کد خبر : 290420
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
-

دانشگاه ها موانع ارتباط با صنعت را اعلام کنند

دانشگاه ها موانع ارتباط با صنعت را اعلام کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بر ارتباط میان دانشگاه و صنعت با هدف تکمیل زنجیره تولید تاکید کرد و فعالیت‌های دانش‌بنیان را راهکار رفع شکاف موجود دانست.

به گزارش عصرقائم، دکتر یونس پناهی امروز در سومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی کشور که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: تحقیقات در عرصه سلامت اهمیت بیشتری دارد و رشد تحقیقات در این حوزه می تواند موجب تقویت نظام سلامت شود. در سال های اخیر کارهای تحقیقاتی زیادی در کشور انجام شده و در حوزه تولید دانش در مسیر خوبی هستیم، اما توقع داریم با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تحقیقات را به سمت حل مشکل و در راستای نیازهای مردم پیش ببریم.

وی افزود: تحقیقات حوزه سلامت باید در راستای تولید دانش بومی، تهیه دارو، ارتقاء داروها و تجهیزات پزشکی از طریق شرکت های دانش بنیان و شرکت های مستقر در پارک و علم و فناوری قرار گیرد.

پناهی گفت: تکمیل زنجیره تولید همواره مورد توجه کشورهای پیشرفته بوده است و امروز برای تکمیل این زنجیره قطعا ارتباط با صنعت در حوزه سلامت می تواند بسیار جدی و راهگشا باشد. باید دره های ایجاد شده و شکاف بین دانشی که از دانشگاه می آیند و کار صنعت را به کمک افرادی که در حوزه فناوری و تقویت شرکت های دانش بنیان کار می کنند، برطرف کنیم.

وی یادآور شد: باید صنعت های فعال در حوزه سلامت را شناسایی کنیم. صنعت توقع دارد نیازهای او از سوی دانشگاه های علوم پزشکی، معاونت های تحقیقات و فناوری و حتی وزارت بهداشت شناسایی شوند. مراکز تحقیقاتی و معاونت های تحقیقاتی باید بتوانند نیازهای صنعت در حوزه سلامت را احصاء کنند تا ببینیم چه کاری از آنها بر می آید.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از نگرانی هایی که صنعت دارد، این است که مدل رساندن تولیدات آنها به چرخه سلامت باید روشن و شفاف باشد. نباید بخشنامه ها و آیین نامه ها و قوانین مسیر و سرعت حرکت و ارتباط صنعت با دانشگاه را کند کند. ضمن اینکه باید دفاتر صنعت را در دانشکده ها و پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی فعال کنیم.

وی یادآور شد: همچنین باید نمایندگانی فعال و علاقمند به تولید داخل داشته باشیم تا بتوانند رابطه ای ساده و مشخص میان دانشگاه و صنعت شکل دهند.

پناهی با تاکید بر این موضوع که تولید دانش باید وسیله و ابزاری باشد که با آن زودتر به محصول برسیم، گفت: تقویت شرکت دانش بنیان و پارک های علم و فناوری باید با این نگاه شکل بگیرد. یک شرکت دانش بنیان نمی تواند به ازای هر دارویی که تولید می کند یک کارخانه تاسیس کند، بنابراین باید کارخانه توانایی بکارگیری دانش بومی را داشته باشد.

وی سیاست های وزارت بهداشت را در راستای ارتقاء برنامه های دانشگاه های علوم پزشکی برشمرد و گفت: دانشگاه ها هر گونه مانعی که در حوزه اخذ مجوز و برنامه های تحقیقاتی ارتباط با صنعت می شناسند، اعلام کنند تا برطرف شود. دانش بنیان ها و صنعت همه بر سر سفره تولید نشسته اند و تولید این سفره باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: به تجربه دیدم که صنایع و شرکت ها وقتی در تولید به اشباع می رسند به صادرات فکر می کنند اما متاسفانه از ابتدا آن مدارک و شرایط صادرات را در نظر نگرفته اند و همین مشکلاتی را موجب می شود. شرکت های دانش بنیان غایت نهایی خود را پس از تامین نیازهای داخلی کشور صادرات می دانند و امیدوارم که بتوانیم دفتری ویژه صادرات برای شرکت ها ایجاد کنیم.

به نقل از وبدا، وی با اشاره به اهمیت حضور نخبگان در حوزه های فناوری و شرکت های دانش بنیان گفت: تعداد زیادی از نخبگانی که توانایی تولید بومی دارند در کشور هستند و صنعت ما باید توانایی جذب این نخبگان را داشته باشد. جذب نخبگان و توانمندسازی آنها باید جزء برنامه های صنعت و حوزه فناوری وزارت بهداشت باشد تا آنها را بکار بگیریم.

پناهی تاکید کرد: محصول همیشه دارو و تجهیزات پزشکی نیست برخی مواقع محصول نیروی انسانی نخبه است و مراکز تحقیقاتی ای توانمند محسوب می شوند که نخبگان توانمندی دارند و از همین رو باید برای علاقمندسازی نخبگان و حضور آنها در تولید دانش بومی برنامه ریزی کنیم.

دانشگاه ها موانع ارتباط با صنعت را اعلام کنند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − ده =