کد خبر : 289115
تاریخ انتشار : شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
-

توافق اولیه مصر و رژیم صهیونیستی برای اصلاح پیمان “کمپ دیوید”

توافق اولیه مصر و رژیم صهیونیستی برای اصلاح پیمان “کمپ دیوید”

منابع مصری مطلع از توافق اولیه قاهره و مقامات رژیم صهیونیستی برای اعمال تغییرات “حساس” در پیمان کمپ دیوید خبر دادند.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه رأی الیوم، منابع مسئول مصری اعلام کردند که توافق اولیه‌ای میان مصر و رژیم صهیونیستی برای اعمال اصلاحات “حساس” در پیمان کمپ دیوید صورت گرفته است.

این منابع در گفت‌وگو با رأی الیوم اظهار کردند: قاهره و تل‌آویو چند هفته‌ای است که میزبان هیئت‌های امنیتی و سیاسی مصری و اسرائیلی برای باز کردن مجدد پرونده کمپ دیوید و بررسی مجدد برخی از بندهای آن و همچنین اعمال اصلاحات متناسب با شرایط سیاسی و امنیتی فعلی هستند.

طبق گفته این منابع، این اصلاحات عمدتا بر امنیت و کنترل بر مناطق اضافی تقویت حضور در این مناطق تمرکز می‌کند و منطقه مرزی با نوار غزه و صحرای سیناء سهم بیشتری از این اصلاحات خواهند برد.

این منابع مصری در ادامه گزارش دادند که دو طرف درصدد گسترش نیروهای امنیتی در منطقه “رفح” مصر هستند و سعی می‌کنند هر گونه موانع در مسیر این توافق را از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حذف کنند، البته همه این اتفاقات تحت نظارت دولت آمریکا است.

منابع مذکور همچنین گفتند؛ قاهره بر اصلاحات امنیتی که قرار است در مفاد پیمان کمپ دیوید اعمال شود، بسیار پافشاری دارد به‌ویژه با گره زدن این اصلاحات به اوضاع میدانی نسبتا آرام در نوار غزه و امکان دست‌یابی به یک توافق آتش‌بس پایدار برای آتش‌بس که ممکن است تا بیش از ده سال به طول بیانجامد.

این منابع در پایان گفتند که نتایج نهایی جلسات درباره اعمال اصلاحات بر پیمان کمپ دیوید در مدت کوتاهی اعلام خواهد شد، یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک و گام‌های اجرایی رسمی وجود خواهد داشت.

پیمان کمپ دیوید پس از دوازده روز مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری آمریکا در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های مقام ریاست جمهوری در آمریکا است نهایی شد و در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با حضور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید به امضای نهایی رسید.

پیمان کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان مصر و اسرائیل انجامید.

توافق اولیه مصر و رژیم صهیونیستی برای اصلاح پیمان "کمپ دیوید"
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − 9 =