کد خبر : 288623
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
-

فوکویاما: مشکلات داخلی مثل موریانه تخت هژمونی آمریکا را از درون نابود کرد

فوکویاما: مشکلات داخلی مثل موریانه تخت هژمونی آمریکا را از درون نابود کرد

نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی با اذعان به «پایان هژمونی جهانی آمریکا» نوشته، «پایان دوران آمریکا خیلی زود فرا رسید و اگر این کشور نتواند مشکلات داخلی‌اش را حل کند، دیگر در جهان أثرگذار نخواهد بود.»

به گزارش عصرقائم، طی سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان مطرح بین‌المللی به این نکته اذعان کرده‌اند که آمریکا قدرتی رو به افول است و صرفا در مورد دلایل و ریشه‌های این افول بین کارشناسان اختلاف نظرهایی وجود دارد. «فوکویاما» از جمله نظریه پردازانی است که دلیل این افول را مشکلات داخلی و شکل گیری دو قطبی شدید در جامعه آمریکا می‌داند. وی که زمانی «لیبرال دموکراسی» و ارزش‌های آمریکایی را الگویی بی‌نظیر دانسته و با نظریه معروف پایان تاریخش سرو صدای زیادی به پا کرده بود، در جدیدترین یادداشت خود در وبگاه «جهان پیش رو» از آن نظریه عقب‌نشینی کرده است. این فیلسوف و استراتژیست دورگه، دلایل خود برای مهر پایان زدن بر هژمونی آمریکا را این طور برشمرده است:
«به نظر می‌رسید که تصاویر وحشتناک افغان‌های ناامید برای خروج از کابل پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب در ماه اوت(مرداد) نشان دهنده یک مقطع بزرگ در تاریخ جهان است، زیرا آمریکا از جهان رویگردان شده است. با این حال در حقیقت، پایان دوران آمریکا خیلی زودتر از موعد رسیده بود. سرچشمه‌های قدیمی ضعف و افول آمریکا بیشتر داخلی است تا بین‌المللی… اینکه آمریکا چقدر در جهان تأثیرگذار خواهد بود به توانایی آن در حل مشکلات داخلی بستگی دارد تا سیاست خارجی‌اش…دوره اوج هژمونی آمریکا کمتر از بیست سال طول کشید، از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ تا بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹. این کشور در بسیاری از حوزه‌های قدرت- نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی- مسلط بود. اوج غرور آمریکا حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، زمانی که امیدوار بود نه تنها عراق و افغانستان (که دو سال قبلش به آن حمله کرد)، بلکه کل خاورمیانه را تغییر شکل دهد. آمریکا کارآیی قدرت نظامی را برای ایجاد تغییرات عمیق سیاسی بیش از حد تصور می‌کرد، حتی اگر تأثیر مدل اقتصادی بازار آزاد خود را بر امور مالی جهانی دست کم می‌گرفت. این دهه با گرفتار شدن سربازانش در دو جنگ ضد شورش و بحران مالی که بر نابرابری‌هایی که جهانی‌‌سازی به رهبری آمریکا ایجاد کرده بود، به پایان رسید».
مشکلات داخلی آمریکا
به گزارش فارس وی مشکلات داخلی آمریکا را مانند موریانه‌هایی که تخته زیرین هژمونی جهانی این کشور را از درون نابود کردند، توصیف کرده و در ادامه نوشته: «جامعه آمریکا عمیقاً دو قطبی شده و دستیابی به اجماع در مورد هر چیزی را مشکل کرده است. این دوقطبی شدن بر سر مسائل مربوط به سیاست‌های مرسوم مانند مالیات و سقط جنین آغاز و از آن زمان به یک مبارزه تلخ بر سر هویت فرهنگی تبدیل شده است. به طور معمول یک تهدید خارجی بزرگ مانند یک بیماری همه‌گیر جهانی باید فرصتی برای شهروندان باشد تا حول یک واکنش مشترک جمع شوند. اما بحران کووید۱۹ با فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و واکسیناسیون نه به عنوان اقدامات بهداشت عمومی، بلکه به عنوان نشانه‌های سیاسی، بیشتر به تعمیق شکاف‌های آمریکا کمک کرد. این درگیری‌ها به همه جنبه‌های زندگی، از ورزش گرفته تا برندها گسترش یافته است». فوکویاما در پایان نتیجه گرفته که: «آمریکا احتمالاً موقعیت هژمونیک قبلی خود را باز نمی‌یابد و همچنین نباید آرزوی آن را داشته باشد. آنچه می‌تواند به آن امیدوار باشد حفظ نظم جهانی حامی ارزش‌های دموکراتیک با کشورهای همفکر است. اینکه بتواند این کار را انجام دهد به بازیابی حس هویت و هدف ملی در خانه بستگی دارد.»
آتش اعتراض‌های ضد نژادپرستی روشن شد
خبر دیگر از آمریکا اینکه به دنبال تبرئه یک نوجوان ۱۷ ساله به نام «کایل ریتن‌هاوس» که در جریان اعتراضات به تبعیض نژادی در «کنوشا» در ایالت ویسکانسین آمریکا دو نفر را به ضرب گلوله کشته بود، تجمعات اعتراضی در شهر پورتلند ایالت اورگن آمریکا برگزار شده است. پس از این واقعه شماری از اعضای جنبش آنتیفا (جنبش سیاسی چپ‌گرای ضد فاشیستی و ضد نژادپرستی) در پورتلند اعتراضات را کلید زدند. یکی از فیلم‌هایی که از این واقعه منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای پلیس در حال عقب‌نشینی از مقابل نیروهای آنتیفا هستند. دیروز نیز خبر رسید اعتراضات مشابهی در شیکاگو برگزار شده است. شهروندان شیکاگو با شعارهایی نظیر «ریتن‌هاوس مجرم است» دست به اعتراض علیه این حکم زدند. گفته می‌شود «جسی جکسون» سیاستمدار آمریکایی و از نزدیکان مارتین لوترکینگ (رهبر فقید حقوق مدنی در آمریکا) نیز به معترضان پیوسته است.

فوکویاما: مشکلات داخلی مثل موریانه تخت هژمونی آمریکا را از درون نابود کرد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − هشت =