کد خبر : 288328
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
-

نشست سه آمیگو در واشنگتن

نشست سه آمیگو در واشنگتن

سفر کوتاه نخست وزیر جاستین ترودو به واشنگتن امروز با اولین اجلاس سه آمیگو در بیش از پنج سال گذشته به اوج خود می رسد و نشانه ها حاکی از آن است که ممکن است لحظات پرتنشی در طول این دیدار که مدت ها انتظارش را می کشید وجود داشته باشد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از CBCNEWS، نشست سه جانبه رهبران کانادا، ایالات متحده و مکزیک – که رسماً به عنوان اجلاس سران آمریکای شمالی شناخته می شود – قرار است ساعت ۴:۴۵ بعد از ظهر به وقت محلی در کاخ سفید آغاز شود.
اجلاس سران سه کشور از لحاظ تاریخی به دلیل غلبه نمادگرایی بر اصل، مورد انتقاد قرار گرفته است، اما اجلاس امسال در حالی برگزار می شود که کانادا یک فشار تهاجمی علیه یکی از سیاست های حمایت گرایانه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده انجام می دهد.
قانونگذاران ایالات متحده در حال نهایی کردن یک لایحه تقریباً ۲ تریلیون دلاری برای زیرساخت های ایالات متحده هستند که شامل یک مشوق برای خودروهای الکتریکی است که به گفته اتاوا می تواند بخش خودروی کانادا را ویران کند و پیمان «نفتا»ی جدید را نقض کند.
مشوق پیشنهادی در نهایت به خریداران آمریکایی ۱۲۵۰۰ دلار تخفیف برای خرید خودروهای برقی جدید می دهد، اما تنها در صورتی که این خودروها در ایالات متحده تولید شوند.
دولت کانادا استدلال می کند که این انگیزه چندین دهه همکاری بین دو کشور در بخش خودرو را تهدید می کند و می تواند منجر به از دست دادن مشاغل در هر دو طرف مرز شود. مکزیک نیز با این طرح مخالف است.
کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر کانادا، در یک کنفرانس خبری عصر چهارشنبه در واشنگتن گفت که مبارزه با لایحه مشوق خودروهای الکتریکی در طول مدت حضورش در واشنگتن، اولویت اصلی دولت او خواهد بود.
ترودو در جلسات خصوصی این هفته تلاش کرده است تا قانونگذاران را از پذیرش این طرح منصرف کند.
به گفته یک منبع آگاه، ترودو خاطرنشان کرده است که پیشنهاد بایدن برای بخش خودروی کانادا جریمه بیشتری نسبت به تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا است که مالیات ۲۵ درصدی بر خودروهای کانادایی را پیش بینی کرده بود.
همچنین انتظار می رود ترودو در مورد آینده بخش ۵ خط لوله که نفت را به شرق کانادا انتقال می دهد، ابراز نگرانی کند.
میشیگان در تلاش است تا بخشی از خطی را که از زیر دریاچه های بزرگ عبور می کند، ببندد. کانادا می خواهد خط لوله را در جریان نگه دارد و اخیراً از معاهده ۱۹۷۷ برای تلاش در جهت حفظ وضعیت موجود استفاده کرده است.
همچنین انتظار می رود ترودو و رئیس جمهور مکزیک آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در مورد به اشتراک گذاری دوزهای واکسن کرونا توسط ایالات متحده اهدا شده، اطلاعیه ای بدهند. این مقام ارشد گفت که آنها قصد دارند این دوزها را با کشورهای دیگر در آمریکای لاتین و کارائیب به اشتراک بگذارند.
این اولین ملاقات حضوری ترودو با لوپز اوبرادور از دسامبر ۲۰۱۸ رئیس جمهور مکزیک است.
رهبران بزرگترین کشورهای آمریکای شمالی ۱۹۶۸ روز از آخرین نشست سه جانبه خود با یکدیگر دیدار می‌کنند. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود این نشست را لغو کرده بود.

نشست سه آمیگو در واشنگتن/ ترودو به سیاستهای تجاری آمریکا اعتراض می‌کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =