کد خبر : 288392
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
-

ضرب الاجل «امیرخان»، وزیر خارجه طالبان، به آمریکا

ضرب الاجل «امیرخان»، وزیر خارجه طالبان، به آمریکا

وزیر خارجه طالبان درنامه ای به کنگره آمریکا :دارایی های ما را آزاد کنید، درغیر این صورت مهاجرت دسته جمعی پیش روی شماست.

به گزارش عصرقائم، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان برای نخستین بار در یک نامه سرگشاده به کنگره آمریکا، از آن کشور خواسته است تا هر چه زودتر دارایی مسدودشده افغانستان را آزاد کند.
متقی گفته این تصمیم آمریکا خلاف توافق دوحه است. او به رغم حملات داعش در افغانستان مدعی شده مردم افغانستان پس از سال‌ها جنگ در این کشور امنیت را به دست آورده‌اند، اما اکنون نگرانی اصلی مردم «تحریم‌های دولت آمریکا علیه ذخایر بانک مرکزی افغانستان است.» هرچند تحریم اقتصادی چالش بزرگ این روزهای افغانستان است، اما در سه ماه گذشته بیش از ده حمله تروریستی مرگبار، از جمله حملات انتحاری به پنج مسجد رخ داده است.

دیروز نیز دو انفجار در منطقه شیعه‌نشین و هزاره‌نشین غرب کابل رخ داده که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است. با این حال، وزارت خارجه طالبان در این نامه تاکید کرده است که «انسداد دارایی‌ افغانستان از سوی آمریکا، شهروندان این کشور را از دسترسی به نان و دارو محروم کرده است و توجیه سیاسی ندارد و به حیثیت دولت و مردم آمریکا لطمه وارد می‌کند.» پس از روی کارآمدن طالبان، آمریکا بیش از ۹ میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور را بلوکه کرد که به ایجاد بحران نقدینگی در افغانستان منجر شد. به گفته امیر خان متقی، جنگ ۲۰ ساله‌ای که پس از هفتم اکتبر سال ۲۰۰۱ بر روابط دو کشور سایه افکنده‌ بود با توافق دوحه پایان یافت حال آن که این توافق، روابط مثبت دو کشور را در آینده پیش‌بینی می‌کند.

نامه سر گشاده طالبان به کنگره آمریکا با آن که لحنی آشتی‌جویانه دارد و از آن کشور خواسته است تا با عادی‌سازی روابط با طالبان، روی معادن، صنعت و کشاورزی در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، در عین حال هشدار می‌دهد که در صورت عدم آزادسازی سرمایه‌های افغانستان، جهان نیز با موج جدیدی از پناهجویان افغانستان و پیامدهای اقتصادی آن مواجه خواهد شد.

هشدار درباره مهاجرت گسترده در حالی است که تنش میان بلاروس و همسایگانش، در اروپای شرقی، بر سر مهاجران دوباره شدت گرفته است. به گفته سازمان های بین‌المللی بیش از بیست میلیون نفر در افغانستان با فقر شدید مواجه هستند و از این میان ده‌ها هزار افغان در تلاشند تا برای نجات از گرسنگی و بیکاری، خود را به کشورهای همسایه یا غرب برسانند.

ضرب الاجل «امیرخان»، وزیر خارجه طالبان، به آمریکا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =