کد خبر : 289693
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
-

سرانه پایین پزشــکان در کشـــور را دریابید!

سرانه پایین پزشــکان در کشـــور را دریابید!

جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به سید ابراهیم رئیسی پیرو نامه برخی از متصدیان و دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور مبنی بر عدم نیاز کشور برای افزایش تعداد پزشکان نامه‌ای منتشر کرد.

به گزارش عصرقائم، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«ریاست محترم جمهور! پیرو نامه چند چهره اصلی نظام سلامت کشور به حضرتعالی مبنی بر عدم نیاز کشور بر افزایش تعداد پزشکان و هزینه‌تراشی مبنی بر انجام اصلاحات اساسی، لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این افراد چندین دهه است که موثرترین نقش را در سیاستگذاری نظام سلامت کشور داشته‌اند و از عاملین وضع نامناسب نظام سلامت کشور بوده‌اند.
مشکلات نظام سلامت کشور ارتباط مستقیمی با جان و مال ملت دارد؛ صف کشیدن مردم در بیمارستان‌ها، معطلی‌های طولانی پیش از ویزیت در مطب‌ها، چادرخوابی مردم در جلوی درب بیمارستان‌های شهرهای بزرگ، نبود پزشک متخصص در بسیاری از مناطق به ویژه مناطق محروم کشور و اجبار به مسافرت مستضعفان این مناطق به شهرهای بزرگ برای معالجه و درمان بیماری، همه و همه بی‌عدالتی آشکار در نظام سلامت کشور را نشان می‌دهد که ماحصل سیاست‌های این دستگاه‌ها در کشور است که در نهایت منجر به تبدیل شدن نظام سلامت به یک تجارت پر سود و اقتصاد محور به جای یک نهاد خدمت‌رسان به جامعه شده است.
طبق نظر کارشناسان در کشور ما‌به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۱ تا ۱۶ پزشک وجود دارد. این درحالی است که در بسیاری از کشورها سرانه پزشکی بسیار بیش‌تر است.
متاسفانه باید این را گفت که فرهنگ سیاسی سبب آن شده است که اتحاد اعضای این صنف نه برای تحقق عدالت در نظام سلامت بلکه برای منافع صنفی‌شان اتفاق بیفتد و بسیار جای تعجب و سؤال است که از اعضای کابینه نیز به جای آن‌که در برابر این گروه بایستد و پایبندی خود به شعار دولت مردمی را در صحنه عمل نشان دهد، یکی از سردمداران این ماجرا شده است.
البته این نکته هم جای تامل دارد که عامل اصلی حل نشدن بسیاری از مشکلات کشور مقاومت ذینفعان آن حوزه بوده است، به ویژه در زمانی که ذینفعان خود در مسند تصمیم‌گیری قرار گرفته باشند.
آقای رئیسی! توجه داشته باشید شعار دولت مردمی باید در عمل مشاهده شود و باید این امر در صحنه واقعی حکمرانی کشور ما‌به‌ازای عینی داشته باشد.
یکی از اصلی‌ترین اقدامات در اصلاح نظام سلامت افزایش ظرفیت پزشکی است که یکی از عوامل عدالت محور کردن نظام سلامت است، به حدی که بدون آن تحول در نظام سلامت شعاری بیش نخواهد بود.»
سرانه پایین پزشــکان در کشـــور را دریابید!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 − 1 =