کد خبر : 291021
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
-

تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون «مدرسه» فرهنگ سازی شود

تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون «مدرسه» فرهنگ سازی شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه و میان دانش آموزان فرهنگ سازی شود که تقویت نسل امروز و تضمین فردای جامعه و کشور را در پی دارد.

به گزارش عصرقائم، محمود امانی طهرانی در مراسم تجلیل از دانش آموزان و معلمان پژوهشگر استان قزوین، از دانش آموزان و معلمان به عنوان سرمایه ارزشمند جامعه یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی و اثر بخش که با سرمایه‌های هر کشوری یعنی نیروی انسانی سر و کار دارد، نقش به سزایی در تربیت توانایی‌های نیروی انسانی ایفا می‌کند.

وی با بیان این که کشور ایران دارای سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی خلاق، آگاه و با انگیزه است که باید قدر آنها را بدانیم، اظهار کرد: پژوهش و تحقیق نقطه تحول و توسعه جوامع بوده و پیشرفت جوامع از سده‌های گذشته تاکنون مدیون کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است.

امانی طهرانی با اشاره به ضرورت توجه به پژوهش‌های مدرسه‌ای، افزود: توجه به امر پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی در مدارس، بسیار مهم است و در روند یادگیری مؤثر دانش آموزان تأثیر فراوانی دارد.

وی ادامه داد: پژوهش، راه‌های ناشناخته زیادی را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان می‌گشاید و کمک می‌کند تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و داشته‌های خود متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌ایم، استفاده کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: با نگاه به نقش دانش‌آموزان متوجه می‌شویم که آنها نیز می‌توانند نقطه تحول و توسعه در یک کشور باشند؛ چون توسعه و آینده کشور زمانی میسر می شود که انرژی و توان خود را برای ساختن یک آموزش و پرورش قوی و تربیت دانش آموزان پرسشگر، محقق و اندیشه ورز صرف کنیم.

وی با بیان این که امروز نهضت پژوهش در جامعه کلید خورده است، تأکید کرد: در صورتی که در مدارس بر پژوهش‌های دانش آموزی تمرکز و فعالیت بیشتری انجام شود، تفکر علمی و پژوهشی در دانش آموزان شکل می‌گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از اساسی‌ترین مسائل و موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی به ویژه در زمینه پژوهش‌ها، کاربردی کردن یافته‌های پژوهشی است که به منزله مدیریت منابع سرمایه‌گذاری شده در حوزه پژوهش است.

امانی طهرانی با تأکید بر لزوم طراحی الگوی ویژه پژوهش‌های دانش آموزی، گفت: امروز جای خالی مفهوم پژوهش دانش آموزی در ادبیات علمی و پژوهشی کشور به شدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت پژوهش در سطح کشور، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با حمایت رسانه‌ها، پژوهش را از صحنه آکادمیک خارج کرده و به صحنه جامعه بیاوریم تا مردم با واقعیت‌های علمی و پژوهشی بیشتر آشنا شوند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، مرکز دانش پژوهی است و به عنوان شاه کلید توسعه یاد می‌شود زیرا حاصل نهادینه کردن تفکر پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت امروز، وجود تفکر خلاق و پژوهش گر در آینده است.

تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون «مدرسه» فرهنگ سازی شود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + ده =