کد خبر : 291942
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
-

گوردون براون: افغانستان بزرگترین بحران انسانی زمان است

گوردون براون: افغانستان بزرگترین بحران انسانی زمان است

نخست وزیر سابق انگلیس با اشاره به وضعیت افغانستان پس از خروج آمریکا گفت، غرب “خوابگردی است که دارد به سوی بزرگترین بحران انسانی زمان” گام برمی‌دارد.

به گزارش عصرقائم، گوردون براون، نخست وزیر سابق انگلیس در یادداشتی برای نشریه تایمز هشدار داد، افغانستان در “لبه پرتگاه سقوط اقتصادی و فروپاشی اجتماعی” قرار دارد و از جامعه جهانی خواست بزرگترین کمک انسانی که تا به حال به یک ملت شده را به این کشور اختصاص دهد.

براون گفت، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مفرط مواجه است، از جمله یک میلیون کودک که در خطر مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند.

او به آمار سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد که می‌گویند اقتصاد افغانستان در سال میلادی آینده، ۲۰ تا ۳۰ درصد ضعیف‌تر خواهد شد؛ براون این آمار را “بی‌سابقه” دانست.

این سیاستمدار پیشین انگلیس گفت: هیچ کشوری در دوران اخیر از چنین فقر جهانی‌ای که احتمالا قرار است گریبان‌ افغانستان را بگیرد، رنج نبرده است.

براون خاطرنشان کرد: جالب اینجاست که در حالی تقریبا تمامی شهروندان افغانستان به این سرنوشت شوم محکوم شده‌اند که تمامی مجامع بین‌الملل وعده داده‌اند که به “اهداف توسعه پایدار” دست یافته و تا آخر دهه میلادی فعلی، جهان را از فقر مطلق پاک کنند.

او گفت، با وضع موجود، ما به جای ریشه‌کن کردن “فقر مطلق در سراسر جهان”، کشوری خواهیم داشت که فقر مطلق سراسر ریشه‌هایش را سوزانده است.

این نخست‌وزیر پیشین انگلیس در ادامه گفت، تاثیر بحران فقر افغانستان، دامن‌گیر اروپا هم خواهد شد، چرا که هزاران افغان قحطی‌زده، بین گرسنگی و ترک وطن، مهاجرت را انتخاب خواهند کرد.

او همچنین هشدار داد که دست روی دست گذاشتن غرب از زمان خروجش از افغانستان در ماه اوت، هیزمی بر آتش “بهره‌جویی از تلخ‌کامی افغان‌های گله‌مند از غرب شده است؛ آتشی که گریبان ما را خواهد گرفت.”

براون برای رسیدگی هرچه زودتر به این بحران، خواستار کمک ۴.۵ میلیارد دلاری دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد شد؛ بودجه‌ای که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به ۲۲ میلیون تن از آسیب‌پذیرترین شهروندان افغانستان استفاده خواهد شد.

او گفت: جنگ افغانستان چندین تریلیون دلار هزینه روی دست آمریکا گذاشت؛ قطعا فراهم کردن بودجه‌ای چهار میلیارد دلاری برای پیش‌گیری از قحطی در این آرامش پیش از طوفان، از توان ما خارج نیست.

براون در پایان گفت: این تراژدی پیش‌بینی شده، نمی‌تواند یک تراژدی لاینحل باشد.

گوردون براون: افغانستان بزرگترین بحران انسانی زمان است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 2 =