کد خبر : 288606
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

نخست وزیر لیبی نامزد انتخابات شد

نخست وزیر لیبی نامزد انتخابات شد

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی با تقویم اوراق نامزدی خود رسما برای انتخابات ریاست جمهوری شد. همزمان دادستان نظامی لیبی از کمیسیون انتخابات این کشور خواست تا روند نامزدی سیف الاسلام قذافی و خلیفه حفتر برای انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند.

به گزارش عصرقائم،  به نقل از الجزیره، نخست وزیر لیبی پس از نام نویسی و تقدیم مدارک خود به مقر کمیسیون انتخابات در طرابلس، پایتخت این کشور در نشست خبری گفت: ما این سفر را با هم آغاز کردیم و با هم آن را به پایان خواهیم رساند. از ابتدا شعار “پس از این دیگر جنگی نخواهد بود” را مطرح کردیم لذا لیبی از این به بعد کشوری متحد، امن و مستقل خواهد بود که لیبیایی‌ها در آن در رفاه زندگی کنند.

الدبیبه هفته گذشته به پارلمان کشورش حمله و نمایندگان را به تصویب قوانین انتخاباتی “غیر توافقی” متهم کرد که ممکن است روند انتخابات را با مشکل بزرگی مواجه کند و خاطرنشان کرد که وی قصد دارد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در “زمان مناسب” اعلام کند.

برخی منابع رسانه‌ای به نقل از کمیسیون انتخابات لیبی گزارش دادند که تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ۵۰ نامزد فراتر رفته است که مهم ترین آنها عقیله صالح، رئیس فعلی پارلمان، الدبیبه، سیف الاسلام قذافی، پسر دیکتاتور مخلوع ،خلیفه حفتر، فرمانده ارتش “ملی” لیبی،نخست وزیران سابق، وزرای سابق و همچنین رهبران برجسته نظام سابق و نمایندگان فعلی و سابق مجلس هستند.

انتظار می‌رود که کمیسیون عالی انتخابات در یک نشست خبری که عصر امروز دوشنبه برگزار می‌شود، فهرست اولیه نامزدها را به منظور آمادگی برای اعلام فهرست نهایی اعلام کند.

از سوی دیگر، دادستانی نظامی لیبی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون عالی انتخابات، خواستار توقف روند نامزدی سیف‌الاسلام قذافی و خلیفه حفتر تا تکمیل تحقیقات در باره پرونده این دو فرد شد.

دفتر دادستان نظامی در نامه خود به رئیس کمیسیون اشاره کرد که قذافی و حفتر در تعدادی از پرونده‌هایی که در دست بررسی هستند، از جمله قتل شهروندان به دست نیروهای روس “واگنر” و قتل ۲۶ دانشجوی دانشکده نظامی پس از هدف قرار گرفتن توسط هواپیماهای خارجی متهم هستند.

مواردی که حفتر در آنها متهم است و در حال تحقیق است شامل کشتن ۶۳ پناهجو در مرکز پناهگاه مهاجران در تاجوره در شرق طرابلس پس از هدف قرار گرفتن آنها توسط هواپیماهای خارجی است.

پیش از این اعتراضات گسترده‌ای علیه نازمزدی سیف الاسلام قذافی و خلیفه حفتر در لیبی برگزار شد.

کمیسیون انتخابات روز چهارشنبه اعلام کرد که “تقاضای نامزدی ضمیمه مدارک مربوط به الزامات قانونی ارائه شده به کمیسیون لزوماً به معنای پذیرش درخواست نامزد نیست”.

لیبیایی ها امیدوارند که این انتخابات به پایان دادن به جنگ چند ساله‌ای کمک کند که این کشور نفت خیز را گرفتار کرده است.

نخست وزیر لیبی نامزد انتخابات شد/دستور دادستان نظامی برای توقف روند نامزدی سیف الاسلام و حفتر
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + هشت =