کد خبر : 288289
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
-

عربستان در تلاش برای جلب رضایت شورای انتقالی است

عربستان در تلاش برای جلب رضایت شورای انتقالی است

با توجه به اینکه طرف‌های موثر در استان شبوه در حال رقابت با یکدیگر برای تقویت حضور خود در این استان هستند به این امید که دستاوردهای آتی‌شان خسارت احتمالی آنها در مأرب را جبران کنند، به نظر می‌رسد استان شبوه مقصد بعدی جنگ قدرت خواهد بود، این در حالی است که عربستان برای برقراری دوباره ارتباط قطع شده خود با شورای انتقالی جنوب تلاش می‌کند و امارات برگ‌ برنده‌های جدیدی را با عنوان (حزب) اصلاح که در عمل کنترل شبوه را در دست دارد، از جعبه خود بیرون آورده است.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، عملیات عقب‌نشینی که شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی-اماراتی از مناطق گسترده‌ای در ساحل غربی یمن اجرا کردند، درب را به روی تحولاتی دراماتیک در دیگر مناطق به ویژه در استان شبوه که به نظر می‌رسد مقصد بعدی درگیری باشد، می‌گشاید چراکه طرف‌های خارجی که به منابع نفتی این استان چشم طمع دارند، با تکیه بر نمایندگان بومی خود برای تثبیت سهمیه‌های خود در این منابع تلاش خواهند کرد؛ اما با توجه به شکست قبلی عربستان در شرط‌بندی بر توانمندی‌ها و اختیارات عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که در آن گروه اخوان المسلمین کنترل شبوه را در دست دارد، به نظر می‌رسد عربستان در حال ساماندهی دوباره به ائتلاف‌های خود بوده و در این راستا تلاش می‌کند روابط قطع شده خود با شورای انتقالی جنوب را دوباره برقرار کند چراکه این شورا شبوه را منبع اصلی تامین بودجه خود می‌داند و انگیزه زیادی برای به کنترل درآوردن آن دارد. به این ترتیب علت دعوت از عیدروس الزبیدی، رئیس این شورا به عربستان در تلاش برای ویرایش استراتژی تقابل و اصلاح فهرست اولویت‌ها به ویژه پس از کنترل نیروهای صنعا بر سه منطقه شبوه همزمان با نزدیک شدن آنها به کنترل بر شهر مأرب آشکار می‌شود و این همان چیزی است که به نظر می‌رسد شورای انتقالی جنوب به ویژه از منظر کاهش دایره کنترل و توانمندی‌های دولت هادی در مقابل دولت صنعا از آن آگاه است. به همین دلیل شورا دعوت از الزبیدی به ریاض را تحولی دیپلماتیک خواند که تغییر در نقشه سیاسی آتی را آماده می‌کند و نشانه‌ای از این است که مساله جنوب هنوز روی میز عربستان است.

پس از اینکه عربستان در گردآوری گروه‌های پراکنده نخبگان هم‌پیمان خود در شبوه شکست خورد، امارات ورق جدیدی را از جعبه خود بیرون آورد و بیش از دو هفته قبل، عوض بن محمد الوزیر (نماینده کنونی پارلمان از حزب کنگره مردمی-شاخه ابوظبی و از نوادگان سلاطین قبلی شبوه که مقیم ابوظبی بود) را به منطقه نصاب فرستاد، اقدامی که به نظر می‌رسد تلاشی برای اصلاح موضعگیری و هدایت آن در راستای منافع ابوظبی بوده است. در همین راستا دو روز قبل یک نشست گسترده‌ قبلیه‌ای با دعوت سالم العولقی (عضو شورای ریاستی شورای انتقالی جنوب) در منطقه نصاب برگزار شد، العولقی پیش از نشست، آن را نقطه عطفی در تاریخ و آینده استان خوانده و هدف از آن را اتحاد گروه‌های استان شبوه اعلام کرد. مهم‌ترین نتیجه نشست یاد شده، درخواست شرکت‌کنندگان برای برکناری محمد صالح بن عدیو، استاندار شبوه وابسته به حزب اصلاح بود، همچنین آنها تاکید کردند که این استان باید سهم خود از هر چیزی را به دست آورد، این درخواست با استقبال شورای انتقالی جنوب مواجه شد؛ اما مختار الرحبی، مشاور وزیر رسانه دولت هادی آن را محکوم کرده و آن را ابزار جدیدی خواند که امارات از آن برای ضربه زدن به کشور و حاکمیت محلی استفاده می‌کند.

او افزود: ابوظبی از تمامی ابزارهای ارزان (کم هزینه) برای سرنگونی استاندار شبوه و فرماندهان امنیتی آن استفاده کرد تا در این استان باقی بماند و آن را به شبه‌نظامیان وابسته به خود تحویل دهد. صالح الجبوانی، وزیر حمل‌ونقل مستعفی دولت هادی در پیامی خطاب به الوزیر به او هشدار داده بود که هر گونه درگیری در شبوه راه را برای ورود نیروهای صنعا باز خواهد کرد. بن عدیو (استاندار شبوه) نیز امارات را متهم کرد که به وعده‌های خود درخصوص واگذاری تاسیسات بلحاف عمل نکرده، او با اشاره به اینکه ۹۰ هزار مزدور این کشور در سراسر یمن حضور دارند که حقوق دریافت می‌کنند، این شبه‌نظامیان را تشکل‌هایی موازی توصیف کرد که چندین بار وارد جنگ‌ها و درگیری‌هایی با دولت “مستعفی” شده و حملات و ترورهایی را علیه آن اجرا کردند.

پیشتر امارات از پایگاه العلم در نزدیکی شهر عتق، مرکز استان شبوه عقب‌نشینی کرد، این در حالی است که انتظار می‌رفت به موجب سازشش با دولت هادی که با نظارت عربستان حاصل شد و عربستان نیز از تنها پایگاه خود در فرودگاه عتق خارج شد، امارات از تاسیسات بلحاف نیز عقب‌نشینی می‌کند. در حالی که گفته شده بخشی از تیپ بزرگی که از جنوب حدیده عقب‌نشینی کرده، مجددا در شبوه مستقر خواهد شد، با توجه به منابع نفتی و گازی که تحت کنترل شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی هستند، همه منتظر هستند ببینند در روزهای آینده چه اتفاقی برای این استان رخ خواهد داد.

عربستان در تلاش برای جلب رضایت شورای انتقالی است/ شبوه مقصد تقابل آتی در منطقه
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =