کد خبر : 177
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
-

روش بی شرمانه برای انتقال متهمین در هواپیماهای امریکایی

روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه در گزارشی در شماره امروز خود نوشت : آنکارا شکنجه های غیر انسانی سازمان سیا را محکوم اما در باره نقل و انتقال بازداشت شدگان از طریق پایگاه اینجیرلیک سکوت کرد. به گزارش علویون از شبکه خبر؛ جمهوریت نوشت :‌ وزارت امور خارجه ترکیه انتشار گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه های

روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه در گزارشی در شماره امروز خود نوشت : آنکارا شکنجه های غیر انسانی سازمان سیا را محکوم اما در باره نقل و انتقال بازداشت شدگان از طریق پایگاه اینجیرلیک سکوت کرد.

به گزارش علویون از شبکه خبر؛ جمهوریت نوشت :‌ وزارت امور خارجه ترکیه انتشار گزارش سنای آمریکا درباره شکنجه های غیر انسانی که سازمان سیا علیه مظونین به دست داشتن در اقدامات تروریستی انجام داد ، برای آشکار شدن این مسئله مهم ارزیابی و تاکید کرد عاملان این شکنجه ها باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت : بخشی از گزارش که ما بررسی کرده ایم نشانگر آنست که رفتارها و شکنجه های غیر انسانی و غیر قابل قبول صورت گرفته است.

جمهوریت می افزاید : مقامات ترکیه به رغم انتقادها از این مسائل به این موضوع اشاره نمی کنند که سازمان سیا در چارچوب برنامه شکنجه مظونین ، ۲۴ بار از پایگاه هوایی اینجیرلیک و حریم هوایی ترکیه استفاده کرده است. این ادعاها در اسناد ویکیلیکس نیز منتشر شد. راس ویلسون سفیر سابق آمریکا در ترکیه در یکی از اسناد مورخ ۸ ژوئن ۲۰۰۶ میلادی در نامه ای به فرمانده وقت نیروی هوایی آمریکا جزییات موافقت ترکیه را تشریح کرده است.

هواپیمای انتقال متهمین آمریکایی

وی در این نامه که پیش از سفر نورمن شوارتز فرمانده وقت نیروی هوایی آمریکا ارسال شده است ، به وی اعلام کرد که ارتش ترکیه از سال ۲۰۰۲ میلادی به آمریکا اجازه داده است از پایگاه اینجیرلیک برای نقل و انتقال بازداشت شدگان استفاده کند. وی خاطر نشان کرد ، هواپیماهای متعلق به سیا تا آن تاریخ ۲۴ بار از پایگاه هوایی اینجیرلیک ترکیه استفاده کردند.

بر اساس این گزارش ستاد ارتش آمریکا تصمیم گرفته بود شوارتز در سفری که ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی به ترکیه انجام داد برای تمدید دوباره مجوز مذکور با مقامات ترکیه گفتگو کند.

جمهوریت در ادامه این گزارش درباره ادعاهای همکاری ترکیه با سازمان سیا نوشت : ترکیه در دستگیری یک مظنون به سیا کمک کرد و اجازه استفاده از حریم هوایی و پایگاه هایی  هوایی خود را داد. در سال ۲۰۰۶ میلادی عبدالباقی که وی به عنوان مسئول عملیات القاعده در افغانستان نام برده می شد در ترکیه دستگیر و به آمریکا تحویل داده شد. وی ماه آوریل ۲۰۰۷ میلادی به پایگاه گوآنتانامو فرستاده شد. همچنین بر اساس ادعاهای دیگر دست کم ۶ تن از افرادی که به صورت غیر قانونی به گوانتانامو فرستاده شدند از طریق اینجیرلیک به این پایگاه فرستاده شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه − 2 =