کد خبر : 288581
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

آذربایجان و ارمنستان حکمیت روسیه را قبول دارند

آذربایجان و ارمنستان حکمیت روسیه را قبول دارند

یک کارشناس مسائل حوزه قفقاز با اشاره به نقش پررنگ روسیه در اتخاذ تصمیمات و رویکردها در مسئله قفقاز جنوبی گفت: آذربایجان و ارمنستان هر دو حکمیت روسیه را قبول دارند و با محوریت روسیه حرکت می کنند گرچه آذربایجان صراحتا آن را بیان نمی کند.

به گزارش عصرقائم، سیدمحمدرضا دماوندی در گفت وگو ، در خصوص تحولات منطقه قفقاز به ویژه دیداری که قرار است الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در بروکسل داشته باشند، گفت: در واقع اتفاقات این منطقه به صورت پیوسته و با فراز و فرود وجود دارد. به نظر می رسد دو طرف حکمیت روسیه را قبول دارند اما آذربایجان صراحتا این مسئله را تأیید نمی کند.

وی تصریح کرد: پاشینیان به عنوان نخست وزیر ارمنستان صراحتا به این موضوع اذعان دارد اما آذربایجان به این شکل اظهار نظر نمی کند اما با محوریت روسیه طرفین حرکت می کنند و این اتفاقات و تصمیماتی که روسیه می گیرد مورد توجه باکو هم است.

این کارشناس حوزه قفقاز همچنین بیان کرد: دیداری که در بروکسل انجام خواهد شد در این مقطع که طرفین رودررو گفت‌وگو خواهند کرد لزوما به نتیجه تعیین کننده و قاطع رسیدن دور از ذهن است اما نقش روسیه و خواسته آن در این گفت‌وگوها پررنگ تر خواهد بود.

دماوندی درباره رویکرد ایران نسبت به تحولات منطقه قفقاز نیز ابراز عقیده کرد: واقعیت داستان این است که ایران هنوز موضع مشخص و دقیقی ندارد و بخشی از مسئله را به زمان موکول کرده است در حالی که درباره یکسری از اتفاقات مانند مسائل ترانزیتی و همچنین اظهارات روسای جمهور آذربایجان و ترکیه که به هیچ وجه با منافع ملی ما سازگاری ندارد ایران باید موضع قاطع و مشخصی را ابراز کند.

این کارشناس حوزه قفقاز در ادامه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید موضع گیری و تکلیف خود را به طور قاطع بیان کند در حالی که اگر کوتاهی صورت گیرد در آینده شاهد مسائل بغرنجی خواهیم بود.

وی معتقد است: سیاست خارجی ما متأسفانه نسبت به یکسری از موضوعاتی که پیرامون ما اتفاق می افتد مانند قفقاز جنوبی که کم اهمیت هم نیستند توجه کمتری دارد و مسئله اصلی به برجام معطوف شده است.

آذربایجان و ارمنستان حکمیت روسیه را قبول دارند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =