کد خبر : 292613
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
-

حزب‌ دموکرات کردستان عراق موضع نهایی خود را درباره ریاست‌جمهوری اعلام کرد

حزب‌ دموکرات کردستان عراق موضع نهایی خود را درباره ریاست‌جمهوری اعلام کرد

حزب دموکرات کردستان عراق امروز، دوشنبه اعلام کرد از پست ریاست‌جمهوری به نفع اتحادیه میهنی کردستان عراق صرف نظر کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از شفق نیوز، براساس عرف سیاسی عراق، همواره اتحادیه میهنی کردستان عراق پست ریاست‌جمهوری را در دست داشته است.

حزب دموکرات کردستان عراق در انتخابات پارلمانی عراق ۳۱ کرسی در مقابل ۱۷ کرسی اتحادیه میهنی کردستان را به دست آورد و این نتایج باعث شد برخی رهبران حزب دموکرات بگویند که امکان دارد این حزب ریاست‌جمهوری عراق را به دست بگیرد.

پارلمان عراق نیز روز یکشنبه شاخوان عبدالله از حزب دموکرات کردستان را به عنوان معاون دوم رئیس پارلمان انتخاب کرد به این ترتیب پست ریاست‌جمهوری به اتحادیه میهنی می‌رسد.

فاضل میرانی، منشی دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق گفت: وقتی ما پست معاون رئیس پارلمان را انتخاب کردیم برخی طرف‌ها باید دریابند که پست ریاست‌جمهوری را واگذار کرده‌ایم.

وی افزود: حزب ما برنامه‌ای برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری ندارد.

اظهارات میرانی در حاشیه همایش مرکز مطالعات استراتژیک حزب دموکرات در اربیل مطرح شد.

میرانی در اشاره به حزب اتحادیه میهنی اضافه کرد: برخی باید می‌فهمیدند زمانی که ما پست معاون رئیس پارلمان را انتخاب کردیم یعنی ریاست‌جمهوری را به دیگران سپردیم؛ اما متوجه نشدند.

پیشتر رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته بودند، مصمم هستند برهم صالح را برای ریاست‌جمهوری نامزد کنند و برخی مخالفان حزب دموکرات نیز به آن اشاره کردند.

میرانی به پرونده‌ نامزدها اشاره نکرد و گفت، حزبش موضوع پست را با اتحادیه میهنی بررسی خواهد کرد.

او همچنین به تحریم روند رای گیری نامزد حزب دموکرات یعنی شاخوان عبدالله برای پست معاون رئیس‌ پارلمان اشاره کرد و گفت: این اقدام آنها بدتر از اقدام‌شان علیه نیچروان بارزانی نبود؛ زمانی که خواست خودش را برای ریاست اقلیم نامزد کند و اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان عراق به او رای نداد با اینکه رئیس اقلیم یکی از مدافعان اصلی اتحادیه میهنی در داخل حزب دموکرات بود و ما با وجود آن با اتحادیه میهنی یک بار دیگر نشستیم و این بار نیز با آنها نشست برگزار خواهیم کرد.

او به تحریم جلسه رای گیری برای هیئت رئیسه پارلمان جدید از سوی فراکسیون‌های پارلمانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی طرف‌ها روی مسائل ملی توافق ندارند در حالیکه باید اجماع ملی همه اقشار یعنی کردها، عرب‌ها و ترکمان‌ها و مسیحیان را دور هم جمع کند؛ اما این سرسپردگی برای کشور نیست بلکه قومی‌گرایی است.

میرانی اضافه کرد: گروه‌های سیاسی باید روی عدم تکرار تحریم در انتخاب پست‌های دیگر نظیر ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری تلاش کنند.

از سوی دیگر، این مسؤول از بازگشت هیئت کردها به ریاست هوشیار زیباری از بغداد به اربیل خبر داد و گفت، نشست‌ها در بغداد بعد از پایان انتخاب هیئت رئیسه پارلمان خاتمه یافت و الان باید برای مرحله انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری ظرف روزهای آینده آماده شد.

ریاست‌ پارلمان ضرب الاجل نهایتا آخر هشتم فوریه را برای تحویل اسامی نامزدهای ریاست‌جمهوری مشخص کرد.

حزب‌ دموکرات کردستان عراق موضع نهایی خود را درباره ریاست‌جمهوری اعلام کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 8 =