کد خبر : 291852
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
-

روز شماری طلافروشان برای اجرای قانون جدید ارزش افزوده

روز شماری طلافروشان برای اجرای قانون جدید ارزش افزوده

اجرای قانون ارزش افزوده در سال ۸۷ موجب شد تا طی ۱۳ سال این موضوع به بزرگ‌ترین چالش بازار طلا مبدل شود و سرانجام پس از بیش از یک دهه رایزنی فعالان صنفی مبنی بر اصلاح این قانون و تصویب ان در مجلس، بنا بر شنیده‌ها قرار است تا قانون جدید از ۱۳ دی‌ماه اجرایی شود.

به گزارش عصرقائم، مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران بازار طلا محل گلایه و اشکال همیشگی فعالان صنفی و مشتریان این بازار طی سالیان اخیر بوده که بنا است از ۱۳ دی‌ماه امسال اصلاح و قانون جدید اعمال شود.

فعالان صنفی معتقدند مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده که هم اکنون از هر فاکتور خرید از مشتریان کسر می‌شود، می‌بایست تنها برای یک بار و از اجرت ساخت طلا گرفته شود و اجرای فعلی این قانون، موجب زیان مشتریان می‌شود.

این قانون که از سال ۸۷ به اجرا درآمد، قرار بود در مدت پنج سال ضعف‌های آن اصلاح و به قانون دایمی تبدیل شود، با این حال پس از این مدت، هر سال در بودجه سنواتی تمدید شد تا این که سرانجام تیر امسال، مجلس آن را به دولت دوازدهم و دولت دوازدهم نیز متعاقباً آن را به وزارت اقتصاد ابلاغ کرد.

براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب خردادماه سال جاری، از ۱۳ دی‌ماه اجرایی می‌شود.

محمدرضا نصیری عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری و فعال باسابقه صنفی در بازار مازندران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما گفت: تا این لحظه هیچ دستورالعمل و مکاتبه رسمی در خصوص اجرای این قانون از تاریخ ۱۳ دی‌ماه به ما اعلام نشده است.

وی افزود: بر اساس شنیده‌ها بنا است تا سرانجام این قانون در تاریخ مقرر اعلام شده یعنی ۱۳ دی‌ماه اجرایی شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به انتشار اجرای این خبر در میان مردم و فعالان بازار، که یقینا کاهش قیمت‌ها را بدنبال خواهد داشت، معاملات در بازار طلا کاملا راکد است.

نصیری گفت: اجرای این قانون از مطالبات عمده چندین ساله کسبه و مشتریان بازار طلا است که امیدواریم به زودی شاهد اجرای آن در بازار معاملات طلا و جواهر باشیم.

وی ادامه داد: ارزش افزوده سال‌ها است که به عنوان بزرگ‌ترین چالش بازار طلا مطرح بود و اجرای این قانون که در حال حاضر به جای اخذ مالیات از اجرت طلا از اصل آن گرفته می‌شود، نیازمند اصلاح و بازنگری بود که خوشبختانه این مهم صورت گرفت و همه منتظر ابلاغ و اجرای ان در سطح بازار هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری، بیان کرد: طی این مدت، با اجرای این قانون و دریافت ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از کل طلا، قیمت تمام شده برای خریدار طلا بالا رفت و تقاضا برای خرید کاهش و رکود بی سابقه‌ای صنف و صنعت طلا و جواهر را فرا گرفت که موجب تعطیلی بخش وسیعی از تولیدکنندگان و فروشندگان این حوزه شد.

نصیری اضافه کرد:  قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده و حذف مالیات از اصل طلا، طی تیرماه امسال به موافقت رسید، اما اجرای آن بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، به دی‌ماه امسال موکول شد که امیدواریم شاهد این اتفاق مبارک در بازار طلا باشیم.

وی با بیان اینکه در حالی هم اکنون از اصل طلا، ارزش افزوده اخذ می‌شود که می‌بایست این ارزش افزوده از اجرت طلا گرفته شود، عنوان کرد: طلا جزو کالاهایی است که در طول سال مرتبا در حال دست به دست شدن است؛ یعنی اصل طلا همواره ثابت است اما ممکن است در طی یک سال، چندین بار ساخته شود و به بازار برگردد، لذا برای هر بار به آن ارزش افزوده می‌خورد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری، اعلام کرد: در حال حاضر، ارزش افزوده از اصل طلا گرفته می‌شود نه اجرت آن و لذا در این فرآیند این مشتری است که متضرر می‌شود؛ چرا که مشتری هر بار باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده کل طلا را پرداخت می‌کند و اگر همین مشتری در طی سال، سه بار این طلا را تعویض کند ناچار است هر سه بار برای طلایی که متعلق خودش است، ارزش افزوده پرداخت کند.

نصیری در خصوص وضعیت حال حاضر قیمت‌ها در بازار طلا و سکه گفت: قیمت‌های فعلی بازار، تفاوت چندانی با قیمت‌های هفته قبل ندارد و طی مدت اخیر بازار کاملا تحت‌الشعاع موضوع برجام و ارزش افزوده طلا قرار دارد.

وی افزود: هر چند قرار شده که از ۱۳ دی ماه ارزش افزوده صرفا از اجرت ساخت و سود طلافروشان کسر شود اما هنوز چیزی به ‌طور رسمی اعلام نشده است و مردم منتظر اجرای این قانون و تثبیت قیمت‌ها در بازار هستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به این اتفاقات، دیگر از نوسانات روزانه بازار طلا خبری نیست و قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده است و هر مثقال طلا در محدوده بین ۵ میلیون و ۶۰۰ تومان تا ۵ میلیون و ۵۷۰ تومان بازی می‌کند و به آن صورت نوسان آنچنانی ندارد.

نصیری تشریح کرد: البته تثبیت قیمت دلار در محدوده ۳۰ هزار تومانی نیز در این تثبیت قیمت و کاهش نوسانات بسیار اثر گذار بوده و بازار به یک ثبات نسبی رسیده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت یک گرم طلا، یک میلیون و ۲۹۴ هزار تومان، سکه امامی ۱۳ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

روز شماری طلافروشان برای اجرای قانون جدید ارزش افزوده/پایان انتظار 13 ساله در 13 دی‌ماه

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =