کد خبر : 292642
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
-

افشای افزایش تهدیدات علیه مخالفان سعودی مقیم لندن

افشای افزایش تهدیدات علیه مخالفان سعودی مقیم لندن

تحقیقات روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» از افزایش روند تهدیدات علیه مخالفان سعودی در لندن در سایه حکومت سرکوب گرایانه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و رویکرد او مبتنی بر سرکوب و نابودی مخالفان صلح‌جو در داخل و خارج از عربستان پرده برداشت.

به گزارش عصرقائم، این روزنامه انگلیسی نوشت، یحیی العسیری، دبیرکل سابق حزب مخالف تجمع ملی چاقوی بزرگی را بر لبه پنجره آشپزخانه خود پیدا کرد و به دنبال آن تهدیدات در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی علامت چاقو و کلمه -به زودی- منتشر شد.

این روزنامه همچنین نوشت، در میان مخالفان سعودی تبعیدی در لندن ترس‌هایی در خصوص تکرار سناریو قتل شنیع جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در ترکیه در اکتبر ۲۰۱۸ وجود دارد.

طبق نوشته این روزنامه انگلیسی، عدم توجه پلیس انگلیس، دولت سعودی را ترغیب کرده که مزدورانش را به سمت انجام اقدامات خشونت‌بار در حق مخالفان سعودی در لندن پیش ببرد. پلیس انگلیس از تحقیق در خصوص کمپین تهدید علیه یحیی العسیری و جست‌وجوی اثر انگشت بر روی چاقو یا بررسی دوربین مداربسته خودداری کرد؛ با علم بر اینکه العسیری با تهدیدات قتل و تصاویر حامل عبارت «برای روبه‌رو شدن با بن سلمان به عربستان باز خواهی گشت»، مواجه شد.

پیشتر شبکه جهانی «آیفکس» گزارش داد، نظام سعودی سابقه جاسوسی از شهروندان و سرکوب مخالفان مدنی را دارد.

این شبکه جهانی ضمن اشاره به جنایت‌های ولیعهد عربستان در تشدید روند کمپین امنیتی و اقدامات سرکوب گرایانه علیه شخصیت‌های آکادمیک، حقوقدانان و فعالان سعودی، اعلام کرد، عربستان از زمان روی کار آمدن بن سلمان تاکنون همچنان شاهد بازداشت‌های گروهی گسترده است و هدف اصلی کمپین امنیتی بن سلمان، نابودی مخالفان صلح‌جو است.

نظام سعودی از قانون جرایم اطلاعاتی برای سرکوب فعالان و از بین بردن آزادی عقیده و بیان برای تقویت حکومت استبدادی خود استفاده می‌کند.

قانون جرایم اطلاعاتی یکی از ابزارهای سرکوب است که ولیعهد عربستان علیه کسانی که نظرات خود را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند، استفاده می‌کند.

با ظهور شخصیت‌های فعال در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر و اسنپ چت، مقامات سعودی نسبت به آزادی بیان و سرکوب آزادی‌ها محتاط‌تر شده‌اند.

از بارزترین بندهای این قانون در خصوص سرکوب آزادی بیان، ماده شش است که در آن قید شده هر شخصی که به نظم عمومی آسیب برساند و در اینترنت در این زمینه تولید محتوا کند به سه میلیون ریال جریمه نقدی و به سه سال حبس محکوم می‌شود.

همانطور که در ماده هفت این قانون آمده است که هر شخصی که برای یک سازمان تروریستی یک سایت اینترنتی در فضای مجازی ایجاد کند به پنج میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر بر تشدید اقدامات سرکوبگرانه در عربستان، علی‌رغم آزادی تعدادی از بازداشت‌شدگان در سایه ادامه احکام سنگین، ممنوع‌السفری و نقض‌های شکنجه تاکید کرد.

این مرکز اعلام کرد، سرکوب مخالفان، فعالان حقوق بشر و منتقدان مستقل توسط مقامات آل سعود به رغم آزادی برخی از فعالان برجسته در ابتدای سال ۲۰۲۱ با همان شدت ادامه دارد.

در همین راستا، عبدالله العوده، از مخالفان، از راهکارها و وسایل مخالفان سعودی برای تغییر نظام حاکم در عربستان پرده برداشت.

عبدالله العوده تصریح کرد، فعالان مخالف در سازمان فکری «داون» آمریکا و همتایان آنها در انگلیس، حزبی سیاسی تاسیس کردند و نام آن را مجتمع ملی نامیدند.

العوده، مدیر تحقیقات عربستان و امارات در داون گفت، آیا فعالان مخالف سعودی آماده تغییر نظام حاکم در آن هستند؟

وی تاکید کرد، این تغییر به همگان اجازه می‌دهد از آزادی‌ها و آزادی‌های اساسی استفاده کنند و هدف اصلی، ایجاد یک سیستم دموکراتیک است که مانند هر سیستم دموکراتیک منعکس کننده مردم عربستان، ارزش‌ها و آزادی اساسی آنها است.

وی ادامه داد: من بر این باور هستم که آن باید بخشی از تاریخ باشد. ما به عنوان شهروندان سعودی درخواست آزادی داریم. ما خواهان آزادی تجمع ملی و آزادی در تشکیل احزاب و همچنین آزادی مسالمت آمیز هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: ما می‌خواهیم انتخابات مجلس و پارلمان را داشته باشیم که بودجه و پول به جیب یکی نرود، بلکه به دست مردم برسد و در خدمت منافع خود به عنوان مردم عربستان باشد.

العوده در پاسخ به هر طرحی برای نابودی نظام سعودی و تبدیل آن به نظام جمهوری یا سلطنت مشروطه گفت: این طرح شامل باز کردن آغوش ما به روی اقشار مختلف جامعه عربستان است. محمد بن سلمان برای جامعه سعودی و منطقه به منزله خطر است و تا زمانی که او هست، عامل ایجاد بی‌ثباتی نیز وجود دارد.

افشای افزایش تهدیدات علیه مخالفان سعودی مقیم لندن
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − یازده =