کد خبر : 288399
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
-

فرانسه و آلمان، روسیه را به “نقض قوانین دیپلماتیک” متهم کردند

فرانسه و آلمان، روسیه را به “نقض قوانین دیپلماتیک” متهم کردند

فرانسه و آلمان، روسیه را به افشای نامه‌های محرمانه درخصوص اوکراین و نقض دستورالعمل‌های دیپلماتیکی متهم کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه روسیه تعدادی نامه‌ دیپلماتیک را که با آلمان و روسیه رد و بدل کرده بود، منتشر کرد تا نشان دهد مواضعش نسبت به شرق اوکراین “اشتباه و غلط” بیان شده است.

آن-کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در پاسخ به خبرنگاران گفت: ما چنین حرکتی را خلاف قوانین و تشریفات دیپلماتیک در نظر می‌گیریم.

فرانسه و آلمان پیشتر گفته بودند که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از برگزاری جلسه به اصطلاح “فرمت نُرماندی” با همتایان فرانسوی، آلمانی و اوکراینی خود که قرار بود ۱۱ نوامبر برگزار شود، امتناع کرد؛ اما روسیه گفت که لاوروف صرفا به خاطر شرکت در جلسه دیگری در دسترس نبود و نامه‌های دیپلماتیک در این خصوص را منتشر کرده تا نشان دهد حق با آنهاست.

در همین حال آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این اقدام روسیه را کم اهمیت شمارد.

وی افزود: انتشار چنین نامه‌هایی زیاد غافلگیر کننده نیست. من اغلب نامه‌های خودم را در این کاغذها می‌خوانم. ما قطعا چیزی برای مخفی کردن نداریم.

در عین حال، مرکل از ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست تا یک سری جلسات دیگری را تا قبل از ترک مقامش از صدراعظمی آلمان، برگزار کند.

مرکل گفت، این جلسات عامل محرک و پویایی برای خود روسیه محسوب می‌شود و اجازه می‌دهد تا پیشرفتی حتی در مواقع بحرانی و سخت داشته باشند.

پاریس، از قبل روسیه را به خاطر نپذیرفتن برگزاری جلسات با فرانسه، اوکراین و آلمان درباره اوکراین متهم کرده بود.

در اقدامی بی‌سابقه، روسیه ۲۸ صفحه از اسناد دیپلماتیک را منتشر کرده تا نشان دهد که همانطور که از قبل گفته بود، لاوروف نمی‌توانست در جلسه ۱۱ نوامبر شرکت کند.

اسناد منتشر شده همچنین اختلافات جدی را بین روسیه، فرانسه و آلمان نشان می‌دهد.

جلسه “فرمت نُرماندی” با هدف کمک به پایان درگیری در شرق اوکراین، بین نیروهای کی‌یف و جدایی طلبان طرفدار روسیه تشکیل شده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نامه‌ای مشترک به لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفتند که اقدام مسکو حاکی از این است که او در تلاش است تا روند کار را از طریق پیش‌شرط‌های فراوان مسدود کند که از قضا این اقدامات برگزاری جلسات را “غیرممکن” می‌کند.

کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه از روسیه خواست تا به میز مذاکره برگردد و به گفت‌وگوها “طبق قوانین و چارچوب‌های موجود” ادامه دهد.

فرانسه و آلمان، روسیه را به "نقض قوانین دیپلماتیک" متهم کردند
سران کشورهای حاضر در فرمت نرماندی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =