کد خبر : 290422
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
-

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

همه افراد در طول عمر خود برای خرید مسکن بسیار برنامه‌ریزی می‌کنند و یکی از دغدغه‌های جوانان تهیه مسکن است. همچنین مسکن یکی از لاکچری‌ترین و مهم‌ترین چیزهایی است که خریداری می‌کنید.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام تهران برج، بازار مسکن یکی از سودآورترین بازارهای موجود است که یکی از راه‌های کسب درآمد دولت‌هاست.

به‌طورکلی در تمام دنیا مسکن یکی از مهم‌ترین و سرمایه‌ای‌ترین کالاها است. به همین منظور دولت‌ها برنامه‌هایی بسیاری برای توسعه مسکن خواهند ریخت. همچنین کشورهایی که به پذیرش دانشجو بسیار نیاز دارند، از مسکن به‌عنوان ابزاری برای جذب نیرو استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنیم. مبنای محاسبه قیمت را سازه های در حال اجرا در تهران مانند پروژه سهام توانمندسازی ارتش قرار داده ایم.

قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر چگونه است؟

بالاترین قیمت مسکن در دنیا را کشورهای شرق و غرب آسیا دارند. شهر تهران نیز جز گران‌قیمت‌ترین قیمت‌های مسکن است که با افزایش میزان عرضه قیمت آن کاهش خواهد یافت. شاخص توان پذیری از شاخص‌هایی است که میزان قدرت خرید و اوضاع بازار مسکن را نشان می‌دهد. در ادامه سعی داریم به بررسی قیمت مسکن در کشورهای جهان بپردازیم. از سال ۲۰۰۹ با توجه به بحران مالی به وجود آمده قیمت مسکن به بالاترین میزان رشد خود رسیده است.

هنگامی‌ که یک خانوار میزان ۳۰ درصد از هزینه‌های خود را برای مسکن صرف کند زیرخط فقر مسکن قرار خواهد گرفت که ۲۰ درصد از جمعیت جهان در این دسته قرار دارند. میزان این شاخص در کشور ایران بیشتر بوده و تقریبا ۲ برابر نرخ جهانی است. به‌عبارت‌دیگر یک‌سوم از جمعیت کشور در دسته (عدم دسترسی به مسکن مقرون‌به‌صرفه) قرار دارند. وضعیت این شاخص در شهرها و روستاها بسیار متفاوت است و ۱۰ درصد خانوارهای روستایی و ۴۵ درصد خانوار شهری در این دسته قرار دارند. ناگفته نماند که وضعیت این شاخص در شهر تهران بسیار بیشتر است.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

متوسط سال انتظار برای خانه‌دار شدن در سال ۹۸ برابر ۲۴.۴ بود که تقریبا دو و نیم برابر نرخ متوسط جهان است اما در شهر تهران این نرخ به میزان ۱۰۰ سال است. در صورتی‌ که این میزان در کشورهای دیگر ده سال زمان می‌برد.

عوامل موثر بر قیمت مسکن

افزایش قیمت زمین و مصالح سبب شده که میزان ساخت‌وساز کاهش یابد و درنتیجه باعث افزایش نرخ مسکن است. قیمت مسکن با توجه به جهش‌های دوره‌ای تغییر پیدا می‌کند و افزایش قیمت مسکن سبب کاهش قدرت خرید خانوارها می‌شود.

با توجه به تحقیقات انجام‌شده در اغلب کشورها مبلغی به میزان ۳۰ درصد درآمد خانوار را برای خرید مسکن پس‌انداز می‌کنند. به‌طورکلی برای خرید مسکن باید شاخص دسترسی به مسکن را سه برابر کنید بدین معنی طول مدت انتظار بدون تغییر قیمت مسکن زمانی است که شخص با پس‌انداز ۳۰ درصد از میزان درآمد خود بتواند صاحب‌خانه شود.

با توجه به گزارش‌ها از زمان شیوع کرونا قیمت مسکن نیز تحت تاثیر قرارگرفته در ۲ سال اخیر قیمت مسکن بسیار افزایش‌یافته است.

مقایسه قیمت مسکن در کشورهای مختلف

اهمیت بالای مسکن در اقتصاد ما سبب شده است که مراکز مطالعات مسکن و ساختمان شاخص قیمت مسکن را تهیه کنند و بر اساس آن قیمت مسکن در کشورهای مختلف با یکدیگر مقایسه کنند.  ناگفته نماند که این برآورد قیمت هنگامی صورت گرفته است که اقتصاد ایران با رشد شدید و تورم قیمت ارز نبوده است.

طبق گزارش‌های صورت گرفته قیمت مسکن در کشورهای قطر و امارات گران‌تر از کشور ایران است؛ اما قیمت مسکن در کشورهای همسایه پایین‌تر از ایران است. به‌ عنوان‌ مثال قیمت در ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، روسیه، عراق، پاکستان و قزاقستان در سال ۲۰۱۸ از کشور ایران ارزان‌تر بوده است. در کشور چین رشد قیمت زمین ثابت بوده اما به علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت مسکن طی چند سال اخیر افزایش ‌یافته است.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

بر اساس تحقیقات انجام شده گران‌ترین قیمت مسکن به هنگ‌کنگ تعلق دارد. وونکور شهر ساحلی بسیار مهم کانادا، دومین رتبه قیمت مسکن را دارد. ناگفته نماند این شهر اقتصادی پررونق و شکوفا دارد که حضور سرمایه‌گذاران خارجی در آن سبب شده که بازار املاک آن رونق بسیاری داشته باشد. سرمایه‌گذاران خارجی اکثرا چینی، ژاپنی، روسی و سایر کشورهای آسیایی هستند. از گران قیمت‌ترین منازل به ترتیب سیدنی و ملبورن در استرالیا، اوکلند در نیوزلند، تورنتو در کانادا، لندن، سنگاپور، تهران، پکن، نیویورک، لس‌آنجلس، ژنو، شانگهای، زوریخ و سئول را نیز می‌توان نام برد.

ساخت‌وساز منطقه ۲۲

در حال حاضر منطقه ۲۲ تهران در اوج خود قرار دارد و پروژه‌های مسکونی و تجاری بسیاری در این منطقه در حال ساخت‌وساز است. تاکنون پروژه‌های بسیار و منازل لوکسی در این منطقه ساخته‌شده و یا در حال ساخت است. برخی از این پروژه ها علاوه بر واحد مسکونی، واحدهای تجاری نیز در آنها تعبیه شده مانند پروژه رومنس حکیم که در تقاطع اتوبان حکیم و بلوار اردستانی قرار گرفته است .

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر

این منطقه در شمال غرب تهران واقع‌ شده که آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد. همچنین یکی از بهترین مناطق برای سرمایه‌گذاری است. این منطقه وسعت بسیار زیادی دارد و دارای محیط‌های پراکنده‌ای است که سبب افزایش میزان برج‌سازی در این منطقه شده حتی بلندترین برج های کشور مانند پروژه ترنج ارتش در این محدوده در حال احداث می باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر بپردازیم. همانگونه که ذکر شده عوامل بسیاری در تعیین قیمت مسکن تاثیر دارد. از عوامل تاثیرگذار می‌توان قیمت زمین، مصالح، دلار، در حال حاضر بیماری کرونا، میزان عرضه و تقاضا و… را نام برد. از آنجایی که بازار مسکن یکی از عوامل مهم و اثرگذار در اقتصاد ماست، در صورت بروز مشکلاتی مانند رکود و کاهش تقاضا، دولت‌ها مداخله می‌کنند.

مقایسه قیمت مسکن در ایران و کشورهای دیگر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 2 =