کد خبر : 288237
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
-

دومین تماس تلفنی مرکل و لوکاشنکو در عرض یک هفته درباره بحران مهاجران

دومین تماس تلفنی مرکل و لوکاشنکو در عرض یک هفته درباره بحران مهاجران

صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری بلاروس در پی وخیم‌تر شدن بحران مهاجران در مرز بلاروس-لهستان بار دیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رادیو لیبرتی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس روز چهارشنبه (۱۷ نوامبر) تماسی تلفنی با یکدیگر برقرار کردند.

بلاروس تاکید کرد، لوکاشنکو دومین تماس تلفنی را در عرض یک هفته با صدر اعظم آلمان درباره بحران مهاجران گیر افتاده در مرزهای مشترک بلاروس با لهستان برقرار کرد.

طبق بیانیه ریاست‌جمهوری بلاروس، لوکاشنکو و مرکل در این تماس مساله مهاجرانی که تمایل به ورود به اتحادیه اروپا دارند را به تفصیل بررسی کردند و درباره نحوه برخورد با ادامه حل مشکلات پیچیده به توافق مشخصی دست یافتند.

طبق این بیانیه، لوکاشنکو و مرکل توافق کردند مساله مهاجران را به سطح ما بین بلاروس و اتحادیه اروپا ارتقا دهند و مسؤولانی از دو طرف تعیین شوند که مذاکراتی فوری را برای حل مسائل پیچیده آغاز کنند.

در این بیانیه آمده است: در این راستا درباره مهاجران متمایل به عزیمت به آلمان تصمیم گیری خواهد شد.

در این بیانیه اشاره شد، مرکل به رئیس‌جمهوری بلاروس درخواست اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر لزوم مشارکت سازمان‌های بین‌المللی مهاجرت در این روند را منتقل کرده؛ این سازمان‌ها همکاری فعالی را با طرف بلاروسی آغاز کرده‌اند.

آنها همچنین توافق کردند تماس‌های دیگری در آینده داشته باشند.

این در حالی است که طرف آلمانی هنوز واکنشی درباره این تماس جدید دو طرف نداشته است.

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان اما امروز گفته بود،‌ برلین لوکاشنکو را به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما ضروری است که با او با هدف کمک به مهاجران تماس وجود داشته باشد.

به گفته این مقام آلمانی، تماس نخست مرکل و لوکاشنکو با هماهنگی بین برلین و کمیسیون اروپا انجام گرفت.

در ماه‌های اخیر هزاران مهاجر تلاش کرده‌اند تا از مرز بلاروس با لهستان، لیتوانی و لتونی عبور کنند. در روزهای اخیر جمعی از این مهاجران در مرز میان بلاروس و لهستان تجمع کرده‌اند.

منتقدان غربی، بلاروس را به این متهم می‌کنند که در پی تحریم‌های اروپا، مهاجران را از خاورمیانه به بلاروس آورده است تا آن‌ها را از مرز عبور دهد. بلاروس نیز ضمن رد این ادعا، لهستان را به نقض وظایف بشردوستانه‌اش در قبال مهاجران متهم می‌کند.

لوکاشنکو و مرکل در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی که روز دوشنبه داشتند درباره وضعیت در مرز بلاروس و لهستان به بحث پرداختند و همچنان توافق کردند فعلا جزئیات مشخصی در خصوص آن اعلام نکنند. مرکل زمانی را صرف طرح پیشنهادی لوکاشنکو نزد کشورهای عضو اتحادیه اروپا کرد.

ایوا ماریا لیمتس، وزیر خارجه استونی روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با رسانه‌های محلی ادعا کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس تهدید کرده است تا زمان رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مینسک و به رسمیت شناخته شدن به عنوان رئیس‌جمهوری بلاروس به حل بحران مهاجران کمکی نخواهد کرد.

به گفته ماریا لیمتس، لوکانشکو این شرایط را در تماسی تلفنی این هفته خود با آنگلا مرکل مطرح کرده است.

وزیر خارجه استونی در این زمینه بیان کرد: او می‌خواهد تحریم‌ها متوقف شوند و به عنوان رئیس‌جمهوری شناخته شود.

دومین تماس تلفنی مرکل و لوکاشنکو در عرض یک هفته درباره بحران مهاجران
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − یازده =