرات در محتوای برنامه‌های تلویزیونی و شاید بهتر بگوییم انقلاب در تولید محتوا و تغییرات بنیادی در برنامه‌های تلویزیونی بی‌خاصیت و کم مخاطب برای رسانه ملی بیش از پیش احساس می‌شود. هر چند این تغییرات برای ایجاد تحول، مستلزم شناخت دقیق از وضعیت فعلی بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما و حرکت انقلابی مدیران منصوب شده است.

**سینمایی‌ها در شبکه‌های یک و دو

حضور ۲ مدیر سینمایی در شبکه یک و دو (احسانی و جعفری جلوه)، بی‌شک نوید حضور سینماگران حرفه‌ای در تولید ساختارهای نمایشی را می‌دهد. ظاهرا این انتصاب‌ها با هدف تقویت مجموعه‌های نمایشی و تله‌فیلم‌ها اتفاق افتاده، خصوصا اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا این دو شبکه جدای از رویکردشان (ملی برای شبکه یک و اجتماعی برای شبکه دو) قرار است سکاندار ساختارهای نمایشی تلویزیون نیز باشند.

البته «مهدی فرجی» مدیر سابق شبکه یک سیما گام‌های بلندی در تولید محتوا در شبکه یک سیما برداشته بود و اگر احسانی با همین رویکرد هم در این شبکه کار خود را ادامه دهد، قطعا موفقیت این شبکه تضمین شده است.

اما ماجرا در شبکه دو سیما کاملا متفاوت است. شبکه دو پیش از این عنوان کودک و خانواده را بردوش می‌کشید و از جمله ماموریت‌های اصلی این شبکه تامین محتوا برای گروه سنی کودک بود. ماموریتی که گاه بر سایر امور محوله شبکه دو سایه می‌افکند و از بقیه امور محوله پیشی می‌گرفت. حال باید دید با تغییر رویکردی که در شبکه دو سیما صورت گرفته و تغییر ماموریت این شبکه و پرداختن صرف به مسائل اجتماعی، این شبکه با حضور جعفری جلوه که پیش‌تر هم اشاره شد رویکرد نمایشی قوی‌تری دارد، چگونه اداره خواهد شد.

**سکان شبکه سه همچنان در دستان پورمحمدی

انتصاب در شبکه سه سیما بیشتر نشان از تعصب پورمحمدی نسبت به این شبکه دارد. میرحسینی که از بازوان پورمحمدی در زمان سکانداری وی در شبکه ۳ بود مدیریت این شبکه را به عهده گرفت تا همچنان پورمحمدی با ظرافت‌های خاص خود این شبکه را هدایت کند و کسی را به این سمت بگمارد که شبکه سه سیما و نحوه مدیریت پورمحمدی بر این شبکه را بیشتر بداند و بدون اختلاف احتمالی مدیریتی، پورمحمدی به نوعی بطور غیر مستقیم همان روند قبلی خودش را در این شبکه پیش ببرد.

البته نباید از این نکته غافل شد که پورمحمدی در شبکه سه سیما کارنامه طلایی داشت و از جمله بهترین برنامه‌های نمایشی تلویزیون در دوران وی ساخته شد.

**شبکه چهار همانی که بود

از نظر مدیران صدا و سیما، رستم‌وندی ظاهرا عملکرد خوبی را از خود بجا گذاشت تا در سمت مدیریت شبکه چهار باقی بماند و شبکه فرهنگ و هنر و علم تلویزیون را البته به شیوه مدیران جدید به پیش ببرد. هر چند به نظر می‌رسد لزوم بازنگری جدی در برنامه‌های تلویزیونی این شبکه نیز وجود دارد و قشر فرهیخته جامعه که این شبکه را متعلق به خود می‌دانند، توقعات بیشتری از برنامه های شبکه چهار سیما دارند.

**شبکه پنج و مسیری سخت پیش‌روی مدیر جدید

یکی از سخت‌ترین کارها در دوره جدید، مدیریت شبکه پنج سیماست. چرا که این شبکه از یک شبکه استانی به یک شبکه ملی ارتقاء یافته است و الزامات خاص خود را در تولید برنامه ملی می‌طلبد که در این مسیر بسیاری از برنامه‌های استانی این شبکه که بسیار هم بی‌خاصیت و صرفا بدلیل رویکرد استانی شبکه پخش می‌شد دیگر جایگاه پیشین را نخواهند داشت و به احتمال زیاد به زودی باید حذف شوند.

ضمن اینکه شبکه پنج باید با رویکردی اقتصادی برنامه‌های خود را تولید و پخش کند. ناگفته پیداست مخاطبان این شبکه از بخش‌های مختلف اجتماعی و با ذائقه و سلایق متفاوتی برخوردار هستند که جذابیت، تنوع و محتوای اثرگذار برنامه‌های آن بسیار مهم است. در این گستره بسیار زیاد مخاطب و مطالبات مردم و مسئولان، تولید برنامه تلویزیونی در این حوزه، بسیار سخت و حساس خواهد بود و بایستی با ورود تهیه کنندگان حرفه‌ای‌، متعهد و دلسوز راه برای احترام به سلیقه مخاطب باز شود، راهی که تاکنون بسته بوده است.

وجود تهیه‌کنندگان برنامه‌های‌سنتی که به طور عجیب این برنامه‌ها را سالیان درازی است بین خود دست به دست می‌کنند و برخی از آنان خانواده‌هایشان خارج نشین هستند و فارغ از کیفیت و محتوای برنامه‌های تلویزیونی به منافع مالی آن می‌اندیشند و برنامه‌های تلویزیونی را صرفا محلی برای کسب هزینه‌های زندگی خانواده‌هایشان در خارج از کشور می‌دانند آنچه برایشان از اهمیت برخوردار نیست ذائقه مردم، فرهنگ و نیاز مخاطب است.

این معضلی است که در بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی شاهد آن هستیم و در شبکه پنج سیما پر رنگ‌تر. مدیران جدید سیما بایستی با حرکت جهادی و انقلابی خود، ضمن حذف چنین تهیه‌کنندگانی که با چپاول بیت االمال باعث از دست رفتن مخاطب تلویزیون می‌شوند، زمینه را برای ظهور برنامه‌های موثر و پر مخاطب فراهم کنند. به خصوص که رویکرد شبکه پنج سیما اقتصادی است و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و حرکت جهادی در اولویت این شبکه قرار دارد.

همچنین از جمله شایعاتی که درباره این شبکه مطرح است، نیز ایجاد بحران‌سازی است که در دستور کار برخی در این شبکه است. بحران‌های کاذبی که قرار است مدیر جدید این شبکه با آنها دست به گریبان شود.

شبکه پنج سیما در گذشته دور (مدیریت پورمحمدی، مفید و رجبی معمار) در حوزه سریال‌سازی توفیقات خوبی در جذب مخاطب داشته است، زحماتی که طی سال‌های اخیر بر باد رفته و توان مدیریتی شایسته‌ای در بهره‌مندی از منابع تخصصی تولیدات نمایشی که در گذشته در اختیار داشت ، از خود بروز نداده است.

**تولیدات کارشناسی نشده و هزینه‌های اضافی روی دست شبکه پنج

از جمله سریال‌هایی که از همان روز های اول حضور معاون جدید سیما (علی اصغر پورمحمدی) یکی از دغدغه‌هایش بود، سریال اتاق عمل مهران مدیری بود.، به طوری که با وجود تصویربرداری ۷ قسمت از این مجموعه ۹۰ قسمتی دستور توقف و بازنگری در آن را صادر کرد.

این اتفاق درحالی افتاده که پیش از این پورمحمدی آثار قابل توجه و ماندگاری را به مهران مدیری سپرده است، اما حالا دست از رفاقت‌های قدیم برداشته و شاید در جهت ارتقاء کیفی تولیدات مدیری که چند سالی است در تلویزیون نبوده، دستور بازنگری این سریال را داده است.

پروسه اصلاح و شروع مجدد اتاق عمل با هزینه زیاد و بسیار طولانی‌تری از زمان اعلامی خواهد بود یا حتی احتمال دارد این پروژه به علت اثرات منفی پخش آن بر گروه زیادی از جامعه به ویژه پزشکان و پرستاران و … به طور کلی تعطیل شود.

حالا مدیری (مجید زین‌‌العابدین) به ریاست این شبکه منصوب شده است که نشان داده در بحران‌ها قابلیت مقاومت را دارد و در کارنامه خود دست و پنجه نرم کردن با موضوعاتی همچون توقف پخش سریال سرزمین کهن و ماجراهای تهیه کنندگان و کارشناسان برنامه سمت خدا و … را دارد.

از سوی دیگر اقدامات ارزشمندی در تحول تولید و پخش مسابقات ورزشی به ویژه پخش جذاب و به اصطلاح خیابان خالی کن مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ ، مسابقات لیگ والیبال ، بازی‌هایی آسیایی اینچئون و تولید و پخش سریال‌های جذاب و تاثیرگذاری همچون آوای باران، دردسرهای عظیم، پژمان و … انتظارات را از این مدیر جوان بیشتر کرده است.

تقریبا می‌توان گفت پرچالش‌ترین شبکه تلویزیون، در حال حاضر شبکه تهران است که زین‌العابدین باید از پایه بسیاری از ساختارها را درست کند.

سئوال اصلی هم اینجاست که آیا «زین العابدین» می‌تواند در مقابل این موضوعات همچون شبکه سه سربلند باشد و با کارنامه قابل قبول بیرون بیاد؟ خصوصا اینکه برنامه سازان و کارکنان شبکه پنج جدیت و قاطعیت مدیر جدید را در مهار و اصلاح این مسایل و بحران ها خواستارند.

**شبکه آموزش و آینده‌ای مبهم

«مهدی قاسمی» مدیر سابق شبکه آموزش سیما را می‌توان از جمله مدیران خوش سلیقه تلویزیون دانست.

قاسمی در طول دوران مدیریت خود، پربیننده‌ترین و موفق‌ترین برنامه صبحگاهی یعنی «صبحی دیگر» را روانه آنتن کرد و با پخش مداوم «رادیو هفت» بسیاری از مخاطبان شبانگاهی رسانه ملی را از آن خود کرد.

همچنین مشاعره، سفید، هفت کلام حرف حساب، نشانه‌ها و برنامه‌های بسیاری دیگر از جمله آثار موفقی بودند که در زمان پخششان از شبکه آموزش به موفقیت دست یافتند.

اما حالا سعید ساری سکان دار این شبکه شده است. او پیش از این در شبکه قرآن فعالیت می‌کرد و پس از آن هم به مرکز صبا رفت و به تولید انیمیشن برای کودکان و خردسالان پرداخت. حال باید دید رویکرد این مدیر در شبکه آموزش چگونه خواهد بود و نگاهش به ماموریت شبکه آموزش چگونه است.

**فرمان مدیریت شبکه مستند در دستان مدیری جوان

رضا پورحسین چهره‌ای شناخته شده و پیشکسوت است که نامش با شبکه مستند گره خورده است. او این شبکه را از ابتدا تا امروز بنا نهاد و بزرگ کرد و حالا می‌توان ادعا کرد شبکه مستند، شبکه‌ای ویژه مخاطبان خاص است که به صورت مداوم بیننده برنامه‌های آن هستند.

حالا قرار شده مدیریت این شبکه را «امیر تاجیک» ادامه بدهد. مدیری که جوان است و پیش از این هم سابقه مدیریتی در این سطح کلان را نداشته است.

باید دید این مدیر جوان که قطعا نگاه متفاوت و جسورانه‌تری به موضوعات دارد، این شبکه را چطور مدیریت خواهد کرد.

منبع: فارس
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =