کد خبر : 288487
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
-

راهکارهایی برای سامان‌دادن به بی‌نظمی در خانه

راهکارهایی برای سامان‌دادن به بی‌نظمی در خانه

یکی از اقسام نظم، نظم در محیط پیرامون‌مان چه زندگی شخصی، محیط منزل و چه مکانی دیگر برای زندگی مثل خوابگاه است. این قسم از نظم باید به صورت دقیق مورد توجه قرار گیرد، چراکه محیط زندگی انسان هرچه بیشتر منظم و تمیز باشد، بیشتر بر روح و روان و روحیه انسان اثر مثبت می‌گذارد.

به گزارش عصرقائم، روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: وقتی نظم در زندگی حاکم باشد، هر کسی نسبت به کارها و وسایل خود احساس مسئولیت بیشتری می‌کند و وقتی شخصی مسئولیت‌پذیر شد، طبیعتاً در خارج از محیط منزل با رفتار عملی خود این روحیه را به دیگران نیز منتقل می‌کند. بی‌نظمی در زندگی اثر بدی از خود بر جای می‌گذارد همچون ضایع‌شدن حق دیگران. وقتی کسی خودش منظم نباشد، بار او بر دوش دیگران می‌افتد. به طور مثال وقتی در منزل یک نفر منظم نباشد و وسایل خود را در جای خود نگذارد، مادر یا پدر مجبور می‌شوند این کار را انجام دهند. وقتی نظم در زندگی حاکم نباشد، آرامش در آن منزل حاکم نیست، چراکه خود نظم باعث روحیه بخشی به زندگی می‌شود. در ادامه به راهکارهایی ساده برای نظم بخشی به محیط زندگی و خوابگاه پرداخته‌ایم که با هم می‌خوانیم.

قراردادن هر چیزی در مکان مخصوص خود

بعضی اوقات برای جست‌وجوی وسایل شخصی خیلی وقت گذاشته می‌شود و بعد از مدتی جست‌وجو و نق و نق کردن بالاخره آن‌ها را پیدا کرده و برای استفاده به همراه خود می‌بریم. در حالی که اگر برای اشیا و لوازم خود جای مخصوصی را در نظر بگیریم، به راحتی بدون تلف‌شدن وقت می‌شود به آن دسترسی پیدا کرد. مثال ساده این است مکانی برای قراردادن کتاب‌ها و لباس‌های شخصی یا برای قراردادن موبایل در منزل جایی مشخص شود تا حتی مهمان که وارد می‌شود، تلفن همراه خود را در آن قرار دهد تا از بازی با موبایل در مهمانی که از عادات بد است، دوری شود.

تفکیک وسایل ضروری از غیرضروری

وسایل اضافی در منزل را که در دست و پا هستند، یکبار برای همیشه از دست‌شان خلاص شوید. بعضی دل از این وسایل نمی‌کنند و همیشه دغدغه به هم ریختگی و در دست و پا بودن آن را دارند. خوب است آن‌ها را که به درد نمی‌خورد از منزل خارج و آن‌ها را که به درد می‌خورد و مناسب است به کسانی هدیه داده یا در جایی نگهداری کنید و در صورت ضرورت به سراغ آن‌ها بروید؛ نه اینکه در کنار وسایل ضروری هر روز جلوی چشم‌تان باشند. این غربال و تفکیک وسایل ضروری از غیرضروری را حتماً در دستور کار قرار دهید تا اوضاع فعلی سامان یابد.

تقسیم کارهای منزل در ایجاد نظم

در منزل کارها را تقسیم کنید، یعنی هر کسی اتاق مخصوص به خود را تمیز کند. هر کس محیطی که وسایل خودش آنجا هست را همیشه تمیز نگه دارد. این را مخصوصاً به فرزندان‌تان از همان دوران دبستان یاد دهید تا مسئولیت‌پذیری از همان کودکی در آن‌ها ایجاد شود و در نظم بخشی به پیرامون خود کوشا باشند.

یادداشت کارهای روزانه

کارهای روزانه یا ماهانه خود را روی کاغذی بنویسید تا به طور منظم بتوانید سروقت انجام دهید و وقت خود را از دست ندهید. مثلاً به جای اینکه دائماً برای خرید وسایل مورد نیاز منزل از همسرتان خواهش و تمنا بشنوید و بگویید می‌خرم و باز نمی‌خرید، وقتی اختصاصی را به این کار قرار دهید و برای خرید بروید تا در طول هفته خیال‌تان راحت باشد.

استفاده از ابزار تشویق

برای نظم‌دهی به فرزندان در محیط منزل از ابزار تشویق به جای تندی و ایجاد دلهره استفاده کنید. خوب است جدولی تهیه کنید و به فرزندان‌تان و نظم آنان امتیاز دهید. وقتی این روحیه در وجودشان ثابت شد، سراغ آموزش کار دیگری بروید. در واقع اول تشویق و امتیازدهی می‌کنید، اما کم‌کم وقتی عادت کرد، این تشویق‌ها را کم می‌کنید تا خودش این نظم را ادامه دهد. مثل رانندگی است که اول باید کمک کرد و آموزش داد. وقتی برای راننده این رانندگی روحیه شد، خودش ادامه می‌دهد.

نقش زنان در مدیریت نظم

نقش زنان در نظم‌دهی و مدیریت نظم مخصوصاً برای فرزندان در زندگی و محیط زندگی نقش ویژه‌ای است، چراکه خدا به طور ویژه به این زنانی که در محیط منزل برای نظم‌دهی آن کار می‌کنند، نگاه کرده است. در حدیثی از وجود نورانی پیامبر (ص) آمده است، زنی که در خانه شوهرش چیزی را از جایی به جای دیگری بگذارد، به قصد اصلاح امور خانه، خداوند به او نظر می‌کند و کسی که خدا به او نظر کند، عذاب نمی‌شود.

زن و مرد در کارها یکدیگر را درک کنند

بعضی مردان خود را در جایگاه خدمت در منزل نمی‌بینند و فکر می‌کنند کار در منزل فقط برای زن و کار بیرون برای مردان است. یک اصل مهم است که زن در محیط خانه مدیر منزل است و مرد در محیط خارج از خانه و مدیر کلی امر زندگی است، اما نباید از این نکته هم غافل شد و محبت، همدلی و دوستی بین زن و مرد وقتی بسیار لذت بخش است که زن و مرد یکدیگر را درک و در کارها به هم کمک کنند. از این جهت بزرگان دین ما بدون تکبر و خودخواهی در کارهای منزل به همسر خود کمک می‌کردند، آن هم به نیت خدمت و ثواب الهی نه با منت و سختی.

راهکارهایی برای سامان‌دادن به بی‌نظمی در خانه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =