کد خبر : 283631
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
-

امیر قطر: در ایجاد بزرگترین کریدور هوایی برای خروج هزاران تن از افغانستان سهیم بودیم

امیر قطر: در ایجاد بزرگترین کریدور هوایی برای خروج هزاران تن از افغانستان سهیم بودیم

امیر قطر اعلام کرد، کشورش در ایجاد بزرگترین کریدور هوایی در تاریخ که به خارج کردن هزاران تن با تابعیت‌های مختلف از افغانستان کمک کرد، سهم داشت.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه الشرق قطر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنرانی خود از طریق ویدیو کنفرانس مقابل گروه ۲۰ پیرامون افغانستان که در پایتخت ایتالیا برگزار شد، گفت: تیم‌های فنی قطر در آماده سازی مجدد فرودگاه کابل طی ۱۰ روز نقش داشتند. همچنین کشور ما در ایجاد بزرگترین کریدور هوایی در تاریخ که به خارج کردن هزاران فرد و خانواده‌هایشان با تابعیت‌های مختلف از افغانستان کمک کرد، سهم داشت.

امیر قطر تاکید کرد، کشورش اصرار دارد ملت افغانستان از امنیت و ثبات برخوردار باشند. این دو شرط توسعه و آسایش هستند و بر اساس این دیدگاه و اعتقاد ما به حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها مذاکره و حل و فصل درگیری‌ها را اساس سیاست خارجی خود قرار دادیم. ما بر اصرار دائمی خود و موضع ثابت‌مان برای حمایت از ملت افغانستان و حق آنها در زندگی باعزت و تحقق آشتی و همزیستی بین تمام طوایف و اقشار آن تاکید داریم. باید آزادی رفت و آمد در افغانستان تضمین شود. ما همچنان از کشورهایی بوده و هستیم که برای بهبود اوضاع افغانستان تلاش می‌کنند.

تمیم بن حمد آل ثانی گفت، امضای توافقنامه دوحه بین آمریکا و طالبان در ۲۰۲۰ در نتیجه مذاکره بین آن دو بود و این ابتدای راه به سمت آن است که امید داریم به صلح بادوام در افغانستان بینجامد. او یادآور شد، توافقنامه بین آمریکا و طالبان امضا شد و شامل آغاز مذاکره بین گروه‌های افغان و خروج نیروهای ائتلاف از خاک افغانستان بود.

امیر قطر اضافه کرد: تجربه ثابت کرده انزوا و محاصره منجر به تقسیم مواضع و قطب بندی و واکنش‌های تند می‌شود؛ اما مذاکره و همکاری می‌تواند به میانه‌روی و صلح‌های سازنده بینجامد.

او از رهبران گروه ۲۰ و جامعه جهانی خواست با قدرت و حسن نیت گام‌های عملی در قبال افغانستان بردارند که توازن بین حقوق ملت افغانستان در آزادی، عزت و حقوق خود در دستیابی به غذا، دارو و توسعه تضمین کنند.

تمیم بن حمد اشاره کرد، این مساله مستلزم موضع بین‌المللی یکپارچه و طرح نقشه راه برای ترسیم مسؤولیت‌ها و وظایف محوله به دولت موقت افغانستان و انتظارات جامعه جهعانی از آن بدون تحمیل توصیه و سفارش است و در مقابل وظایف و مسؤولیت‌های ما در قبال این کشور و ملتش را توضیح می‌دهد.

امیر قطر: در ایجاد بزرگترین کریدور هوایی برای خروج هزاران تن از افغانستان سهیم بودیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 + چهارده =