کد خبر : 288244
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
-

پرهیز از چاپ پول تمایز تیم اقتصادی دولت رئیسی با دولت‌های قبل

پرهیز از چاپ پول تمایز تیم اقتصادی دولت رئیسی با دولت‌های قبل

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه با اشاره به عملکرد موفق تیم اقتصادی دولت رئیسی در کنترل نقدینگی و تامین اقلام اساسی؛ گفت: دولت سیزدهم علیرغم حجم بالای کسری بودجه بر خلاف دولت‌های قبلی، در اقدامی مطلوب از خلق نقدینگی پرهیز کرد و توانست با این رویکرد عملکرد رضایت بخشی را رقم بزند.

به گزارش عصرقائم،  مهدی بشارتده سلوطی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو ، در خصوص اقدامات اقتصادی دولت رئیسی طی گذشت ۱۰۰ روز از آغاز به کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: دولت  سیزدهم علیرغم حجم بالای کسری بودجه در اقدامی مطلوب از خلق نقدینگی پرهیز کرد و در واقع از چاپ پول جلوگیری کرد.

وی افزود: کار درستی در کنترل نقدینگی صورت گرفت و خوشبختانه بر خلاف دولت‌های قبلی، چاپ پول بدون پشتوانه طی این مدت صورت نگرفت.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، خاطرنشان کرد: به نوعی تاکنون، جلوی روند افزایش نقدینگی گرفته شد  و یا بعبارتی دیگر شاهد پدیده چاپ خلق الساعه پول نبودیم و بدین ترتیب، از جذابیت بازارهای موازی  مثل ارز، سکه و طلا تا حدودی کاسته شد.

این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: به واسطه کمرنگ شدن جذابیت بازارهای موازی، مردم نقدینگی را به سمت تولید هدایت کردند و لذا تا اینجای کار به نحوی مطلوب، مدیریت شد.

بشارتده سلوطی، بیان کرد: وقتی ما چاپ پول بدون پشتوانه را در سیاست مدیریتی خود لحاظ کنیم موجب می‌ود که اولا نرخ تورم ما افزایش پیدا کند و طبیعتا در ادامه ارزش پول ملی ما نیز کاهش پیدا کند.

وی عنوان کرد: در شرایط کنونی اگر برابری نرخ دلار و ریال را ببینید در می‌یابید که اکنون به ۳۰ هزار تومان رسیده است و این به این دلیل است که ما بدون پشتوانه اقدام به چاپ پول کردیم که بدنبال کسری خزانه در دولت قبل شکل گرفت.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، اعلام کرد: ما حصل این تصمیم، اکنون به وضوح در جامعه قابل مشهود است و قیمت‌های نا متعارف، افزایش چند برابری قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی که متاثر از افزایش نرخ تورم حاصل از افزایش نقدینگی بود، پدید آمده است؛ البته از طرفی هم نیامدند تا سیاستی را دنبال کنند که این نقدینگی‌ها به سمت تولید برود؛ چرا که راحت‌ترین راه برای تامین کالاهای اساسی یعنی واردات را انتخاب کردند.

این کارشناس اقتصادی، عنوان کرد: اما در ادامه بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که این روزها حرف و حدیث زیادی روی آن است و قرار است در آینده‌ای نزدیک اتفاق بیفتد، چالش جدیدی است که باید دید مدیریت و تصمیم دولت در این باره به چه شکلی رقم خواهد خورد.

بشارتده سلوطی، افزود:  البته این لایحه به مجلس برده شده است و اکنون در حال اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند که در مقابل، بحث افزایش یارانه به عنوان مکمل این طرح مطرح است که گفته می‌شود یارانه تا مبلغ ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی مطرح کرد:  اگر این طرح یعنی افزایش یارانه اتفاق بیفتد، طبیعتا پدیده افزایش نقدینگی در کشور رخ خواهد داد و لذا نیاز است که این تصمیم با اندیشه و برنامه دقیقی اجرا شود.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، گفت: به اعتقاد من علیرغم اینکه خیلی‌ها معتقدند که ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاست بدی است، معتقدم سیاست بدی نیست؛ اتفاقا سیاست خوب و موثری بود اما ما در حوزه  اجرا و نظارت، ضعیف عمل کردیم.

این کارشناس اقتصادی، تاکید کرد: در بحث کالاهای اساسی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، نرخ تورم ۱۹۰ درصد بوده اما در کالاهای مشابه که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شدند، شاهد تورم ۳۴۳ درصدی بودیم؛ این امر نشان می‌دهد که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی تا حدودی خوب عمل کرد اما در اجرا و نظارت نتوانستیم خوب عمل کنیم.

بشارتده سلوطی، در خصوص اقدامات دولت در تنظیم بازار و جلوگیری از صفوف طویل کالاهای اساسی طی این مدت، پاسخ داد: یک بخش کار به مدیریت بر می‌گردد و بخش دیگر به رفتار عاقلانه مردم نیز بر می‌گردد، اینکه مردم تحت احساس و جو نباشند و اینکه هر روز شاهد یک روند افزایشی نباشند، این اتفاق مدیریت می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما طی سال‌های اخیر، ثبات قیمتی نداشتیم و نرخ تورم و نرخ کالاها به طور روزانه افزایش پیدا می‌کرد و این دولت در حال حاضر هم در حوزه نظارت بازار و هم در حوزه قیمت‌گذاری در حال کار و فعالیت است؛ اما این نکته را باید بدانیم که نمی‌شود با قیمت دستوری، بازار را کنترل کنیم.

این کارشناس اقتصادی، اذعان کرد: همان‌گونه که در برخی از کالاها نظیر مرغ و تخم مرغ و یا لبنیات نرخ دستوری اعلام شده و در عمل بازار از آن تبعیت نمی‌کند، اگر واقع بین باشیم می‌بینیم که قیمت بازار با نرخ دستوری همخوانی ندارد.

بشارتده سلوطی، تصریح کرد: وقتی این مغایرت و عدم همخوانی برای مردم ملموس شود، به دولت بدبین می‌شوند و گفته می‌شود که اقدامات دولت، موثر نبوده است؛ ولی در اینکه ما در حال حاضر شاهد صف‌های طولانی نیستیم، قابل قبول است.

وی افزود: البته شاید طی این مدت، عرضه بیشتر شده است، شاید تقاضا برای خرید آن کالاها، کمتر شده است و لذا اینکه عملکرد دولت باعث شرایط مطلوب حال حاضر شده است نیاز به بررسی دارد و نمی‌شود اکنون و طی این مدت کوتاه در خصوص نقش دولت در کاهش تنش‌های بازار و نبود صف‌های طولانی، قضاوت کرد.

دکترای اقتصاد گرایش سیاست و توسعه، مطرح کرد: البته عرضه با مدیریت و هدفمند در حال اجرا است، عرضه با تقاضا تقریبا همخوانی دارد و این اقدامات موثر است و به نوعی اقدامات مطلوب در حوزه نظارت موجب شده است تا روند افزایشی روزانه قیمت از سوی دولت، کنترل شود.

این کارشناس اقتصادی، خاطرنشان کرد: باید دولت در خصوص سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، حساب شده‌تر عمل کند و اگر قرار به حذف آن است باید این نکته را بسنجد که آیا مردم توان تاب آوری یک اقتصاد شوک آور را دارند یا خیر؟ و بنظر می‌رسد وضعیت اقتصادی حال حاضر مردم، ظرفیت این شوک بزرگ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد.

بشارتده سلوطی، ادامه داد: نباید حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت آنی و یکباره رقم بخورد و قطعا باید این تصمیم با برنامه ریزی و کارشناسی دقیق، به اجرا در بیاید.

وی گفت: بنظر می‌رسد در شرایط کنونی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضربه سنگینی به سفره معیشتی مردم وارد خواهد کرد و بعید نیست که مجددا و پس از اجرای این سیاست، شاهد تکرار ماجرای صف‌های طویل باشیم.

پرهیز از چاپ پول تمایز تیم اقتصادی دولت رئیسی با دولت‌های قبل/ حذف ارز 4200 تومانی آزمون بزرگ دولت سیزدهم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 + 9 =